De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag
Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33
www.szw.nl
2513AA22XA
Contactpersoon Ons kenmerk SV/WV/06/72044
Doorkiesnummer Datum 30 augustus 2006
Onderwerp Verhaal WGA-premie
Hierbij zend ik u ter informatie een conceptwijziging van de Regeling Wfsv, waarin geregeld
wordt op welke manier een werkgever een deel van de WGA-premie kan verhalen op de
werknemers. De wijziging is een reactie op een verzoek van de Stichting van de Arbeid.
De Stichting wees mij er op dat het kan voorkomen dat een werkgever-eigenrisicodrager geen
WGA-lasten heeft en daarom op grond van de huidige regeling geen kosten kan verhalen op de
werknemer, terwijl hij wel kosten heeft, bijvoorbeeld in verband met zijn verzekering. Een
publiek verzekerde werkgever kan daarentegen altijd, ongeacht zijn uitkeringslasten, maximaal
de helft van de WGA-premie verhalen. De Stichting meende dat deze regeling geen recht doet
aan het uitgangspunt van een gelijk speelveld. Het gevolg kan namelijk een ongelijke
behandeling zijn: kleine werkgevers hebben vaak een nul-risico en kunnen daarom geen
premie verhalen omdat zij geen arbeidsongeschiktheidslasten voor de WGA hebben, terwijl zij
wel de private premie moeten betalen. Een kleine werkgever die bij UWV verzekerd is, kan
wel altijd een deel van de WGA-premie verhalen.
Ik ben met de Stichting van mening dat het juist is de huidige regeling, die voor
eigenrisicodragers de mogelijkheid geeft om de WGA-lasten (gedefinieerd als uitkeringslasten
gedeeld door loonsom) voor maximaal de helft te verhalen, aan te passen.
De wijziging van de regeling houdt in dat eigenrisicodragers óf de WGA-lasten (als zij geen
private verzekering hebben) óf de verzekeringspremie (als zij wel een private verzekering
hebben) voor maximaal de helft kunnen verhalen.
Omdat de private verzekeringspremie ook meer kan omvatten dan alleen het WGA-risico
(bijvoorbeeld ook uitkeringen bij ziekte of aanvullingen op de WIA-uitkering), kan alleen het
deel van de premie dat betrekking heeft op het WGA-risico verhaald worden. Verzekeraars
kunnen in die gevallen aan de werkgever aangeven welke deel van de premie daarop
betrekking heeft.
Ik ben van plan de gewijzigde regeling over twee weken in de Staatscourant te publiceren.
In reactie op de motie-Dittrich c.s. (Kamerstukken II, 2004-2005, 30 034 en 30 188, nr. 50)
bericht ik u nog het volgende. In de motie wordt de regering verzocht te onderzoeken of er een
Ons kenmerk SV/WV/06/72044
mogelijkheid kan worden gevonden om de dubbele premieheffing voor eigenrisicodragers
WGA in 2006 te voorkomen. Dit is met de Belastingdienst onderzocht en vanuit
handhavingsoogpunt niet mogelijk gebleken. De ondersteunende automatiseringssystemen van
de Belastingdienst kunnen namelijk in 2006 nog geen eigenrisicodragers WGA onderscheiden.
De Belastingdienst kan dus in 2006 niet vaststellen of in voorkomende gevallen ten onrechte
geen WGA-premie wordt afgedragen. Met ingang van 2007 is dit wel mogelijk en kunnen
werkgevers die in 2006 eigenrisicodrager WGA waren, de betaalde WGA-premie (in 2006
0,09%) in mindering brengen op de Aof-premie.
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
Bijlage(n): Conceptwijziging Regeling Wfsv
---
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid