Onderwijsraad
P E R S B E R I C H T
KENMERK
20060277/860
DATUM
31 augustus 2006
ONDERWIJSRAAD WIL MEER PERSPECTIEF
VOOR DE LERAAR
NASSAULAAN 6
De komende jaren worden forse lerarentekorten verwacht. Maat-
2514 JS DEN HAAG
regelen zoals het bieden van een aantrekkelijk carrièreperspectief
TELEFOON 070 310 00 00
en concurrerende arbeidsvoorwaarden zijn daarom noodzakelijk om
FAX 070 356 14 74
leraren voor het onderwijs te behouden en nieuwe leraren aan te
E-MAIL SECRETARIAAT@ONDERWIJSRAAD.NL
trekken. Dit stelt de Onderwijsraad in zijn advies Waardering voor
WEBSITE WWW.ONDERWIJSRAAD.NL
het leraarschap dat vandaag wordt aangeboden aan de voorzitter
van de Tweede Kamer. De raad roept dringend op de tekorten nú aan
te pakken en niet te wachten tot problemen echt nijpend worden.
De Kamer kan het belang van de positie van de leraar benadrukken
door het instellen van een parlementair onderzoek.
Meer perspectief voor leraren: ophogen van eigen opleidingsniveau
Bij het kiezen voor een loopbaan moet het onderwijs een volwaardige optie
zijn en blijven. Dit betekent dat het vak aantrekkelijk moet zijn en perspectief
moet bieden, zowel financieel (salaris) als inhoudelijk (opleiding). Er moet
veel meer mobiliteit vanuit en naar het onderwijs komen, zodat werken in het
onderwijs een normaal onderdeel van een loopbaan wordt. Naast het verbete-
ren van de arbeidsvoorwaarden in het algemeen denkt de raad aan een op-
slag in bepaalde regio's of voor vakken waar het tekort schrijnend is. Daar-
naast wil de raad het opleidingsniveau van ten minste 10% van de leraren in
primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar en hoger beroepsonder-
wijs ophogen door speciale bachelor-, master- of promotieopleidingen. Hier-
aan moet een diplomaopslag worden gekoppeld. De raad verwacht dat door
deze maatregelen de belangstelling voor werken in het onderwijs zal toene-
men, bijvoorbeeld onder groepen die nu niet vaak voor deze sector kiezen
(waaronder mannen en academici).
Advies aan Tweede Kamer: parlementair onderzoek naar de leraar
De raad pleit ervoor dat de nieuw gekozen Tweede Kamer straks laat zien de
positie van de leraar cruciaal te vinden, en dat te doen door inzet van een
specifiek middel: een parlementair onderzoek naar de positie van de leraar.
Een dergelijk onderzoek beoogt een drietal doelstellingen. Allereerst laat de
Kamer zien waar zijn hart ligt. Ten tweede kan op die manier alle kennis die
bij instanties aanwezig is openbaar en voor iedereen toegankelijk worden
besproken, beoordeeld en gedeeld. Tot slot kan de Kamer zo de rolverdeling
sturen wanneer onderwerpen in een schemergebied dreigen te blijven liggen:
welke instantie behoort eigenlijk welke taak op zich te nemen? Bijvoorbeeld
als het gaat om een nascholingsregister van leraren. De Kamer kan verder
alert zijn op het risico van `downgrading' in het onderwijs wanneer steeds
meer leraarstaken worden overgenomen door onderwijsassistenten, en op de
ontacademisering van het onderwijs.
KENMERK
Pagina 2