KNMG

Geneeskundestudent? Laat van je horen!

Het nieuwe collegejaar is weer van start gegaan. Hordes eerstejaars verplaatsen zich met grote tassen richting de universiteiten op zoek naar nieuwe kennis, nieuwe vrienden en een nieuwe kamer. Zeven jaar geleden stond ik ook aan de start van een nieuwe studie. Ik had mij ingeschreven voor geneeskunde, omdat 'het menselijk lichaam mij wel interesseerde', en in meer algemene zin wilde ik 'met mensen werken'. Niet bijzonder doordacht allemaal. Mijn enthousiasme voor het artsenvak is er gelukkig niet minder op geworden; integendeel. Ik ben mij in de loop der jaren wel meer bewust geworden van de input die geneeskundestudenten kunnen leveren. Als 'medico's' zijn wij immers ervaringsdeskundigen in 'dokter worden'!

Het bedrijven van geneeskunst is een beroep dat van oudsher van meester op leerling wordt overgedragen. De meester bepaalt wat de leerling leert. Anno 2006 is het vanzelfsprekend dat leerlingen nadenken en meepraten over hun eigen toekomst: Wil ik in deeltijd, dat wil zeggen 50 uur per week, werken? Wat betekent een overschot van basisartsen voor mijn carrière? Het doet me deugd dat inmiddels 5.000 geneeskundestudenten de weg naar de KNMG gevonden hebben. De KNMG is niet langer een organisatie voor de gevestigde orde van artsen, maar biedt ook onderdak aan alle artsen in spe. Het KNMG Studentenplatform is er om deze groep studentleden binnen én buiten de KNMG te vertegenwoordigen. Is deze vertegenwoordiging belangrijk? Ja! Als de geneeskundestudenten van nu en de artsen van straks, zijn wij een belangrijke en uniforme groep die betrokken moet worden in de beleidsvorming rond de medische basisopleiding. Om dit te bereiken moeten wij eenduidig van ons laten horen. En hoe groter deze groep is, des te beter dat mogelijk is. Maar over wat voor zaken hebben we het dan eigenlijk?

Het KNMG Studentenplatform wil aandacht vragen voor kwesties waar geneeskundestudenten tijdens de studie tegenaan lopen. Dokter worden behelst namelijk véél meer dan het verwerken en toepassen van medisch-inhoudelijke kennis. Ook maatschappelijke ontwikkelingen treffen de geneeskundestudent. Te denken valt aan wensen en (on)mogelijkheden voor buitenlandse ervaringen tijdens de opleiding. Maar ook aan vragen als: 'Wat zijn de gevolgen voor co-assistenten met de komst van nieuwe beroepsbeoefenaren op de werkvloer: concurrentie of assistentie?' en 'Hoe vindt de toetsing van professioneel gedrag plaats?'

Over bovenstaande en andere onderwerpen heeft het KNMG Studentenplatform in zijn jaarlijks opinieonderzoek - het Studentenpanel - de mening van de studentleden gevraagd. Op basis van deze resultaten draagt het Platform zijn standpunten uit, neemt actie en gaat in gesprek om uiteindelijk de situatie zodanig te beïnvloeden dat de positie van (toekomstige) geneeskundestudenten in de opleiding gewaarborgd dan wel verbeterd wordt. Via deze weg behartigt het Platform dus de belangen van geneeskundestudenten. Maar de weg van belangenbehartiging is er een van de lange termijn: juist door meerdere pogingen te ondernemen, verschillende wegen te bewandelen en samen te werken, zal de aanhouder winnen.

In het komend jaar gaat het Platform -mede op aanwijzing van de studentleden- zich ondermeer richten op de selectie aan de poort en de zin en onzin van een voortgangstoets. Natuurlijk pakt het Platform ook andere actuele en heikele kwesties aan. Dus of je nu eerstejaars bent of semi-arts, laat als geneeskundestudent van je horen en word gratis studentlid van de KNMG via www.knmgstudentenplatform.nl.

Terug naar af. Het einde van mijn basisopleiding nadert en straks sta ik opnieuw voor een keuze. Deze keuze zal dan meer gefundeerd zijn. 'Dokter worden' doe je immers in de diepte én in de breedte.

Sanne Zinkstok, voorzitter KNMG Studentenplatform