Politie Midden- en West Brabant

Tilburg zegt: Brom effe normaal!

TILBURG, 1 september 2006

In de maanden september, oktober, november en december 2006 controleert de politie in Tilburg extra op overtredingen van jeugdige brommer- en scooterrijders tot 18 jaar. Het gebeurt nogal eens dat deze jongeren overlast en gevaarlijke verkeerssituaties veroorzaken. Hier willen de gemeente Tilburg, de politie Midden- en West-Brabant, Halt Brabant Centraal en het Openbaar Ministerie samen wat aan doen. Met extra controles dus maar ook door het opleggen van een alternatieve werkstraf en leerstraf, gecombineerd met een goede voorlichting. Dit alles onder het motto Brom effe Normaal !

Een speciaal politieteam VOS (Veilig op Straat) houdt de extra controles. De jongeren kunnen ervoor kiezen om een straf bij Halt uit te voeren (Halt-afdoening). Zij kunnen ook kiezen naar Justitie te gaan maar de eis van het openbaar ministerie zal dan een beduidend hoger aantal uren omvatten dan de jongere bij Halt zou krijgen.

Doorverwijzing naar Halt

De agent zal een jongere naar Halt Brabant Centraal verwijzen als:


1. de jongere tussen de 12 en 17 jaar is


2. als de jongere een van de volgende overtredingen (kennisgeving van bekeuring) uit onderstaande lijst heeft begaan:

* rijden op een minibike op de openbare weg

* rijden zonder de vereiste verzekering

* rijden op een brommer / scooter als de jongere jonger dan 16 jaar is

* rijgedrag vertonen dat gevaar of hinder kan veroorzaken
* gedrag vertonen dat overlast kan veroorzaken

* geluidsoverlast (dat kan ontstaan) voor nabij gelegen woningen (rijden of stilstaan)

* samenscholing, ongeregeldheden

* betreden van plantsoen

* hinderlijk gedrag op of aan de weg

* hinderlijk aanwezig in publieke ruimte

* hinderlijk plaatsen van bromfiets/scooter

* overschrijding van de constructiesnelheid van een bromfiets > 1.3 Kw (0,7 Kw is toegestaan)

* overschrijding van de constructiesnelheid van een snorfiets > 0.5 Kw (0,2 Kw is toegestaan)


3. De volgende feiten (kennisgeving van beschikking) kunnen daarbij gevoegd worden (totaal maximaal drie):

* bestuurder niet in bezit van bromfietscertificaat (rijbewijs)
* niet op eerste vordering tonen van bromfietscertificaat
* bestuurder/passagier heeft geen/niet goed passende helm
* scooter/brom-/snorfiets is niet voorzien van een gele / oranje plaat

* scooter/bromfiets is ten onrechte voorzien van een oranje plaat
* rijden terwijl reminrichting/onderdelen niet deugdelijk is/zijn bevestigd

* rijden terwijl voertuig niet is voorzien van een deugdelijke stuurinrichting

* geen verlichting gemonteerd of niet aangezet terwijl het donker is
* verkeerde kleur verlichting

* uitlaat is niet over de hele lengte gasdicht


4. als de jongere en zijn/haar ouders positief staan tegenover de verwijzing naar Halt.

De Halt-afdoening

Als een jongere kiest voor de Halt-afdoening ontvangt hij/zij een uitnodiging om samen met de ouders bij Halt op gesprek te komen. Een belangrijk onderdeel van dit gesprek is de verantwoording die de jongere EN de ouders voor het verkeersgedrag van de jongere dragen. De Halt-medewerker maakt afspraken over wanneer de jongere gaat werken en wanneer de zogenaamde leerstraf gevolgd wordt. De werkstraf voeren jongeren uit bij een werkplek binnen Tilburg. Daarnaast heeft Halt twee typen leerstraffen georganiseerd:


- voorlichting van een jongere die letsel opliep tijdens een verkeersongeval en in het revalidatiecentrum verbleef. De begeleider van het revalidatiecentrum vertelt ook over de risicos van onverantwoord verkeersgedrag en laat door oefeningen ervaren hoe het is om een handicap te hebben;


- het thuis schrijven van een opstel en maken van opdrachten. De jongeren bespreken hun werk vervolgens in een groep brommerovertreders, onder leiding van een Halt-medewerker.

Als een jongere zich goed aan alle gemaakte afspraken heeft gehouden, stuurt Halt na afloop een positief bericht naar de politie. De politie seponeert vervolgens de zaak en daarmee is de Halt- procedure afgerond. Seponeren houdt in dat een jongere niet langer als verdachte geregistreerd staat in het systeem van Justitie. Bij een niet positieve afronding maakt de politie alsnog proces verbaal op. De eis van het openbaar ministerie zal dan een beduidend hoger aantal uren omvatten dan de jongere bij Halt kreeg.

Doelstelling van Brom effe Normaal


1. Het verhogen van het veiligheidsgevoel en de leefbaarheid voor de inwoners van Tilburg

* terugdringen van de geluidsoverlast veroorzaakt door bromfietsen
* terugdringen van overlast van het rijgedrag door bromfietsen


2. Het verhogen van het normbesef van jongeren en hun ouders
* jongeren (12 t/m 17 jaar) wijzen op de overlast die het rijden op een bromfiets kan veroorzaken

* ouders confronteren met de gevolgen van het gedrag van de jongeren


3. Het verhogen van de veiligheid in de Tilburgse straten
* het verhogen van de verkeersveiligheid

* het terugdringen van het aantal verkeersovertredingen (o.a. te hoog vermogen, onverzekerd rijden & het niet dragen van een helm).


4. Vroegtijdig signaleren van risicogedrag en zorgen voor juiste doorverwijzing.

Proef van vier maanden

Brom effe Normaal draait al in de gemeente Gilze en Rijen. In Tilburg start het als proef van vier maanden. Na deze periode kan vastgesteld worden of het ook in Tilburg heeft bijgedragen aan een hogere verkeersveiligheid en minder overlast van bromfietsers. De partners besluiten dan ook of Brom effe Normaal omgezet wordt naar een structurele aanpak.

Klachten over bromfiets- en scooterrijders

Inwoners die klachten hebben over (overlast van) jeugdige bromfietsers en scooterrijders kunnen die kwijt bij:

* Centraal telefoonnummer politie, 0900-8844;

* Centraal Meldpunt gemeente Tilburg, 0800-1920.

Auteur: Willem van Hooijdonk