Gemeente Doetinchem

Hamburgerbroek: b&w leggen stedenbouwkundige structuur stationsgebied vast


- 30 augustus 2006-
Het college van burgemeester en wethouders hebben de stedenbouwkundige structuur van het stationsgebied Hamburgerbroek vastgesteld. Daarmee kan daadwerkelijk een begin worden gemaakt met de kantorenlocatie. De komende 10 à 15 jaar wordt deze gefaseerd verder ontwikkeld.

In het stationsgebied wordt nu de eerste kavel uitgegeven ten behoeve van het nieuwe regionale kantoor van de belastingdienst. Begin 2008 staat de start van de bouw gepland.
De Rijksgebouwendienst kan nu aan de slag met de stedenbouwkundige randvoorwaarden waarmee bij nieuwbouw rekening moet worden gehouden. De Rijksgebouwendienst gaat een aantal marktpartijen benaderen voor een offerte. De gemeente Doetinchem werkt de stedenbouwkundige structuur verder uit tot een definitief plan. Dit plan wordt eind 2006 in besluitvorming gebracht.

Stedenbouwkundige structuur
Bij de uitwerking van de stedenbouwkundige structuur voor het stationsgebied heeft AWG Architecten uit Antwerpen zich laten leiden door drie principes.
In de eerste plaats is de programmatische invulling afgestemd op de Doetinchemse vraag naar kantoren. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse vraag naar kantoorruimte circa 3.000 à 4.000 m2 brutovloeroppervlak (bvo) bedraagt. Het te realiseren belastingkantoor (maximaal 9.000 m2 bvo) is a-typisch voor de Doetinchemse vraag. Over het algemeen is er vooral behoefte aan kleinere kantoorvolumes van 500 à 2.000 m2 bvo. In totaal biedt de stedenbouwkundige structuur ruimte voor 25.000-30.000 m2 bvo. Daarmee kan de gemeente voor een reeks van jaren aan de marktvraag voldoen.

In de tweede plaats komt de stedenbouwkundige structuur door de beperkte jaarlijkse vraag naar kantoorruimte tegemoet aan de noodzaak tot fasering. Er wordt uitgegaan van acht afzonderlijke kavels, maar de structuur laat de mogelijkheid open om eventueel kavels samen te voegen. Het kantoorgebouw van de belastingdienst (kavel A) wordt als eerste gerealiseerd. De overige kavels worden gerealiseerd als de vraag zich aandient. Als er na deze acht kavels nog steeds vraag is naar kantoorruimte in het stationsgebied, zou er eventueel op het noordelijk deel van het huidige busplein nog een extra kavel (E) kunnen worden gerealiseerd.

In de derde plaats is in de stedenbouwkundige structuur rekening gehouden met een toekomstige menging van de functies kantoren, commercie en wonen. Menging leidt tot meer levendigheid en vergroot de veiligheid in het gebied. Commerciële activiteiten worden dan hoofdzakelijk geconcentreerd rond de plinten van het busplein. Daarbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een lunchroom, bloemenzaak en tabakszaak. De stedenbouwkundige structuur biedt ook de mogelijkheid om in plaats van kantoren een of meer wooncomplexen toe te voegen.