Ingezonden persbericht
Vragen over herinrichting Minister Aalbersestraat, Maastricht
Vragen zijn als rondvraag gesteld voor de raadscommissie vergadering SMM op 11 september a.s.
Bewoners (huurders en eigenaren) van de minister Aalbersestraat zijn geinformeerd over het voornemen van de gemeente over de herinrichting van de straat. Aanleiding voor deze herinrichting is voornamelijk het busvervoer (lijndienst 6).
Om de herinrichting te realiseren heeft de gemeente medewerking nodig van de eigenaar van de huurwoningen en daarnaast de bereid van de particuliere huiseigenaren.
Tijdens de informatie avond is gebleken dat een groot aantal bewoners niet gelukkig zijn met de plannen van de gemeenten en het "dreigement" tot onteigening van grond tbv het realiseren van de plannen.
Nog voordat op basis van vrijwilligheid overeenstemming is bereikt mbt de grondverkoop en/of procedures tot onteigening zijn afgerond zijn door het kadaster al werkzaamheden uitgevoerd, ook op particulier grondbezit. Deze handelingen voeden gevoelsmatig de gedachte onder bewoners dat zij onder druk worden gezet.
Dit is aanleiding voor ons tot het stellen van de volgende vragen:
Is bekend welke gevolgen de uitgifte van de nieuwe consessie heeft voor wat betreft het busvervoer in Maastricht zowel qua aantal lijndiensten alsook de frequentie?
Door de Min.Aalbersestraat loopt de huidige lijndienst 6. Is het noodzakelijk voor deze lijndienst om de straat te verbeden tot 6 meter immers de Gubbelstraat heeft ook niet deze breedte en verwerkt een veel groter aantal buspassages?
Voor het realiseren van de herinrichting is o.a. het verleggen van de straatkolken noodzakelijk en wordt het wegdek verbreed tot 6 meter.
Heeft de nieuwe consessiehouder al bevestigd dat het busnet ongewijzigd blijft?
Is onderzocht of een alternatieve route mogelijk is?
Welke kosten zijn voor deze herinrichting begroot, en zijn hiervoor voldoende middelen beschikbaar? (Rekeninghoudend met het beleidsuitgangspunt van uw College dat bezuinigingen noodzakelijk zijn en u temporisering nastreeft)?
Welk bod is gedaan aan bewoners mbt de aankoop van grond?
Bent u het met ons eens dat er geen (ook in de voorbereiding) werkzaamheden mogen worden uitgevoerd totdat met alle betrokkenpartijen overeenstemming is bereikt of eventuele procedures zijn afgerond?
Met bewoners heeft de gemeente afspraken gemaakt over het parkeren in de voortuin, in hoeverre worden deze afspraken meegenomen bij de plannen tot herinrichting van de straat?