http://www.evo.nl
31-08-2006 - Grote stijging fileschade regio Utrecht voor het bedrijfsleven
voor het bedrijfsleven
TLN en EVO signaleren op basis van de eerste cijfers over 2006 een
grote stijging van de fileschade op Rijkswegen in de provincie
Utrecht. Wanneer deze ontwikkeling zich doorzet zal in 2006 de
economische schade met zoân 30% toenemen in vergelijking met 2005.
Het grootst is de stijging op de A2 OudenrijnâEverdingen. Met een
verwachte schade van 34 miljoen Euro staat dit traject op de 4^de
plaats van de 20 duurste files in Nederland van 2006. Ook aanzienlijk
is de stijging van de fileschade van de nummers 1 en 2 van de file top
20: A2 Holendrecht-Oudenrijn een stijging van 35% en A28 knooppunt
Hoevelaken e.o. een stijging van 57%.
Onderhoudswerk aan het wegennet is noodzakelijk. TLN en EVO zijn zich
bewust dat onderhoud een beperkte bijdrage levert aan de toegenomen
schade. Maar met de grote infrastructurele werkzaamheden aan de
westzijde van de stad Utrecht in het verschiet, zien TLN en EVO op dit
traject van de A2 een nog grotere toename van de fileschade dan de 35%
van nu. TLN en EVO hopen dat de schadestijging met behulp van de
Checklist Goederenvervoer toch beperkt kan blijven. Het onderhoud op
de A4/A10 is een voorbeeld het door een goede voorbereiding en
samenwerking wel goed kan gaan.
De verwachte schade 2006 op wegvakken en knooppunten op grondgebied
van provincie Utrecht en de direct aanpalende wegvakken in de
buurprovincies bedraagt 261 miljoen Euro. In 2005 was dit 199 miljoen
Euro. TLN en EVO vinden deze toename van de schade niet acceptabel. De
bereikbaarheid van de Mainports en de Greenports in de Randstad is
afhankelijk van een goede doorstroming van het verkeer in de provincie
Utrecht. Versnellen van infrastructurele projecten is absolute
noodzaak. De Minister van Verkeer en waterstaat stelt de juiste
prioriteiten, alleen het tempo van de overheid is te laag.
Dit is een gezamenlijk persbericht van EVO en TLN.