EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

31-08-2006 - EVO en TLN: grote stijging fileschade voor bedrijfsleven

voor bedrijfsleven

EVO en TLN signaleren op basis van de eerste cijfers over 2006 een grote stijging van de fileschade voor de Nederlandse economie.

Dit ondanks de positieve afsluiting van 2005 met een afname van de economische schade met 3%. Wanneer deze ontwikkeling zich doorzet zal in 2006 de economische schade met 30% toenemen in vergelijking met 2005. De totale fileschade in Nederland komt dan uit op 740 miljoen euro. Dat blijkt uit de halfjaarlijkse economische wegwijzer van EVO en TLN. De totale fileschade stijgt als gevolg van meer files en wegwerkzaamheden. EVO en TLN dringen daarom aan op een versnelde aanpak van de grootste knelpunten.

EVO en TLN constateren een zorgelijke stijging op belangrijke economische trajecten als de A2 Holendrecht-Oudenrijn, knooppunt Hoevelaken en A4 Burgerveen-Leiden. De totale schade op deze drie trajecten neemt met 43 miljoen euro toe. Ook de kosten van de files op A15 Benelux-Vaanplein en knooppunt Kleinpolderplein zijn aanzienlijk gestegen. Vanzelfsprekend moet er ook aan het wegennet worden gewerkt. Daardoor is er een sterke toename van de economische schade op trajecten als A2 Oudenrijn-Everdingen, A50 Ewijk-Grijsoord en A1 Apeldoorn-Deventer. De verwachting is dat deze toename tijdelijk is. Verder speelt de problematiek rondom de luchtkwaliteit ook een belangrijke rol. Hierdoor heeft de bouw het laatste half jaar stil gestaan.

EVO en TLN dringen aan op versnelling. Nederland niet kan blijven afwachten. De minister stelt de juiste prioriteiten, alleen het tempo van de overheid is te laag. Een versnelling vraagt om bestuurlijk lef om knopen door te hakken, eerder geld beschikbaar maken en meer voortvarendheid ten aanzien van reeds genomen besluiten. Het is een doorn in het oog dat de files op de A4 Burgerveen- Leiden alsmaar langer worden doordat het opleveren van twee aquaducten onnodig lang op zich laten wachten. Bovendien ligt het voor de hand op dit traject meteen vier in plaats van drie rijstroken aan te leggen. Daadkrachtig beleid van de minister en regionale partners moet de economische ontwikkeling van Nederland veilig stellen. Bijvoorbeeld door de realisatie van de doortrekking van de A15 onder Arnhem uiterlijk in 2015. En een eerdere aanleg van de A13/A16 dan in 2020.

Dit is een gezamenlijk persbericht van EVO en TLN.