De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
ons kenmerk : IZ. 2006/1606
datum : 29-08-2006
onderwerp : Kamervragen over EU-subsidies voor bloemenreclame
bijlagen :
Geachte Voorzitter,
Mede namens de minister van Buitenlandse Zaken stuur ik u hierbij de
antwoorden op de vragen van het lid Van Bommel (SP) over EU-subsidie
voor bloemenreclame (ingezonden 11 augustus 2006).
1
Bent u op de hoogte van het feit dat de reclamecampagne 'Gek op
bloemen!' van het Bloemenbureau Holland wordt gefinancierd met steun
van de Europese Gemeenschap?
Ja.
2
Kunt u aangeven wat het Europese belang is om een campagne te
financieren waarmee miljoenen consumenten via tv en tijdschriften
worden opgeroepen naar de bloemist te gaan?
In december 2000 heeft de Raad een verordening (nr. 2826/2000)
aangenomen over voorlichtings- en afzetbevorderingsacties voor
landbouwproducten op de Europese binnenmarkt. De Raad heeft hiertoe
besloten om het imago van communautaire landbouwproducten te
verbeteren. In verordening 1071/2005 van de Commissie is hier nadere
invulling aan gegeven. In deze verordening is een lijst opgenomen van
producten waarvoor acties op het gebied van voorlichting en
afzetbevordering voor cofinanciering door de Europese Gemeenschap in
aanmerking kunnen komen. Op deze lijst is onder andere opgenomen
'Levende planten en producten van de bloementeelt'. Belangrijkste
voorwaarde voor cofinanciering is de Europese dimensie van de acties.
De door u aangehaalde campagne is erop gericht de afzet van bloemen
van communautaire oorsprong in de Gemeenschap te vergroten, waarmee
wordt voldaan aan deze voorwaarde.
Het feit dat de Europese Commissie het door het Bloemenbureau Holland
ingediende programma heeft aanvaard, geeft aan dat de Commissie
eveneens overtuigd is van de Europese dimensie van het programma.
3
Hoeveel Europees geld wordt voor deze campagne uitgetrokken? Bent u
bereid te pleiten voor beëindiging van Europese subsidiëring van deze
campagne? Kunt u uw antwoord toelichten?
In de begroting van de Europese Gemeenschap is voor 2006 voor
voorlichtings- en afzetbevorderingsacties een bedrag opgenomen van 42
miljoen euro per jaar.
Voor de campagne 'Gèk op bloemen!' is in totaal 2,4 miljoen euro
begroot voor een periode van drie jaar, waarvan de Europese
Gemeenschap 1,2 miljoen euro voor haar rekening neemt. De
cofinanciering is door de Europese Commissie toegezegd en het
programma kan hierdoor worden uitgevoerd zoals voorgesteld. Aangezien
de campagne voldoet aan communautaire voorwaarden zie ik geen reden te
pleiten voor de beëindiging van de Europese subsidiëring van deze
campagne.
4
Deelt u de mening van het Centraal Planbureau dat de Europese Unie aan
legitimiteit en slagvaardigheid wint als zij zich concentreert op die
zaken die ook echt op Europees niveau moeten worden geregeld? Zo ja,
deelt u de mening dat financiering van een dergelijke campagne een
positieve bijdrage levert aan het winnen van legitimiteit en
slagvaardigheid door de Europese Unie? Zo neen, waarom niet?
Ja. De voortbrenging en afzet van landbouwproducten is een onderwerp
dat op Europees niveau moet worden bezien. Immers, met het markt- en
prijsbeleid in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid is
al sinds decennia daadwerkelijk sprake van een gemeenschappelijke
markt voor landbouwproducten.
De campagne 'Gèk op bloemen!' kan niet los worden gezien van de
horizontale verordening voor voorlichting en afzet van
landbouwproducten. Daarbij gaat het erom extra aandacht te vragen voor
Europese producten.
5 en 6
Bent u bereid om de effectiviteit en doelmatigheid van in Nederland
uitgegeven Europese subsidies over de afgelopen jaren te onderzoeken?
Zo neen, waarom niet?
Bent u bereid om in de toekomst streng toe te zien op de effectiviteit
en doelmatigheid van in Nederland te besteden Europese subsidies? Zo
neen, waarom niet? Zo ja, hoe wilt u hieraan invulling gaan geven?
Zowel de Europese Rekenkamer als de Algemene Rekenkamer voerden
regelmatig doelmatigheidscontroles uit naar te besteden Europese
subsidies. Daarnaast laat de Europese Commissie zelf (ook) evaluaties
uitvoeren om de effectiviteit van campagnes te meten. Voor wat betreft
het programma 'Gèk op bloemen!' zal een marktonderzoekbureau het
effect van de campagne meten.
In verordening 2826/2000 is bepaald dat de Commissie vóór 31 december
2006 een verslag indient bij het Europees Parlement en de Raad over de
toepassing van de verordening. In diezelfde verordening is als een van
de overwegingen opgenomen: 'Om na te gaan of de programma's goed
worden uitgevoerd en welk effect de acties sorteren, moet worden
voorzien in een doeltreffend toezicht door de lidstaten en in de
evaluatie van de resultaten door een onafhankelijke instantie.' Gelet
op bovenstaande ben ik van mening dat in Nederland èn door de
EU-instellingen voldoende toezicht plaatsvindt op de juiste uitvoering
en de effectiviteit van de voorlichtings- en afzetbevorderingsacties,
waardoor ik aanvullend of strenger toezicht op dit moment niet
noodzakelijk acht.
De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,
dr. C.P. Veerman
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit