De oude dag verzekerd: nu en in de toekomst
Do 31 Aug 2006 - Wouter Bos, Michiel van Hulten
De oude dag verzekerd: nu en in de toekomst
Vandaag presenteert de PvdA haar plan om de AOW voor toekomstige
generaties veilig te stellen.
De PvdA wil de zekerheid van een welvaartsvaste AOW ook voor
toekomstige generaties veiligstellen. Door nu al maatregelen te nemen
is dat mogelijk.
De AOW is onder leiding van Willem Drees ingevoerd om mensen een
onbezorgde oude dag te geven. Daar staat de PvdA voor. Nu en in de
toekomst. Omdat de komende jaren het aantal ouderen toeneemt en het
aantal werkenden afneemt, worden we straks voor een financiële opgave
gesteld. Dat geldt voor de AOW. Maar ook andere voorzieningen die voor
ouderen zo belangrijk zijn, zoals een goede, toegankelijke en
betaalbare zorg, komen onder druk.
De PvdA wil de AOW welvaartsvast houden: de AOW moet van jaar op jaar
meestijgen met de lonen. Koppelen dus! Dat lijkt eenvoudig en
vanzelfsprekend. De afgelopen jaren hebben CDA en VVD echter laten
zien dat dit alles behalve vanzelfsprekend is. De AOW werd zelfs
bevroren.
Zo moet het dus niet. Wij willen de zekerheid van een welvaartsvaste
AOW ook voor toekomstige generaties veiligstellen. Door nu al
maatregelen te nemen is dat mogelijk. Lang wachten, denken dat het
allemaal wel vanzelf goed komt, vinden we niet verstandig. Juist het
tijdig ingrijpen voorkomt dat we later draconische ingrepen moeten
plegen.
Wat stelt de PvdA voor om de AOW ook voor toekomstige generaties te
kunnen garanderen? Ten eerste willen we dat er meer mensen aan het
werk komen en blijven. Ten tweede zorgen we dat de overheidsfinanciën
op orde zijn. Door een overschot op de begroting van 0,5% in 2011
werken we aan op lange termijn houdbare overheidsfinanciën.
Dat is echter niet voldoende. We vinden dat we verdere maatregelen
moeten nemen. Dat is niet leuk. Maar de PvdA wil eerlijk zijn. Door
niet ineens na de verkiezingen met ingrijpende maatregelen te komen,
maar ook voor de verkiezingen duidelijk te maken wat we willen. Elke
oplossing heeft voor- en nadelen. Voor ons staat voorop dat de
sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen. Dus kiezen wij er
niet voor om de pensioengerechtigde leeftijd van 65 jaar te verhogen.
Wij kiezen er ook niet voor om de AOW te bevriezen of om dramatisch te
bezuinigen op de zorg. Deze maatregelen zullen namelijk vooral de
kwetsbare groepen onder de ouderen, die met een klein inkomen,
treffen.
Wat doen we dan wel? Wij gaan door waar we in 1996 gebleven waren en
maken meer belastinggeld vrij om de AOW in stand te houden. Tien jaar
geleden werd al gezien dat de AOW niet meer alleen door AOW-premies
kon worden opgebracht. Sindsdien wordt de AOW niet alleen uit premies
maar ook voor een van jaar op jaar groeiend deel uit de belastingen
betaald.
Wij stellen voor om de lasten zoveel mogelijk naar draagkracht te
verdelen. Het past bij een betrouwbare overheid dat we daarbij van de
huidige ouderen geen extra bijdrage vragen. We beginnen pas in 2011,
met mensen die vanaf dat moment 65 worden. Van hen vragen we een
jaarlijks stapsgewijs toenemende extra bijdrage. Naar draagkracht.
Mensen die in de toekomst alleen AOW krijgen of AOW met een beperkt
aanvullend pensioen (15000 euro of minder bovenop de AOW), wordt geen
bijdrage gevraagd. Voor wie een hoger aanvullend pensioen heeft komt
zon stapje neer op maximaal 0.6% van het aanvullend pensioen boven
deze vrijstelling. Dat is 6 euro op elke 1000 euro aanvullend pensioen
boven de vrijstelling.
Concreet betekent het hanteren van deze vrijstelling dat mensen met
een bruto-inkomen van 33.000 (per persoon, getrouwd) of 38.500
(alleenstaande) vóór het 65e levensjaar, na hun 65e niets extra hoeven
bij te dragen. Mensen met een hoger inkomen gaan stapje voor stapje
meebetalen aan de instandhouding van de AOW. (Zie de rekenvoorbeelden
onderaan deze mail)
In 2011 levert dit uiteraard nog niet veel op maar over de jaren heen
kan zo substantieel worden bijgedragen aan de financiering van de AOW.
De opbrengsten gaan in het AOW-fonds van de Sociale Verzekerings Bank
zodat de politiek het nooit kan uitgeven aan andere zaken. Het is en
blijft geld voor de AOW.
De sterkste schouders betalen zo dus de zwaarste lasten. Dat is niet
iets wat vanzelf gebeurt. De afgelopen jaren hebben we gezien dat de
inkomenspositie van ouderen onder zware druk stond. Enerzijds door
bezuinigingen op de zorg, de huursubsidie en het Openbaar Vervoer,
anderzijds door bevriezing van de AOW uitkering (ontkoppeling). Wij
willen er alles aan doen om dat in de toekomst te voorkomen. Daarom
staan in dit programma ook voorstellen voor gratis openbaar vervoer
voor ouderen in de daluren, een verbetering van de verpleeghuiszorg,
het terugdraaien van de bezuinigingen op de huursubsidie en het
afschaffen van de no-claim-regeling in de zorg. Stuk voor stuk goed
voor ouderen.
Bovenstaand plan is de uitkomst van de brede discussie die de
afgelopen maanden binnen en buiten onze partij heeft plaatsgevonden.
In de komende weken is er nog volop gelegenheid om verder met elkaar
over het plan van gedachten te wisselen: eerst op het Politiek Forum
van 9 september a.s., waar het ontwerp-verkiezingsprograma op de
agenda staat; vervolgens op de vier regionale voorcongressen op 16
september; en tot slot op ons verkiezingscongres op 30 september en 1
oktober in Rotterdam. Wij hopen op een vruchtbare discussie over een
thema dat onze partij nog altijd aan het hart gaat.
Het plan maakt deel uit van het ontwerp-verkiezingsprogramma dat a.s.
zondag 3 september wordt gepresenteerd en dat valk daarna op de
website te vinden is.
Wouter Bos is fractievoorzitter van de PvdA in de Tweede Kamer
Michiel van Hulten is de voorzitter van de PvdA
Rekenvoorbeelden:
Een modaal inkomen is in Nederland 30000 euro per jaar. Een
alleenstaande die modaal verdient, houdt daar na zijn 65e ongeveer 70%
van over. Dat is 21000 euro waarvan 12000 AOW en 9000 aanvullend
pensioen. Deze persoon zit dus nog ruim onder de vrijstelling van
15000 euro. De extra bijdrage gaat pas spelen vanaf een totaal inkomen
van 12000 euro (AOW) plus 15000 euro (aanvullend pensioen)= 27000
euro. Dit staat gelijk aan een inkomen voor je 65e van ongeveer 38500
euro.
Een gehuwde AOWer krijgt momenteel een lagere AOW. Ongeveer 8000 euro
per persoon. Ook zijn vrijstelling bedraagt 15000 euro. De extra
bijdrage gaat pas spelen vanaf een totaal inkomen van 8000 euro (AOW)
plus 15000 euro (aanvullend pensioen) =23000 euro per persoon. Per
stel kan de totale vrijstelling dus maximaal twee keer die 23000 euro
= 46000 euro bedragen.
Een rekenvoorbeeld leert dat bij stappen van 0.6% per jaar over het
aanvullend pensioen boven de vrijstellingsgrens van 15000 euro,
werkenden met een modaal inkomen (30000 euro per jaar) voor hun 65e,
na hun 65e niets hoeven bij te dragen. Iemand die nu twee keer modaal
verdient (60000 euro/jr) en in 1946 of later is geboren, draagt als
65-plusser in 2014 38 euro per maand bij. Iemand die nu anderhalf
modaal verdient (45000 euro per jaar),en in 1946 of later is geboren,
gaat als 65-plusser in 2014 17 euro per maand betalen. Deze getallen
zijn voor getrouwde AOWers. Voor alleenstaanden zijn de bedragen
lager.
Fractie PvdA Rotterdam