CSM

2006/14 1/23

Persbericht

STRATEGISCHE ACTIES CSM GOED OP KOERS: STERKE VERBETERING RESULTAAT

Diemen, 30 augustus 2006

Kerncijfers
in miljoenen euro's 1e halfjaar
2006

1e halfjaar
2005
Netto-omzet uit voortgezette
bedrijfsactiviteiten 1.204,1 1.176,2
Bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten 66,4 50,8 Bijzondere posten -41,4 -13,6
Bedrijfsresultaat 25,0 37,2
Resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten 22,3 * 355,3 ** Resultaat na belastingen 38,8 365,0
WPA (in ¤) 0,54 4,85
ROS vóór bijzondere posten (in %) 5,5 4,3


* Het resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten betreft het resultaat van CSM Sugar.
** Het resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten betreft het resultaat van CSM Sugar en CSM Sugar Confectionery en het verkoopresultaat van CSM Sugar Confectionery.
Belangrijkste ontwikkelingen 1e halfjaar 2006
! Het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten steeg met ruim 30% tot ¤ 66,4 miljoen. ! De winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten vóór bijzondere posten is meer dan verdubbeld en bedraagt ¤ 0,67 (1e halfjaar 2005: ¤ 0,32); inclusief bijzondere posten ¤ 0,23 (1e halfjaar 2005: ¤ 0,13).
! Sterke stijging bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten CSM Bakery Supplies North America met 19% door organische omzetstijging van 7% en 3S-kostenreductieprogramma. ! Stijging bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten CSM Bakery Supplies Europe met 27% met name door de resultaten van het 3S-programma en het schrappen van niet-winstgevende omzet. ! PURAC verbetert bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten met 6% en doorbreekt daarmee de trend van drie jaar dalende resultaten.
! 3S-programma levert besparingen op van ¤ 23 miljoen in het 1e halfjaar, in lijn met de verwachtingen. ! Last als gevolg van bijzondere waardevermindering bij Délices de la Tour: aan structurele oplossing wordt gewerkt.
! Kasstroom uit operationele activiteiten nam toe met ¤ 71,7 miljoen tot ¤ 55,5 miljoen ten opzichte van het 1e halfjaar 2005 (¤ 16,2 miljoen negatief).
CSM nv
Corporate Communications
P.O. Box 349
1000 AH Amsterdam
The Netherlands
Nienoord 13
1112 XE Diemen
T +31 20 590 63 20
F +31 20 590 62 17
E marjolein.vanderdrift@csm.nl
2006/14 2/23

Gerard Hoetmer, CEO CSM, over de strategie en resultaten "De resultaten laten zien dat de vele maatregelen die zijn getroffen bij de implementatie van onze aangescherpte strategie positief effect hebben. Er is geen bedrijfsonderdeel dat niet is geconfronteerd met wijzigingen in de marktstrategie, de organisatiestructuur of de personele bezetting. Ik ben daarom bijzonder tevreden dat de organisatie en de mensen ondanks al deze wijzigingen erin geslaagd zijn duidelijk verbeterde resultaten te realiseren in alle divisies. Dat de omzetgroei bij PURAC en Bakery Supplies Europe hierdoor enigszins onder druk is komen te staan, is begrijpelijk en in lijn met onze verwachtingen. Met ons herstructureringsprogramma hebben wij goede vooruitgang geboekt bij de implementatie van de diverse projecten. De 3S besparingen bedroegen ¤ 23 miljoen in het 1e halfjaar, een stijging met ¤ 16 miljoen ten opzichte van het 1e halfjaar 2005. Van deze besparing is voor circa ¤ 3 miljoen geïnvesteerd in projecten om via innovatie en marktontwikkeling toekomstige groei te realiseren. Daarnaast hebben we dankzij de besparingen een aantal kostenverhogingen (met name suiker en brandstof) kunnen compenseren, die we om marktstrategische redenen niet volledig wilden doorberekenen. Bakery Supplies North America heeft de gezonde winst- en omzetgroei verder doorgezet. Het merendeel van de herstructureringsprojecten is gestart en goed onderweg. Dit is het startsein om de huidige organische groei te versterken met 'bolt-on' acquisities. De overname van CGI is hiervan een duidelijk voorbeeld en past in ons streven onze positie als marktleider in de gekozen segmenten te versterken. Bij Bakery Supplies Europe is sterke progressie geboekt. De structurele, strategische verbeteringen door middel van herstructureringen en optimalisaties worden volgens plan voortvarend doorgevoerd. Bij BakeMark UK zijn de genomen herstructureringsmaatregelen succesvol geweest en is er in het 1e halfjaar goed gepresteerd. Ondanks de aanzienlijke inspanningen van alle betrokkenen en de genomen maatregelen in de afgelopen jaren moeten we constateren dat Délices de la Tour daarentegen onvoldoende heeft gepresteerd in met name de markt voor viennoiserie producten. In deze markt is sprake van zeer sterke prijsconcurrentie. Wij accepteren geen bedrijfsonderdelen in onze portfolio die op de lange termijn ondermaats presteren en zoeken daarom naar een structurele oplossing voor Délices de la Tour. Ieder bedrijf moet bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen voor 2008.
PURAC heeft vooruitgang geboekt bij de implementatie van haar strategisch plan. De prijzen zijn in een aantal segmenten verhoogd ter compensatie van gestegen grondstofkosten, de herstructureringsactiviteiten liggen op schema, er zijn kostenbesparingen van ¤ 5 miljoen gerealiseerd en in deze fase van herstructurering is een acceptabele volumegroei gecreëerd. De nieuwe marktgerichte organisatie, in combinatie met Inno-Engine, zal leiden tot het beter benutten van winstgevende groeimogelijkheden binnen de verschillende markten. De innovatieactiviteiten in al onze groepen zijn onderdeel van het ondernemingsbrede netwerk Inno-Engine, in welk kader op dit moment een aantal innovatiecentra wordt opgericht. Deze innovatiecentra moeten eind van dit jaar operationeel zijn. Dit is een van onze belangrijkste strategische groei-investeringen waarvan de kosten uit onze 3S besparingen gefinancierd zullen worden. De voorgenomen verkoop van CSM Suiker aan Cosun past in de strategische overwegingen om ons op de positie als marktleider in Bakery Supplies en de PURAC-portfolio te concentreren. Deze verkoop is een ingrijpende gebeurtenis voor CSM en alle betrokkenen. Vanaf de oprichting van CSM in 1919 tot 1978 toen met het diversificatieproces van CSM is begonnen, vormde suiker de enige activiteit van CSM. Het samengaan van CSM Suiker met Cosun betekent een belangrijke krachtenbundeling en een versterking voor de gehele keten. Met het samengaan is de continuïteit van de Nederlandse suikersector in de snel veranderende Europese suikermarkt ook op de langere termijn 2006/14 3/23
gewaarborgd.
Samenvattend, hoewel het getoonde herstel nog verder momentum moet krijgen, ligt de onderneming op koers met de strategische acties die we hebben ingezet. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat we de doelstellingen zullen realiseren die we voor 2008 hebben geformuleerd." Vooruitzichten 2006
Wij bevestigen de vooruitzichten die we in ons jaarverslag 2005 hebben geschetst. "Bakery Supplies Europe
Naar verwachting zal de omzet een geringe groei laten zien. Het bedrijfsresultaat (vóór bijzondere posten) zal in 2006, profiterend van verbeteringsprojecten, naar verwachting toenemen. Bakery Supplies North America
Voortbouwend op in 2005 ingezette initiatieven zal de trend van omzetgroei en margeverbetering zich naar verwachting in 2006 voortzetten. Voor 2006 wordt een verbetering van het bedrijfsresultaat verwacht. PURAC
Een scherpere strategische focus, gericht op productinnovatie en nieuwe toepassingen, zal naar verwachting leiden tot een volumegroei in de buurt van historische groeiniveaus. Gecombineerd met prijsverhogingen en voortgezette agressieve kostenbesparingen, wordt er in 2006 een substantiële verbetering van het bedrijfsresultaat verwacht.
Sugar
Wijzigingen in de Europese suikermarktordening zullen naar verwachting leiden tot een lager bedrijfsresultaat in 2006. Het onderzoek naar de mogelijke verkoop van de suikerdivisie zal naar verwachting in de tweede helft van 2006 voltooid zijn.
CSM totaal
Voor 2006 zijn extra besparingen voorzien, waardoor de totale besparingen uit het verbeteringsplan uitkomen op ¤ 55 miljoen, waarvan de helft rechtstreeks zal bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Voortbouwend op de in gang gezette maatregelen en gegeven de vooruitzichten voor de verschillende divisies, verwachten wij een verbetering van de resultaten van de voortgezette bedrijfsactiviteiten in 2006." In aanvulling op deze eerder geschetste vooruitzichten merken wij het volgende op. Hoewel voor Bakery Supplies North America voor het gehele jaar een verbetering van het bedrijfsresultaat wordt verwacht, moet er rekening mee worden gehouden dat, na de uitstekende resultaten in het 1e halfjaar, de bedrijfsresultaten door de sterk gestegen kosten van suiker onder druk zullen staan in het 2e halfjaar. Daarentegen zullen de resultaten van BSNA positief worden beïnvloed door de overname van CGI, waarvan de bijdrage in het 2e halfjaar wordt geschat op circa US$ 2,5 miljoen. Ten aanzien van CSM Suiker geldt dat het onderzoek naar de mogelijkheid van verkoop is afgerond. Wij verwachten de aangekondigde, voorgenomen verkoop van CSM Suiker aan Royal Cosun te kunnen afronden in het vierde kwartaal.
In het jaarverslag 2005 hebben wij het voornemen aangekondigd om tot ¤ 250 miljoen aan aandeelhouders uit te keren. Deze uitkering zal na de dividendbetaling ad ¤ 57,8 miljoen in het 1e halfjaar een vervolg krijgen via de inkoop van aandelen in het 2e halfjaar.
In het kader hiervan zullen wij onze onderhandse lening ad US$ 225 miljoen vervroegd aflossen. Deze aflossing leidt ertoe dat wij, naast de aflossingskosten (¤ 9 miljoen), de geactiveerde kosten (¤ 21 miljoen) voortvloeiende uit een in het verleden afgesloten en hiermee samenhangend valuta- en rentecontract als 2006/14 4/23
bijzondere rentelast in het 2e halfjaar zullen nemen. Indien niet tot aflossing zou worden overgegaan, zouden deze kosten niet dit jaar, maar in de komende 5 jaar in de resultaten worden verwerkt.
---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Pers: Marjolein van der Drift, Communicatie Manager: tel. +31 (0)20 5906320/mobiel +31 (0)6 5352 7622 Analisten: Ian Blackford, Investor Relations Manager: tel. +31 (0)20 5906349/mobiel +44 (0)7767 227506 Bijlagen

1. Financiële toelichting

2. Gang van zaken divisies

3. Geconsolideerde winst- en verliesrekening

4. Geconsolideerde winst- en verliesrekening van de voortgezette bedrijfsactiviteiten vóór bijzondere posten
5. Geconsolideerde balans

6. Mutatieoverzicht eigen vermogen

7. Geconsolideerd kasstroomoverzicht

8. Kengetallen

9. Segmentatieoverzicht

10. Toelichting
Webcast
Woensdag 30 augustus a.s. vanaf 11.00 uur (CET) via www.csm.nl is de presentatie te beluisteren die de heren Hoetmer (CEO) en Kramer (CFO) op dat moment voor analisten geven. Achtergrondinformatie
CSM is een wereldwijd opererende producent en leverancier van bakkerijproducten en voedingsingrediënten. Bakkerij-ingrediënten en -producten, melkzuur, melkzuurderivaten en suiker zijn de belangrijkste productgroepen van CSM. Met deze activiteiten heeft CSM een jaaromzet van EUR 2,6 miljard en een personeelsbestand van circa 8.300 medewerkers. CSM is actief in Europa, Noord-Amerika, Canada, Brazilië en Azië. Meer info: www.csm.nl
2006/14 5/23

1. Financiële toelichting 1e halfjaar 2006
Resultaten
De netto-omzet uit voortgezette bedrijfsactiviteiten steeg naar ¤ 1.204,1 miljoen (1e halfjaar 2005: ¤ 1.176,2 miljoen). De netto-omzet werd positief beïnvloed door koerseffecten ten bedrage van ¤ 29,7 miljoen (2005 ¤=US$ 1,28 en 2006 ¤=US$ 1,23). De autonome stijging bedroeg ¤ 29,5 miljoen (2,5%). Het effect van desinvesteringen was ¤ 31,3 miljoen.
Het bedrijfsresultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten (Bakery Supplies en PURAC) vóór bijzondere posten nam toe tot ¤ 66,4 miljoen, een stijging van 30,7% ten opzichte van het 1e halfjaar van 2005 (¤ 50,8 miljoen). Het bedrijfsresultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten inclusief bijzondere posten bedroeg ¤ 25,0 miljoen. Het effect van de bijzondere posten op het bedrijfsresultaat was ¤ 41,4 miljoen negatief. De bijzondere posten bestonden voornamelijk uit bijzondere waardeverminderingen van vaste activa (¤ 24,5 miljoen) van met name Délices de la Tour en voorzieningen in het kader van het 3S programma (¤ 16,9 miljoen). Het resultaat na belastingen uit voortgezette bedrijfsactiviteiten exclusief bijzondere posten bedroeg ¤ 48,2 miljoen (1e halfjaar 2005: ¤ 23,8 miljoen). De winst per aandeel exclusief bijzondere posten nam toe tot ¤ 0,67 (1e halfjaar 2005: ¤ 0,32).
Het resultaat na belastingen uit voortgezette en beëindigde bedrijfsactiviteiten inclusief bijzondere posten bedroeg ¤ 38,8 miljoen. Dit betekent een winst per aandeel van ¤ 0,54. De financiële baten en lasten daalden per saldo met ¤ 24,6 miljoen naar ¤ 4,7 miljoen (1e halfjaar 2005: ¤ 29,3 miljoen) voornamelijk als gevolg van de lagere schuldpositie en wijzigingen in de marktwaarde van derivaten. De belastingdruk uit voortgezette bedrijfsactiviteiten vóór bijzondere posten bedroeg 21,9% (geheel 2005: 26,6%).
ROCE* is in het 1e halfjaar 2006 uitgekomen op 7,6 %, een stijging ten opzichte van het 1e halfjaar 2005. Inclusief de resultaten van CSM Suiker bedroeg de ROCE 9,1% (1e helft 2005: 7,2%). Deze stijging is in lijn met onze doelstelling voor 2008, namelijk een ROCE van minimaal 12%.
* ROCE inclusief goodwill % is het bedrijfsresultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten vóór bijzondere posten op jaarbasis gedeeld door het gemiddeld geïnvesteerd vermogen inclusief goodwill x 100. 2006/14 6/23
Balans
Het balanstotaal daalde naar ¤ 1.994,0 miljoen (1e halfjaar 2005: ¤ 2.222,8 miljoen). Het eigen vermogen vóór winstverdeling nam in het 1e halfjaar van 2006 af met ¤ 5,6 miljoen tot ¤ 940,8 miljoen. De belangrijkste mutaties waren:
! de toevoeging van het resultaat over het 1e halfjaar 2006 van ¤ 38,8 miljoen; ! de afname in verband met het dividend over het jaar 2005 ad ¤ 57,8 miljoen; ! de bijboeking van ¤ 21,6 miljoen samenhangend met de verkoop van eigen certificaten van aandelen;
! de afname als gevolg van de waardedaling van met name de US dollar ad ¤ 10,4 miljoen.
Per 30 juni 2006 bedroeg de verhouding tussen het balanstotaal en het eigen vermogen 1 : 0,5 (30 juni 2005:
1 : 0,4).
Kasstroom / Financiering
De netto schuldpositie nam ten opzichte van 31 december 2005 af met ¤ 40,8 miljoen tot ¤ 384,5 miljoen. Deze daling werd per saldo voornamelijk veroorzaakt door: ! een positieve kasstroom uit operationele activiteiten van ¤ 55,5 miljoen; ! de dividenduitkering van in totaal ¤ 57,8 miljoen over het kalenderjaar 2005; ! de verkoop van eigen certificaten van aandelen voor een bedrag van ¤ 21,6 miljoen; ! de daling van het werkkapitaal van CSM Sugar van ¤ 45 miljoen; ! investeringen in materiële activa van ¤ 53,7 miljoen; ! de afname als gevolg van de waardedaling van met name de US dollar ad ¤ 13 miljoen. De rentedragende langlopende schulden bedroegen per 30 juni 2006 ¤ 420,6 miljoen. Het gemiddelde effectieve rentepercentage van de per 30 juni 2006 uitstaande langlopende schulden is 6,75% met een gemiddelde looptijd van 5,0 jaar (30 juni 2005: gemiddeld rentepercentage 5,75% en gemiddelde looptijd 6,6 jaar).
De ratio netto schuldpositie gedeeld door de EBITDA bedroeg per 30 juni 2006: 2,0 (30 juni 2005: 2,4). 2006/14 7/23

2. Gang van zaken divisies
Bakery Supplies
Halfjaar eindigend 30 juni vóór
bijzondere
posten
2006
vóór
bijzondere
posten
2005
2006 2005
in miljoenen euro's
Netto-omzet 1.053,7 1.036,3 1.053,7 1.036,3
Bedrijfsresultaat 58,9 48,2 20,1 38,0
ROS % 5,6 4,7 1,9 3,7
ROCE inclusief goodwill % 7,8 6,1 2,7 4,8
De sterke toename van zowel ROS als ROCE vóór bijzondere posten betekent een belangrijke stap voorwaarts bij het realiseren van onze targets voor 2008 van een ROS van 8 - 10% en een ROCE van 11 - 13%. CSM Bakery Supplies Europe
Halfjaar eindigend 30 juni vóór
bijzondere
posten
2006
vóór
bijzondere
posten
2005
2006 2005
in miljoenen euro's
Netto-omzet 514,6 540,8 514,6 540,8
Bedrijfsresultaat 24,0 18,9 -4,6 12,3
ROS % 4,7 3,5 -0,9 2,3
ROCE inclusief goodwill % 6,3 4,3 -1,2 2,8
CSM Bakery Supplies Europe zag haar marktaandeel in het belangrijke segment ambachtelijke bakkerijen verder toenemen. De trend van de afname van het aantal onafhankelijke ambachtelijke bakkers met eigen bakkerij wordt grotendeels geneutraliseerd door de opkomst van ambachtelijke bakkers die gezamenlijk gebruikmaken van één grote, centrale bakkerij. Het segment foodservice/out-of-home (OOH) vertoonde de sterkste groei, en in het segment in-store bakkerijen was sprake van prijsdruk door de verdere concentratie van bakkerijen binnen een beperkt aantal grote retailketens. De autonome omzetgroei bedroeg -2,1%, echter indien wij rekening houden met de productrationalisering en het afstoten van niet-kernactiviteiten (o.a. stopzetten productie witbrood in Frankrijk) bedraagt het groeicijfer 0,2%, een lichte stijging overeenkomstig de verwachtingen. In de eerste helft van 2006 realiseerde CSM Bakery Supplies Europe een bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten van ¤ 24,0 miljoen, een sterke verbetering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze verbetering is toe te schrijven aan efficiency-maatregelen in het kader van ons strategische 3S-herstructureringsprogramma. Inclusief bijzondere posten kwam het bedrijfsresultaat uit op ¤ 4,6 miljoen negatief door bijzondere waardevermindering van vaste activa bij met name Délices de la Tour. Met de projecten in het kader van het strategische 3S-programma hebben wij goede vooruitgang geboekt met besparingen in het 1e halfjaar van ¤ 10 miljoen. Het op elkaar afstemmen van de productiefaciliteiten vordert 2006/14 8/23
gestaag, waarbij in Europa de noodzaak bestaat voor verdere structurele verlaging van de kosten. Het SKUrationaliseringsproject bevindt zich in de meeste landen in de uitvoeringsfase. In het Verenigd Koninkrijk zijn de logistieke en herstructureringsprojecten afgerond. Voorts zijn in Duitsland en Frankrijk herstructureringen aangekondigd en in uitvoering.
Ondanks de aanzienlijke inspanningen van alle betrokkenen en de genomen maatregelen in de afgelopen jaren moeten we constateren dat Délices de la Tour onvoldoende heeft gepresteerd in met name de markt voor viennoiserie producten. In deze markt is sprake van zeer sterke prijsconcurrentie. Wij accepteren geen bedrijfsonderdelen in onze portfolio die op de lange termijn ondermaats presteren en zoeken daarom naar een structurele oplossing voor Délices de la Tour. De in het 1e halfjaar genomen last voortvloeiend uit een bijzondere waardevermindering is hiervan het gevolg. Ieder bedrijf moet bijdragen aan het realiseren van onze doelstellingen voor 2008.
De resultaten in het Verenigd Koninkrijk lieten een sterke verbetering zien en zijn weer terug op het niveau van eerdere jaren. De organisatie herstelde zich van de IT- en 'supply chain'-problemen die in 2005 speelden. Duitsland gaf een verbetering van de resultaten te zien door een sterke stijging in de verkoop van diepvries(deeg)producten, de versterkte focus op het ambachtelijke segment en productintroducties. In Italië was sprake van een omzetdaling door de gedeeltelijke beëindiging van co-packing-activiteiten. Dit heeft ertoe geleid dat een onderzoek is gestart naar de positie van de Crema fabriek in het kader van de Europese productiestrategie.
In de eerste helft van 2006 zijn, geheel in lijn met onze strategie gericht op versterking dan wel het bereiken van marktleidersposities (ambachtelijke bakkerijen, geselecteerde productcategorieën), diverse innovatieve initiatieven genomen die moeten bijdragen aan de groei in 2006 en volgende jaren: ! Nieuwe broodsnacks, waaronder het nieuwe kaassnack assortiment Gusto del Mundo. Hiertoe wordt de fabriek in Aartselaar uitgebreid (totale investering ¤ 15,9 miljoen). ! Amerikaanse producten - nieuwe introducties van muffins en donuts in meerdere landen. In dit kader is met de bouw van nieuwe productiecapaciteit in Duitsland, Engeland en Portugal gestart. ! Verbeterde brood- en patisseriemixen op basis van natuurlijke ingrediënten onder de naam "Alles Gute".
! De introductie van kant-en-klare fruitvullingen en glazuren onder de namen 'Novafruit' en 'Novanap'. 2006/14 9/23
CSM Bakery Supplies North America
Halfjaar eindigend 30 juni vóór
bijzondere
posten
2006
vóór
bijzondere
posten
2005
2006
2005
in miljoenen euro's
Netto-omzet 539,1 495,5 539,1 495,5
Bedrijfsresultaat 34,9 29,3 24,7 25,7
ROS % 6,5 5,9 4,6 5,2
ROCE inclusief goodwill % 10,2 8,1 7,2 7,1
Halfjaar eindigend 30 juni vóór
bijzondere
posten
2006
vóór
bijzondere
posten
2005
2006
2005
in miljoenen US dollars
Netto-omzet 663,4 635,8 663,4 635,8
Bedrijfsresultaat 43,1 37,5 30,3 33,0
ROS % 6,5 5,9 4,6 5,2
ROCE inclusief goodwill % 10,8 8,6 7,6 7,6
In de redelijk stabiele Noord-Amerikaanse markt vertoonden een aantal segmenten groei, met name in het premium segment met meergranenproducten en decoratie-cakes. De beide kanalen foodservice en in-store vertoonden groei evenals de producten specifiek voor de Spaanstalige bevolkingsgroepen in de Verenigde Staten.
CSM Bakery Supplies North America (BSNA) realiseerde in de eerste helft van 2006 een omzetgroei, op vergelijkbare basis en exclusief de verkochte vestigingen van BakeMark East, van 7,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten nam toe met 15%, ondanks het effect van de sterk gestegen kosten van suiker ad US$ 3 à 4 miljoen. Met de herstructureringen en efficiency-verbeteringen in het kader van het strategische 3S-programma zijn goede vorderingen gemaakt:
! Drie fabrieken zijn gesloten (Bibb Street van H.C. Brill, Seattle en Union City van BakeMark USA). Bij H.C. Brill is voorts de sluiting van Elk Grove Village aangekondigd. ! De in april aangekondigde samenvoeging van AIC en Caravan ligt op schema en zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2006 worden afgerond.
! De activiteiten in Mexico zijn ondergebracht in één bedrijf, CSM Bakery Supplies Mexicana. ! Het onderzoek naar de integratie van logistieke activiteiten is afgerond. In Dallas is inmiddels het eerste project gestart. De implementatie van het nieuwe logistieke netwerk zal in 2008 zijn afgerond en leiden tot aanzienlijke besparingen.
! De geplande, centraal gecoördineerde inkoopprojecten zijn gestart en zullen nog dit jaar de eerste vruchten afwerpen.
! De besparingen in het 1e halfjaar bedroegen ¤ 3 miljoen. 2006/14 10/23
In het kader van Inno-Engine worden twee Innovation Centers ("IC") in Kansas en Atlanta opgezet. Deze nieuwe IC's zullen nauw samenwerken met de innovatiecentra van CSM Bakery Supplies Europe. Een nieuwe freezer-to-oven-productreeks is erg succesvol gebleken tijdens een testproject met BP Wild Bean Cafés en zal dientengevolge in de gehele VS worden gelanceerd. Deze landelijke introductie is geheel in lijn met onze strategie, gericht op verbetering van onze positie in het aantrekkelijke foodservice-segment. PURAC
Halfjaar eindigend 30 juni vóór
bijzondere
posten
2006
vóór
bijzondere
posten
2005
2006
2005
in miljoenen euro's
Netto-omzet 150,4 139,9 150,4 139,9
Bedrijfsresultaat 13,3 12,5 8,7 9,1
ROS % 8,8 8,9 5,8 6,5
ROCE inclusief goodwill % 8,6 9,0 5,6 6,6
De PURAC organisatie is inmiddels zo ingericht dat een betere focus op de drie voor PURAC belangrijke markten mogelijk wordt. Deze drie marktsegmenten zijn: ! Food & Nutrition
! Meat preservation
! Chemicals & Pharma
Food & Nutrition vertonen aanhoudende groei dankzij nicheapplicaties die inspelen op de belangrijkste markttrends: voedselveiligheid via natuurlijke houdbaarheidsverlenging en verrijking van voeding ter verbetering van de functionaliteit (bijvoorbeeld sport- en energiedranken). De omvangrijke vleesmarkt heeft het stadium van volwassenheid bereikt in Noord-Amerika en groeit in Europa alwaar door nieuwe wetgeving meer ruimte is ontstaan voor melkzuurtoepassingen. De markt in de Verenigde Staten blijft zeer concurrerend.
Chemicals & Pharma worden gekenmerkt door nicheapplicaties met de nadruk op hoge zuiverheidsniveaus. Deze markten vertonen gestage groei. De interesse voor polymelkzuren (PLA's voor de productie van afbreekbare plastics) groeit dankzij overheidsmaatregelen, belangstelling vanuit het retailkanaal en de hoge prijs van aardolie.
De herstructurering van PURAC tot een meer klantgerichte organisatie betekent dat wij beduidend beter kunnen inspelen op klantbehoeften en onze positie nog beter kunnen benutten voor de introductie van nieuwe diensten en innovaties.
Nieuwe producten voor vleesconservering zijn gelanceerd, nieuwe producten in de categorieën gezond en voedselverrijking worden thans getest en nieuwe toepassingsgebieden, bijvoorbeeld reinigingsmiddelen, worden door ons geëxploreerd. In zekere zin bepaalt PURAC de groei van de markt. De dalende trend van de afgelopen jaren in het bedrijfsresultaat is doorbroken. Het bedrijfsresultaat verbeterde met 6,4% naar ¤ 13,3 miljoen. Dit is het gevolg van PURAC's duidelijke positionering in de markt met een juiste balans tussen omzetgroei en winstgevendheid. 2006/14 11/23
PURAC heeft ten opzichte van eind 2005 de verkoopprijzen met gemiddeld 2% verhoogd, dit ter gedeeltelijke compensatie van gestegen grondstofprijzen. Als gevolg van de prijserosie die zich specifiek heeft voorgedaan in de markt voor vleesconservering, bedraagt de stijging ten opzichte van het 1e halfjaar 0,5%. Het volume is met 5,8% toegenomen, waarbij een deel van deze toename is gerealiseerd in het snel groeiende diervoedersegment dat evenwel een lagere gemiddelde prijs kent. Deze prijs-, volume- en mix-ontwikkelingen leverden een autonome groei van de omzet op van 3,7%. Een sterke stijging van de kosten, waaronder die van suiker (- ¤ 0,7 miljoen) en brandstof (- ¤ 1,8 miljoen), toegenomen afschrijvingen (- ¤ 1,3 miljoen) en kosten verband houdend met de nieuwbouw in Thailand (- ¤ 1,2 miljoen), kon worden gecompenseerd door structurele besparingen voortvloeiend uit ons 3S-programma.
De kostenbesparingsprojecten in het kader van het strategische 3S-programma liggen op schema. De doelstelling voor PURAC is een totale besparing van ten minste ¤ 20 miljoen in 2008. ! De kostenbesparingen bedroegen ¤ 5 miljoen in het 1e halfjaar 2006. ! De herstructureringen in Nederland en Spanje zijn doorgevoerd. ! De rationalisering van distributienetwerken in Europa en Noord-Amerika ligt op koers. ! De aanzet is gegeven tot een project ter verlaging van de onderhoudskosten. ! Onze productietechnologie ondergaat verbeteringen om de proceskosten substantieel te verlagen. De nieuwbouw van de productiefaciliteit in Thailand ligt op schema voor oplevering in de tweede helft van 2007. Circa 55% van het begrote investeringsbedrag van ruim ¤ 90 miljoen is thans aanbesteed. De uitgaven voor de investering in Thailand bedroegen in het 1e halfjaar ¤ 10,7 miljoen, hetgeen de totale uitgaven voor het project op ¤ 14 miljoen brengt.
CSM Sugar
Op 21 juli 2006 maakte CSM de voorgenomen verkoop van CSM Sugar aan Royal Cosun bekend. De cijfers van CSM Sugar worden als gevolg daarvan gerapporteerd als beëindigde bedrijfsactiviteiten. Per 1 juli 2006 is de nieuwe suikermarktordening van de EU in werking getreden. De prijzen van suiker en bieten zullen in de komende jaren sterk onder druk komen te staan. De omzet van CSM Sugar ontwikkelde zich per saldo positief en steeg van ¤ 102,5 miljoen in het 1e halfjaar 2005 naar ¤ 124,6 miljoen dit jaar. Het afzetvolume in de EU bleef constant, maar door druk op de suikerprijs viel de omzet van suiker op de Europese markt enigszins lager uit. De afzet buiten de EU was substantieel hoger onder andere door meer afzet van C-suiker op de wereldmarkt (grotere oogst dan vorig jaar). Daarnaast waren de wereldmarktprijzen voor C-suiker substantieel hoger. Vooral door het grotere volume C-suiker en de hogere wereldmarktprijs ontwikkelde het bedrijfsresultaat zich positief. Het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten bedroeg in het 1e halfjaar ¤ 21,2 miljoen (1e halfjaar 2005: ¤ 20,7 miljoen). De stringente kostenbeheersing had eveneens een positief effect. Daarentegen werd het bedrijfsresultaat negatief beïnvloed door de dalende prijzen als gevolg van de sterk toegenomen concurrentie op de Europese markt en de sterk gestegen kosten van energie. Voorts was sprake van een aantal incidentele baten, waaronder de verkoop van onroerend goed.
2006/14 12/23
Cijfers eerste halfjaar 2006

Zie het origineel

CSM Corporate Communications
T +31 20 590 6216
E communications@csm.nl