Gemeente Gouda
persbericht: goudse richtlijn vastgesteld (30/08/2006)
Op 29 augustus 2006 heeft het college van burgemeester en wethouders
besloten de komende jaren structureel 2,8 miljoen euro extra
beschikbaar te stellen voor onderhoud van het Goudse wegennet. Het
bedrag is afkomstig uit het gemeentefonds van het Rijk. Gouda krijgt
net als een aantal andere gemeenten extra geld toegewezen vanuit het
Rijk in verband met de slappe bodem.
Gouda heeft in totaal 2,4 miljoen m2 openbare weg, dit komt neer op 84
kilometer. Het onderhoud van het wegennet is belangrijk. Zeker in
Gouda, dat te kampen heeft met een slappe bodem, waardoor meer
verzakking optreedt. In een onderzoek naar de Lange Termijn
Investeringen (LTI) is een aantal normen voor wegonderhoud
doorgerekend. De normen zijn gebaseerd op drooglegging (hoogte van een
weg boven het oppervlaktewaterpeil) en leeftijd van de weg.
Wethouder Marco Kastelein: Met deze extra middelen is een zichtbare
kwaliteitsverbetering van onze wegen te behalen. Het water is eerder
weg en de wegen liggen er beter bij.
goudse richtlijn
Op basis van het onderzoek naar de Lange Termijn Investeringen is een
richtlijn vastgesteld van twintig centimeter drooglegging en een
maximale leeftijd van veertig jaar. Het college van burgemeester en
wethouders heeft besloten tot de nieuwe Goudse Richtlijn. Deze houdt
in dat wegen twintig centimeter boven het oppervlaktewaterpeil moeten
liggen en hooguit veertig jaar oud mogen zijn. De invoering van de
Goudse Richtlijn betekent een aanzienlijke verbetering ten opzichte
van de huidige situatie.
droge voeten
Dankzij de Goudse richtlijn en de extra investeringen in het wegennet
houdt de Gouwenaar droge voeten. Omdat er tot nu toe onvoldoende geld
beschikbaar was, werd onderhoud vaak pas gepleegd als gevolg van
wateroverlast. Straks wordt het onderhoud gepleegd voordat er
wateroverlast is. Een weg wordt aangepast zodra deze dreigt te zakken
tot onder twintig centimeter boven het oppervlaktewaterpeil.
levensduur weg
Als een weg de technische leeftijd overschrijdt, dan zijn onderdelen
van de weg versleten. Het repareren of vernieuwen van de weg is dan
relatief duur. Op basis van de Goudse Richtlijn zal een weg vaak
eerder worden aangepakt, omdat de weg verzakt is. Een weg die niet
verzakt is wordt bij een leeftijd van veertig jaar vernieuwd.