Aan de Voorzitter van de Postbus 90801
Tweede Kamer der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
Contactpersoon Ons kenmerk UB/K/2006/72639
Doorkiesnummer Datum 30 augustus 2006
Faxnummer
E-mail
Onderwerp Verzekeringsbericht
Tijdens het Algemeen overleg d.d. 28 juni 2006 over de voortgang van Walvis/SUB met uw
Kamer heb ik u toegezegd voor 1 september een voorbeeld van een verzekeringsbericht, als
bedoeld in artikel 33c Wet SUWI, te doen toekomen. Hierbij treft u het voorbeeld aan (bijlage:
afdrukken 1 tot en met 7).
Toelichting
UWV past de beschikbare mogelijkheden van de elektronische overheid toe. Het voorbeeld (de
afgedrukte internetpagina's) laat zien hoe welke gegevens uit de polisadministratie aan de
verzekerde worden getoond. De verzekerde wordt schriftelijk door UWV uitgenodigd die
internetpagina's te bekijken en zijn gegevens te controleren. Hij kan daartoe inloggen met
behulp van zijn DigiD, de overheidsbrede internetvoorziening voor authenticatie en
identificatie. De pagina's zijn met elke gangbare browser te bekijken, zoals Firefox, Internet
Explorer, Opera of Safari.
Indien de verzekerde het verzekeringsbericht liever schriftelijk bekijkt, dan zendt UWV op
zijn telefonisch verzoek een papieren versie aan zijn huisadres. Vanwege privacybescherming
worden de gegevens overigens niet telefonisch verstrekt.
De verzekerde wordt geacht de verzekeringsgegevens aldus te controleren. Inzage kan evenwel
het hele jaar door, hetzij met de DigiD en internet, hetzij door de gevraagde toezending van
een papieren versie. Een correctieformulier kan van de internetpagina worden gehaald; bij de
papieren versie wordt dit meegezonden.
Doel
Het verzekeringsbericht draagt eraan bij dat de gegevenskwaliteit van de polisadministratie
verder toeneemt. De door werkgevers/instanties aangeleverde gegevens over arbeids- en
uitkeringsverhoudingen (loonaangifte) worden met het verzekeringsbericht namelijk
geverifieerd bij de betrokkene zelf: de verzekerde. Die kan op het verzekeringsbericht ook zien
voor welke werknemersverzekeringen hij verzekerd is. Daarnaast schetst het een beeld van de
Ons kenmerk UB/K/2006/72639
maximale uitkering (die kan ook nihil zijn) ingeval het verzekerde risico zich voordoet. Het
bedrag is, zoals bij verzekeringen gewoon is, indicatief en niet predicatief. In 2007 is dit al
technisch mogelijk voor de WW (zie voorbeeld, bijlage 7) en vanaf 2008 ook voor de WIA.
Hierdoor wordt de transparantie van de werknemersverzekeringen voor de burger verder
vergroot. Voorts heb ik UWV gevraagd vanuit het klantperspectief mogelijkheden te
onderzoeken ook de betaalde premies per verzekering te vermelden. Daarnaast kan ook de lay-
out van het verzekeringsbericht vanuit dat klantperspectief nog aangepast worden.
De verzekerde heeft naast het recht op inzage en correctie ook de wettelijke plicht om
eventuele onjuistheden aan UWV te melden (artikel 33c Wet SUWI). Hij heeft hier zelf belang
bij, omdat het UWV - behoudens tegenbewijs door de verzekerde - bij de vaststelling van
uitkeringen mag uitgaan van de in de polisadministratie geregistreerde gegevens. Daarnaast
gebruiken andere afnemers van de polisadministratie, zoals pensioenfondsen, sociale diensten,
belastingdiensten en de sociale verzekeringsbank, in toenemende mate de gegevens uit de
polisadministratie (eenmalige registratie, meervoudig gebruik).
Invoering
Massale klantencommunicatie vergt een geleidelijke invoering. UWV start medio 2007 met
100.000 verzekerden - een dwarsdoorsnede van de populatie - en op basis van praktijkervaring
(klantperspectief, gegevenskwaliteit polisadministratie, respons en verwerkingscapaciteit e.d.)
wordt gaandeweg naar de volledige populatie verzekerden opgeschaald. Volgens planning
worden in 2008 de eerste miljoen verzekerden bereikt en in 2009 alle verzekerden: ca. 9
miljoen.
UWV begint in 2007 ook met een communicatiecampagne om zijn klanten te informeren over
de polisadministratie en het verzekeringsbericht c.q. de mogelijkheden van inzage en correctie
en het belang van de klant hierbij. De communicatiestrategie houdt rekening met het hierboven
geschetste, geleidelijke invoeringspad en sluit aan op de overheidsbrede communicatie over
DigiD en de elektronische overheid.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
Bijlage(n): Voorbeeld van een verzekeringsbericht in de vorm van 7 prints
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid