Aantal internationale opleidingen in Nederland blijft stijgen
Nuffic
Het aantal internationale Engelstalige opleidingen, dat wordt georganiseerd door de
Nederlandse HBO-instellingen en universiteiten, blijft stijgen. Voor het studiejaar
2007/2008 zijn het er 1168, een toename met meer dan honderd vergeleken met het vorig
jaar.
Het internationale cursusaanbod bestrijkt het totale vlak van kunsten en wetenschappen.
Verwacht mag worden, dat ongeveer 40.000 buitenlandse studenten dit studiejaar naar ons
land komen.
Dat blijkt uit het nieuwe informatiemateriaal van de permanente campagne Study in Holland,
die de Nederlandse Organisatie voor Internationale Samenwerking in het Hoger onderwijs
Nuffic in opdracht van het Ministerie van OCW wereldwijd voert. Alle informatie over
Nederlands internationaal Engelstalig cursusaanbod staat op CD-Rom en op de geheel
vernieuwde website www.studyin.nl. Studenten kunnen hier naar een opleiding zoeken in de
database. Daarnaast zijn kleinere brochures verschenen die een meer algemeen beeld geven
van studeren in Nederland.
De Nuffic beschikt over Netherlands Education Support Offices in Beijing, Taipei, Jakarta,
Ho Chih Minh City, en binnen enige weken Mexico City om de Study in Holland campagne extra
impact te geven. Vestigingen in Delhi, Sao Paulo, Moskou, Kuala Lumpur en Bangkok zijn in
de maak.
Om in het materiaal van de Study in Holland campagne vermeld te worden dienen de
aanbiedende instellingen voor hoger onderwijs de 'Gedragscode voor internationale student
in het Nederlandse Hoger Onderwijs (Code of Conduct)' te onderschrijven, die standaarden
garandeert op het punt van onderwijskwaliteit en de sociale opvang van buitenlandse
studenten. Alleen kandidaten voor opleidingen die de Code of Conduct onderschrijven komen
in aanmerking voor een Nederlands studievisum.
De Study in Holland campagne is onderdeel van een veel breder Nederlands beleid om de
internationalisering van het hoger onderwijs te bevorderen. Naast het werven van goede
studenten (en docenten) in het buitenland gaat het daarbij om onderwijs- en
onderzoekssamenwerking. Een en ander is noodzakelijk om de concurrentie op
onderwijskwaliteit en innovatie met het buitenland te kunnen volhouden. Bij een
internationaal isolement van het hoger onderwijs komt er van de nationale ambitie om te
excelleren als kenniseconomie weinig terecht.
Noot voor de redactie,