---
30.08.06
Ryanair kondigt mobiele toegang tijdens vluchten aan voor alle passagiers
Nieuwe samenwerking met communicatiepionier OnAir zal 42 miljoen
Ryanair-passagiers op alle vluchten bereikbaar maken
Ryanair, Europa's grootste low-cost maatschappij, en OnAir, de
toonaangevende leverancier van boordcommunicatiesystemen voor
passagiers, kondigden gisteren (30 augustus) een samenwerking aan
waardoor de hele Boeing 737-vloot van Ryanair zal worden uitgerust met
OnAir-toestellen. Met deze aankondiging is Ryanair de eerste Europese
luchtvaartmaatschappij die in alle toestellen mobiele telefonie
aanbiedt via de gsm's en smartphones van de passagiers.
Concreet houdt deze overeenkomst in dat alle Ryanair-passagiers vanaf
midden 2007 (naargelang reglementaire goedkeuring) hun gsm,
BlackBerry(TM) en Treo(TM) kunnen gebruiken om te telefoneren, te
sms'en en te e-mailen tegen prijzen die overeenstemmen met de
internationale roaming-tarieven. OnAir wil in de tweede helft van 2007
vijftig Ryanair-toestellen met de nodige technologie uitrusten. De
andere toestellen zullen vanaf begin 2008 volgen. Mobile OnAir zal
beschikbaar zijn op alle Ryanair-vluchten in het hele netwerk van ruim
360 routes naar 23 landen in heel Europa. Ryanair is daarmee de eerste
Europese luchtvaartmaatschappij die alle passagiers van zijn ruim 200
toestellen mobiele telefonie aanbiedt.
Mobile OnAir, dat door vluchtcommunicatiespecialist OnAir werd
ontwikkeld, gebruikt geavanceerde, lichte boordtechnologie om de
passagiers de kans te geven te bellen en gebeld te worden,
sms-berichten uit te wisselen en e-mail te verzenden en ontvangen via
satelliet en een grondnetwerk, geleverd door Monaco Telecom, OnAirs
partner voor telecominfrastructuur.
Met de oplossing van OnAir kunnen gsm-operatoren de passagiers
factureren via Mobile OnAir, aan tarieven die overeenstemmen met de
huidige roaming-tarieven die de passagiers op hun normale maandelijkse
rekeningen zien. Ryanair krijgt een commissie op alle OnAir-inkomsten
die door de passagiers worden gegenereerd.
Bij de aankondiging van dit nieuwe service-initiatief zei Michael
O'Leary, CEO van Ryanair:
"Ryanair biedt zijn passagiers alweer een revolutionaire nieuwe
service. Onze klanten genieten dus niet alleen de laagste tarieven en
de jongste vliegtuigvloot, maar kunnen bovendien hun gsm's en
elektronische communicatietoestellen gebruiken zoals ze dat op de
grond doen. Zo kunnen ze hun collega's, vrienden en familieleden
altijd het goede nieuws melden dat hun vlucht met Europa's meest
stipte luchtvaartmaatschappij alweer op tijd is."
"Dit is een win-winsituatie voor Ryanair en OnAir maar ook en vooral
voor onze klanten. De inkomsten die door de mobiele telefonie aan
boord worden gegenereerd, zullen onze kosten beperken zodat we de
laagste tarieven van Europa kunnen blijven aanbieden terwijl we onze
activiteiten over de komende vijf jaar blijven uitbreiden, met als
objectief om tegen 2012 jaarlijks 80 miljoen passagiers te vervoeren."
George Cooper, de CEO van OnAir, voegde er nog aan toe:
"We zijn verheugd dat Ryanair als eerste maatschappij Mobile OnAir
installeert op alle vliegtuigen. Ryanair is 's werelds meest
innovatieve maatschappij en bovendien bevestigt deze overeenkomst ook
de allround capaciteiten van onze oplossing voor toestellen van Boeing
en Airbus."
---
Copyright Ryanair Ltd. All rights reserved.
Use of this site is subject to the Ryanair.com Terms and Conditions.
Cheap Flights - Lowest European Fares, Low Cost Airline
Ryanair