Productschap Margarine
31.08.2006
Wijn niet bereid tot overgangsregeling MEP
Minister Wijn van Economische Zaken is niet bereid tot een
overgangsregeling voor kleine projecten ten aanzien van de MEP. Dit
bleek tijdens het algemeen overleg over de MEP vandaag (31 augustus
2006) met de vaste Kamercommissie voor Economische Zaken.
In de Tweede Kamer bestond breed de wens om de vele vaak kleine
bedrijven tegemoet te komen die in de financiële problemen dreigen te
komen door het besluit van 18 augustus jl. om de MEP voor nieuwe
aanvragen stop te zetten (zie eerder artikel). Wijn wil echter niet
verder gaan dan een vergoeding voor de kosten die zijn gemaakt en
noodzakelijk waren voor het kunnen indienen van een MEP-aanvraag. Te
denken valt aan kosten van bouwtekeningen en notaris. Hij wil
nadrukkelijk niet praten over een overgangsregeling waarbij
toezeggingen worden gedaan voor de komende tien jaar.
Reacties Kamerfracties
CDA
Hessels (CDA) gaf aan dat zijn partij over 25 jaar 25% duurzame
energie wil, maar niet met de MEP. Er zijn veel stappen vooruit
gemaakt, maar er is ook veel geld weggegooid aan onder andere
windprojecten. Dit neemt niet weg dat hij pleit voor een
schadeloosstelling voor initiatiefnemers zoals kleine boeren en
samenwerkingsverbanden die door dit besluit hard worden getroffen. Het
mag niet de doodsteek worden van hun bedrijf, aldus Hessels. Bovendien
riep hij de minister op om snel met een nieuwe regeling te komen, en
die desnoods met terugwerkende kracht vanaf de datum van stopzetting
te laten ingaan.
VVD
De Krom van de VVD verweet Wijn een inconsistent beleid dat steeds
achter de feiten aanloopt. Hij vond het ingrijpen "zuur, maar wel
noodzakelijk", gelet op de extra kosten. Overigens wil ook hij zo snel
mogelijk een regeling "met open oog en ruimhartig" om de investeerders
niet in de kou te laten staan. Bovendien moet de MEP snel worden
herzien om toekomstige investeerders zekerheid te bieden, want dit
doet het investeringsklimaat in Nederland geen goed, aldus De Krom.
PvdA
Samsom (PvdA) vroeg zich samen met De Krom af of de minister wel
bevoegd was deze wijziging door te voeren. Bovendien vroeg hij zich af
waarom deze overhaaste beslissing er is gekomen met zicht op de nieuwe
MEP die op 1 januari 2007 in werking moet treden en het zo gewenste
uitgavenplafond bevat. Want in de nieuwe regeling worden de projecten
getenderd. Volgens Samsom is het noodzakelijke bedrag beperkt tot
circa 50 miljoen. Een schadeloosstelling en eventuele claims kosten
ongetwijfeld meer. Hij stelde daarom voor de brief van 18 augustus
2006 in te trekken.
SP
Irrgang (SP) wees op het rapport van het Platform Energietransitie dat
een consistent beleid in deze sector met hoge investeringsrisico's
nodig acht om tot goede ontwikkeling te komen. Het feit dat het
kabinet deze visie destijds volledig onderschreef, valt daarom volgens
hem niet te rijmen met het nu genomen besluit.
LPF
Hermans (LPF) zag geen heil in voorzetting van de MEP en wenste meer
in te zetten op innovatie, iets waar ook Wijn voor pleitte en waar 250
miljoen aan FES gelden en 150 miljoen voor beschikbaar komen onder het
volgende kabinet.
Debat
Samsom vroeg zich af waarom Wijn zich nu baseerde op de cijfers van
Enerq, terwijl normaal wordt gewerkt met rapporten van het
Milieuplanbureau. Ook andere Kamerleden deden een oproep om de cijfers
van Enerq te mogen inzien om zo beter te kunnen beoordelen of de
doelstelling inderdaad, zoals de minister beweert, in 2010 gehaald
gaat worden. De minister heeft toegezegd om de Kamer de gevraagde
informatie toe te sturen en uiterlijk 18 september met het voorstel
tot schadevergoeding te komen. De Krom voegde daar nog aan toe dat hij
"snel een haarscherp beeld wil van de probleemgevallen in de land- en
tuinbouw en enkele aanverwante sectoren om zo snel mogelijk een
regeling te kunnen treffen."
Kamerlid Vendrik van GroenLinks vroeg Wijn en passant ook waar de door
Brinkhorst toegezegde AmvB met duurzaamheidscriteria's blijft. Wijn
gaf aan dat dit document tegen het eind van het jaar aan de Kamer
wordt toegestuurd. Als het aan Vendrik ligt, zou energie opgewekt met
palmolie niet in aanmerking mogen komen voor het predikaat duurzame
energie. Hij vroeg zich af wat de consequenties zijn van deze
redenering voor het realiseren van de doelstelling van 9% duurzame
elekticiteit in 2010. Is het dan nog wel zeker of de 9% wel wordt
gehaald?
In antwoord op de vragen van de kamer gaf Wijn aan zich bevoegd te
achten om de regels te wijzigen aangezien hij bevoegd is de regels in
te stellen. Bovendien geeft de wet aan dat het prijsverschil tussen
groene en grijze stroom waar nodig aangepast moet worden. De minister
toonde begrip voor het feit dat het besluit tot veel commotie heeft
geleid en voor sommige ondernemers behoorlijk wrang is. Hij verdedigde
zijn besluit om nu reeds tot stopzetting over te gaan met het argument
dat afgesproken is dat dit kabinet geen besluiten meer neemt die van
grote invloed zijn op de uitgaven van de volgende jaren.
Van der Staaij (SGP) vond de toezegging van Wijn om slechts een
schadeloosstellingsregeling te ontwerpen onvoldoende en riep op om dit
onderwerp ook plenair te behandelen. Samsom en Vendrik gaven aan een
eventuele motie te willen ondersteunen dan wel zelf een motie te
willen indienen.