Persbericht
Nieuwe tarieven TPG Post per 1 januari 2007 - Postzegelprijs 44 eurocent
30 August 2006 - Amsterdam, TNT N.V. heeft vandaag bekend gemaakt dat
TPG Post per 1 januari 2007 zijn tarieven aanpast. Het tarief zal voor
de binnenlandse (losse) brieven tot 20 gram worden verhoogd naar 44
eurocent. Het is de eerste tariefverhoging voor losse post in
vijfenhalf jaar tijd. De tarieven voor brieven van 500 gram tot 3000
gram worden per 1 januari verlaagd tot 2,64. TPG Post is voornemens
het tarief van 44 eurocent tot 2010 niet opnieuw te verhogen.
Sinds 2001 is het tarief voor brieven niet verhoogd. De aangekondigde
tariefstijging van gemiddeld 12,1% voor binnenlandse brieven tot 3000
gram, blijft binnen de inflatieontwikkeling van 12,5% sinds 2001. Met
een postzegelprijs van 44 eurocent blijft TPG Post de goedkoopste
24-uurs service bieden in West-Europa en biedt het bedrijf de beste
prijs-kwaliteitsverhouding in Europa. TPG Post opereert in een sterk
veranderende markt. In 2001 is het Masterplan Kostenflexibilisering
ontwikkeld. Dit plan is nodig om in de periode tot en met 2012 het
hoofd te kunnen bieden aan de verwachte volumedaling veroorzaakt door
substitutie van post door e-mail en door toenemende concurrentie. Het
Masterplan omvat reorganisaties bij Operations, Marketing & Sales en
Overhead. In de periode 2000-2006 zijn bij TPG Post 9.000
arbeidsplaatsen komen te vervallen. Op dit moment denkt TNT N.V. in
overleg met vakorganisaties en medezeggenschap na over aanvullende
kostenbesparingen.
Het tarief voor losse poststukken tussen 250 en 500 gram wordt
verlaagd van 2,25 naar 2,20. Voor de zwaardere poststukken (500 tot
3000 gram) wordt vanaf 1 januari 2007 het tarief verlaagd van 3,00
naar 2,64. Naast het tarief voor binnenlandse brieven zullen ook de
tarieven voor frankeermachines, aangetekende post, en voor post en
pakketten naar het buitenland wijzigen. Klanten van TPG Post die
gebruik maken van een frankeermachine zullen per brief geïnformeerd
worden. In oktober 2006 zullen, zoals gebruikelijk, alle zakelijke
klanten van TPG Post geïnformeerd worden over de overige
tariefwijzigingen van zakelijke post.
Per jaar geeft een gemiddeld huishouden ongeveer 26,00 uit aan
postzaken (postzegels, kerstpost, internationale zendingen en
pakketten). De aangekondigde tariefwijziging leidt tot een gemiddelde
stijging op deze uitgaven van minder dan 2,00 per gezin per jaar. De
OPTA heeft getoetst en bevestigd dat deze stijging van de tarieven
binnen het wettelijk maximum valt.
De nieuwe postzegels zijn vanaf 11 december te koop bij de bekende
verkooppunten van TPG Post. Klanten van TPG Post kunnen postzegels van
39 eurocent blijven gebruiken door 5 eurocent bij te plakken. Ook deze
postzegels zijn vanaf 11 december in ruime mate verkrijgbaar.
In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele
Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige
versie.
TNT N.V. biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan
post- en expressdiensten. TNT, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is
in Nederland, biedt toegang tot efficiënte netwerkinfrastructuren in
Europa en Azië en breidt haar activiteiten wereldwijd uit om zo de
prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200
landen actief en heeft ruim 128.000 medewerkers. In het eerste
halfjaar van 2006 bedroeg de omzet van de onderneming 5,3 miljard en
het bedrijfsresultaat uit gecontinueerde activiteiten 671 miljoen. TNT
N.V. is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam en New York. TNT is
zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als
onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food
Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd
tegen honger en milieuvervuiling te strijden.
TNT Group