Leerbedrijven kunnen meer jongeren aan de slag helpen
Taskforce jeugdwerkloosheid
Leerbanen uitstekende vorm van personeelswerving
Leerbedrijven kunnen meer jongeren aan de slag helpen
Den Haag, 31 augustus 2006 - Zo'n veertig procent van het Nederlandse bedrijfsleven met
werknemers in loondienst (zo'n 170.000 bedrijven) is erkend leerbedrijf waar MBO-ers
terecht kunnen voor een leerplaats als stageplaats. Een kwart van het bedrijfsleven had
de laatste twee jaar een jongere in dienst en noemt zich daarmee ook actief leerbedrijf.
Zo'n 13 procent van het bedrijfsleven is wel erkend, maar had de laatste twee jaar geen
jongeren in dienst. Zestig procent van het bedrijfsleven (zo'n 255.000 bedrijven) is nog
geen leerbedrijf. Van hen weet een ruime meerderheid niet wat een leerbaan is en ook niet
hoe ze leerbedrijf kunnen worden. Dat blijkt uit onderzoek van de Taskforce
Jeugdwerkloosheid.
Volgens voorzitter Hans de Boer van de Taskforce Jeugdwerkloosheid liggen er veel kansen
bij de erkende bedrijven die geen jongeren op leerbanen hebben en bij de bedrijven die
geen leerbedrijf zijn. 'Veel jongeren klagen dat ze geen leerbaan kunnen vinden', zegt De
Boer, 'terwijl er genoeg bedrijven zijn waar ze zo op een leerbaan aan de slag zouden
kunnen. Als het onderwijsveld de relatie met de huidige leerbedrijven flink aanhaalt,
kunnen veel meer jongeren direct aan de slag. Ook zouden bedrijven die al een erkenning
voor een bepaalde opleiding hebben, moeten kijken of ze zich ook voor andere opleidingen
kunnen laten erkennen. Bovendien is het potentieel aan leerbedrijven enorm, want 255.000
bedrijven zijn nog geen erkend leerbedrijf terwijl ruim 40 procent van hen wel voordelen
ziet bij het aannemen van jongeren op een leerbaan.'
Bijna de helft van de niet-erkende bedrijven weet niet dat er allerlei subsidies bestaan
die het werkgevers aantrekkelijk maken om jongeren op een leerbaan aan te nemen.
'Maatregelen als de ophoging van de Wet Vermindering Afdracht en de no-riskpolis die het
ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid onlangs voor 40 gemeenten heeft
ingesteld, blijken voor ruim een kwart van de bedrijven die nu geen jongeren in dienst
hebben een reden om wel jongeren aan te nemen. Met deze maatregelen in het kader van ons
leerbanenoffensief kunnen we een flink deel van hen over de streep trekken om wel
leerbedrijf te worden en jongeren een leerbaan aan te bieden', aldus De Boer.
Mediacampagne
Om werkgevers en jongeren op alle voordelen van leerbanen te wijzen start de Taskforce op
4 september met een grote landelijke mediacampagne. Werkgevers worden via radiospots,
banners op internet, mailings en posters op bedrijventerreinen geïnformeerd over de
financiële voordelen van de leerbanen en worden opgeroepen leerbanen te melden bij
CWI. Jongeren worden via onder meer internet, radio-en televisiespotjes en advertenties
opgeroepen werken en leren te combineren door een MBO-opleiding te gaan volgen.
Een erkenning als leerbedrijf is een vereiste om samen te kunnen werken met Regionale
Opleidingencentra (ROC's) en jongeren binnen het bedrijf op te kunnen leiden voor een
erkend MBO-diploma. Veel bedrijven denken dat ze te klein zijn of dat erkenning veel
administratieve rompslomp kost. Om de erkenning eenvoudiger te maken hebben de 18
kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven (die de erkenning regelen) één
gezamenlijke website - stagemarkt.nl - en één gezamenlijk telefoonnummer -
088 5378288 - ingesteld waar bedrijven zich kunnen aanmelden om leerbedrijf te worden.
'Daarmee hoeven bedrijven niet meer zelf uit te zoeken bij welk kenniscentrum ze moeten
zijn om erkend te worden. En de erkenning kan binnen twee weken geregeld zijn', aldus De
Boer. Na de erkenning wordt het bedrijf vermeld op stagemarkt.nl en weten leerlingen die
op zoek zijn naar een stage of leerwerkbaan via deze site dat zij bij bedrijven terecht
komen die ervaring hebben met opleiden.
Bijna 90 procent van de erkende leerbedrijven is er trots op leerbedrijf te zijn. Het
meest genoemde motief om leerbedrijf te worden is jongeren een kans te willen bieden (53
procent). Personeelswerving wordt als tweede reden genoemd (43 procent). In tegenstelling
tot de negatieve verhalen die circuleren over jongeren en leerbanen is 80 procent van de
actieve leerbedrijven tevreden over de bijdrage die jongeren binnen hun bedrijf leveren.
'Het gaat in veel gevallen dus gewoon goed', zegt De Boer.
Ben Rijgersberg, directeur van Colo, de vereniging van kenniscentra, beschouwt de
resultaten van het onderzoek als steun in de rug voor het erkenningsbeleid in het MBO:
'Ik zie erkenning als een kwaliteitskeurmerk, dat aangeeft dat er een goed leerklimaat is
met een leermeester, bij wie de MBO-er het vak kan leren.'