AutoRai

Nieuwe Honda CR-V: verfrissend

(9/1/2006)
Met de komst van de nieuwe Honda CR-V waait er een frisse wind door het SUV-segment. Net als zijn voorganger, waarvan er de afgelopen 11 jaar wereldwijd bijna 2,5 miljoen exemplaren werden verkocht, biedt deze derde generatie Honda CR-V een comfortabele zitpositie en een zeer ruim interieur.
Met het design en de superieure rijeigenschappen is Honda een nieuwe weg ingeslagen en speelt daarmee in op de groeiende vraag naar kwaliteit en hoog uitrustingsniveau in het SUV segment.

Uniek in zijn klasse
De uitrusting van de nieuwe CR-V kent tal van technische hoogstandjes, uniek voor deze klasse. Zo is er leverbaar de ACC (Adaptive Cruise Control), die ervoor zorgt dat een verantwoorde afstand tot de voorligger gehandhaafd blijft. Het CMBS (Collision Mitigation Brake System) waarschuwt met 3 verschillende signalen de bestuurder wanneer de afstand tot een voorligger te klein wordt en grijpt automatisch in wanneer een botsing dreigt, door actief krachtig te remmen en de veiligheidsgordels op de voorstoelen preventief aan te spannen.

SUV met uitstraling van coupé
De sportievere styling komt duidelijk tot uiting in de vloeiender lijnen van de carrosserie en de aflopende zijruiten, die de auto een coupé-achtige uitstraling geven. Het stoere SUV-uiterlijk van de CR-V wordt benadrukt door zijn lage bouw, grote spoorbreedte en de standaard 17-inch wielen. Het design van de achterklep met de verticaal apart te openen bolle achterruit vormt een stijlvol geheel. Het reservewiel ligt nu onderin de laadvloer.

Veiligheid voorop
Het uitgebreide pakket passieve veiligheidsvoorzieningen omvat standaard onder meer dual stage frontairbags, zijairbags voor de voorste zitplaatsen, gordijnairbags voor en achter en een waarschuwingssignaal voor de veiligheidsgordels voor en achter. Actieve hoofdsteunen zijn standaard.

De nieuwe CR-V is ook uitgerust met TSA (Trailer Stability Assist) in combinatie met VSA (Vehicle Stability Assist). Hierdoor wordt de veiligheid bij het rijden met aanhanger of caravan voortdurend gecontroleerd en grijpt de elektronica zo nodig in. Het maximaal toegestane aanhangwagengewicht is nu 1600kg, voor de dieseluitvoering zelfs 2000kg.

Net als de andere nieuwe modellen van Honda is de CR-V uitgevoerd met een ACE (Advanced Compatibility Engineering)-carrosserie structuur voor optimale bescherming van de inzittenden bij botsingen.

Engine of the Year Award
De CR-V wordt leverbaar met keuze uit een 2.0-liter benzinemotor of een 2.2-liter diesel. De 2.2i CTDi dieselmotor is uitgerust met een roetfilter en was ook in 2005 weer winnaar van de prestigieuze Engine of the Year award.

Nieuwe benzine motor
De volledig nieuwe benzinemotor is gebaseerd op de 1.8-liter SOHC iVTEC-krachtbron uit de Civic. Als aanvulling op de nieuwste VTEC- en lage-wrijvingtechnologie biedt deze motor nog meer innovatie.

De benzinemodellen zijn ook uitgerust met volledig nieuwe transmissies: ofwel een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een optionele 5-traps automaat.

De CR-V met benzinemotor levert zijn maximumvermogen van 110 kW/150 pk bij 6.200 t/min en een maximumkoppel van 190 Nm bij 4.200 t/min. De betere aërodynamica en de nieuwe transmissie dragen bij aan een lager brandstofverbruik. Ook de prestaties werden verbeterd. De handgeschakelde CR-V sprint van 0 tot 100 km/u in 10,2 seconden. De automaat doet dit in 12,2 seconden.

De CR-V is standaard uitgerust met Hondaâs vier wielaandrijfsysteem. Dit zorgt voor een efficiente snelle inschakeling van de achterwielen, bijvoorbeeld op ruw terrein, in bochten of een gladde ondergrond. Hiermee wordt de stabiliteit aanzienlijk verbeterd.

Dynamisch en luxe
De rijeigenschappen van de nieuwe Honda CR-V lijken meer op die van een luxe sedan. Een lager zwaartepunt en grotere spoorbreedte, 17-inch wielen en diverse aanpassingen in de stuurinrichting en de wielophanging leiden tot dit resultaat. De auto reageert directer op stuurreacties, heeft een uitstekende rechtuitstabiliteit en biedt nog meer dynamiek dan zijn voorganger.

De nieuwe Honda CR-V beleefd zijn internationale debuut op de Paris Motorshow in september en staat vanaf januari 2007 in de showroom.

BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster