Ingezonden persbericht


Publieke Omroep onderscheidt zich in haar programma's duidelijk van commerciële omroep.

Uit de eerste meting van de 'kwaliteitskaart televisieprogramma's' blijken de publieke zenders zich op vier van de vijf dimensies helder te onderscheiden van de commerciële omroep. Kijkers waarderen de programma's die zij zien bij Publieke Omroep beter en herkennen de kwalitatieve verschillen. Zo scoort de Publieke Omroep beter op betrouwbaarheid, kwaliteit, pluriformiteit en maatschappelijke impact. Op innovatie scoren de publieke en commerciële omroep gelijk. (zie figuur 1).

Tevens is het mogelijk om op programmaniveau uitspraken te doen over de kwaliteit. Vergelijken we bijvoorbeeld de twee soaps in Nederland, dan zien we duidelijk dat BNN er in slaagt van zijn soap een pluriforme serie te maken: kijkers beoordelen de serie met een score van 75 (op een schaal van 100) als pluriform, terwijl GTST op dat gebied slechts 62 haalt (zie figuur 2).

KLO Informatie & Advies onderzocht de kwaliteit van ongeveer 250 televisieprogramma's op de tien grote zenders. Dit onderzoek werd uitgevoerd in het Televisie Waarderingspanel, dat IntomartGFK in opdracht van Publieke Omroep uitvoert. Aan het onderzoek doen ongeveer 8000 respondenten mee. Zij loggen regelmatig in (minimaal twee keer per week) en beantwoorden vragen over de programma's die ze de dag tevoren hebben gezien. Daar zijn standaardvragen bij en specifieke vragen en/of stellingen.

Naast onderzoek naar de performance van een enkele uitzending kunnen in rapportages dus ook vergelijkingen worden gemaakt tussen de publieke en de commerciële zenders, tussen omroepen, netten of programma's. De resultaten kunnen binnen twee dagen beschikbaar zijn. Bas de Vos (Hoofd KLO Informatie & Advies) voegt daaraan toe dat via een nieuwe KLO-portal op internet omroepen en programmamakers vanaf 1 oktober dagelijks zelf bij de resultaten kunnen en de mogelijkheid ontstaat eigen vragen aan het onderzoek toe te voegen. Dit brengt de makers straks in direct contact met het publiek.

Input discussies

Informatie over de publieke performance is te gebruiken in tal van discussies. Zo kunnen bij de afweging over de plaatsing van een programma meer factoren worden meegenomen dan alleen het kijktijdaandeel. BNN-programmamaker Pim Castelijn (eindredacteur van onder meer Try before you die): 'Het is ook een handig extra instrument bij de ontwikkeling van nieuwe formats. Je kunt onder meer toetsen of het de doelgroep aanspreekt die je wilt bereiken.'

De onderzoeksresultaten zijn ook relevant voor de discussie over de vervulling van de publieke taak van Hilversum. Petra Moonen (onderzoeker bij de NCRV): 'Wij moeten vooraf kwalitatieve doelen stellen en achteraf kijken of wij die hebben gehaald. Dat heeft te maken met verantwoording afleggen en met professionalisering.'

Buitenland

Al die discussies spelen natuurlijk niet alleen in Nederland. Voor de nieuwe onderzoeksmethode bestaat dan ook volop belangstelling in het buitenland. De Britse BBC heeft de methode overgenomen en werkt samen met KLO Informatie & Advies aan de verdere ontwikkeling ervan. De KLO-software heeft verder zijn weg gevonden naar het Franse TF1 en ook in Duitsland en Tsjechië is men zeer geïnteresseerd.

Figuur 1:

Figuur 2:

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht