Schoonheidsdruk vijand van gelukkige jeugd

Unilever nederland

Schoonheidsdruk vijand van gelukkige jeugd
Meiden durven niet naar school uit onvrede over uiterlijk

Rotterdam - De start van het nieuwe schooljaar is voor veel meisjes een nachtmerrie. Maar liefst 22% van de Nederlandse meiden geeft aan liever niet naar school te willen uit ontevredenheid over hun uiterlijk. Dit blijkt uit een onderzoek in ons land van het beautymerk Dove. Dit onderzoek maakt deel uit van een wereldwijde studie onder circa 4.000 meiden en vrouwen (15 - 64 jaar) naar schoonheid en de impact daarvan. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Harvard University.

Veel meisjes ontwikkelen minderwaardigheidsgevoelens over hun uiterlijk, waardoor ze niet hun volle potentieel benutten. Zo zegt 34% niet voor haar mening uit te komen wanneer ze geen goed gevoel heeft over haar uiterlijk. Meiden tussen 15 en 17 jaar zouden zich een stuk beter voelen als ze dunner (47%) of mooier (29%) waren en meer zelfvertrouwen (35%) hadden. Het beautymerk Dove start daarom morgen met een schoonheidsoffensief dat de maatschappij in het algemeen en vrouwen in het bijzonder moet oproepen meisjes zelfvertrouwen te geven ten aanzien van hun uiterlijk.

Maatschappij maakt meisjes onzeker over uiterlijk
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse vrouwen en meisjes vinden dat het huidige schoonheidsideaal nog te vaak wordt bepaald door uiterlijke kenmerken. Daarnaast is het algemene schoonheidsbeeld te nauw gedefinieerd. Veel vrouwen geven aan dat hen in hun jeugd geen realistisch schoonheidsbeeld is meegegeven. Maar liefst 41% zegt dat het hen moeite kost zichzelf mooi te vinden wanneer ze worden geconfronteerd met het huidige schoonheidsideaal.

Schoonheidsdruk neemt dramatische vormen aan
De impact van het huidige schoonheidsideaal neemt dramatische vormen aan. Niet alleen ontstaan de schoonheidszorgen op steeds jongere leeftijd (vanaf 12 jaar), ook zegt 35% van de meisjes tussen de 15 en 17 jaar ontevreden tot zeer ontevreden te zijn over hun lichaamsgewicht. Een op de vijf meisjes heeft zelfs wel eens te veel gegeten en daarna overgegeven of geweigerd überhaupt te eten.

Oproep aan alle vrouwen van Nederland
De moeder is zeer bepalend als het gaat om de waardering van het eigen uiterlijk. Uit het onderzoek komt naar voren dat meisjes hun moeder op de tweede plaats zetten als bepalende factor van eigenwaarde. De vrouwen zelf zetten hun eigen moeder op nummer 1 als bepalend voor hun kijk op schoonheid. Vrouwen beseffen pas later dat de manier waarop hun moeder tegen haar eigen schoonheid en die van haar dochter aankeek bepalend was voor hoe zij zichzelf waardeerden.

Vanaf 1 september start Dove een schoonheidsoffensief om de maatschappij op te roepen jonge meiden aan te moedigen hun uiterlijk te waarderen en zo meer zelfvertrouwen te ontwikkelen. De reclamecampagne laat jonge meisjes zien en de dramatische gevolgen die nauw gedefinieerde schoonheidsidealen kunnen hebben voor de manier waarop zij hun eigen lichaam en schoonheid ervaren. Hiermee hoopt Dove het bewustzijn ten aanzien van de gevolgen van dit soort schoonheidsidealen te verhogen onder vrouwen, maar ook binnen de maatschappij in het algemeen. Dove is van mening dat elke vrouw invloed kan uitoefenen door zich anders te gedragen tegenover andere vrouwen, maar ook - en dat is nog belangrijker - tegenover jonge meisjes wanneer het gaat om schoonheid, lichaamsbeeld en zelfvertrouwen.

Naast een reclamecampagne brengt het beautymerk het boekje Truth & Dare uit voor meisjes tussen de 12 en 18 jaar; hierin wordt de 'gekunstelde' schoonheid in de huidige maatschappij aan de kaak gesteld. Op www.tijdvoorechteschoonheid.nl geeft Dove vrouwen informatie om het volle potentieel uit zichzelf te halen. Dove wil elke dag meer vrouwen en meisjes zich mooi laten voelen. Gewoon omdat het merk vindt dat elke vrouw en elk meisje dat recht heeft.


- einde persbericht -