http://www.evo.nl
31-08-2006 - EVO en TLN: grote stijging fileschade voor bedrijfsleven
voor bedrijfsleven
EVO en TLN signaleren op basis van de eerste cijfers over 2006 een
grote stijging van de fileschade voor de Nederlandse economie.
Dit ondanks de positieve afsluiting van 2005 met een afname van de
economische schade met 3%. Wanneer deze ontwikkeling zich doorzet zal
in 2006 de economische schade met 30% toenemen in vergelijking met
2005. De totale fileschade in Nederland komt dan uit op 740 miljoen
euro. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse economische wegwijzer van EVO
en TLN. De totale fileschade stijgt als gevolg van meer files en
wegwerkzaamheden. EVO en TLN dringen daarom aan op een versnelde
aanpak van de grootste knelpunten.
EVO en TLN constateren een zorgelijke stijging op belangrijke
economische trajecten als de A2 Holendrecht-Oudenrijn, knooppunt
Hoevelaken en A4 Burgerveen-Leiden. De totale schade op deze drie
trajecten neemt met 43 miljoen euro toe. Ook de kosten van de files op
A15 Benelux-Vaanplein en knooppunt Kleinpolderplein zijn aanzienlijk
gestegen. Vanzelfsprekend moet er ook aan het wegennet worden gewerkt.
Daardoor is er een sterke toename van de economische schade op
trajecten als A2 Oudenrijn-Everdingen, A50 Ewijk-Grijsoord en A1
Apeldoorn-Deventer. De verwachting is dat deze toename tijdelijk is.
Verder speelt de problematiek rondom de luchtkwaliteit ook een
belangrijke rol. Hierdoor heeft de bouw het laatste half jaar stil
gestaan.
EVO en TLN dringen aan op versnelling. Nederland niet kan blijven
afwachten. De minister stelt de juiste prioriteiten, alleen het tempo
van de overheid is te laag. Een versnelling vraagt om bestuurlijk lef
om knopen door te hakken, eerder geld beschikbaar maken en meer
voortvarendheid ten aanzien van reeds genomen besluiten. Het is een
doorn in het oog dat de files op de A4 Burgerveen- Leiden alsmaar
langer worden doordat het opleveren van twee aquaducten onnodig lang
op zich laten wachten. Bovendien ligt het voor de hand op dit traject
meteen vier in plaats van drie rijstroken aan te leggen. Daadkrachtig
beleid van de minister en regionale partners moet de economische
ontwikkeling van Nederland veilig stellen. Bijvoorbeeld door de
realisatie van de doortrekking van de A15 onder Arnhem uiterlijk in
2015. En een eerdere aanleg van de A13/A16 dan in 2020.
Dit is een gezamenlijk persbericht van EVO en TLN.