Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk : VD. 2006/2299
datum : 30-08-2006
onderwerp : Openbaarmaking controlegegevens Voedsel en Waren Autoriteit
bijlagen :

Geachte Voorzitter,

Hierbij informeren wij u over de stand van zaken met betrekking tot de openbaarmaking van controlegegevens van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA). Conform uw verzoek gaan wij in op de stand van zaken en op twee met de Tweede Kamer besproken aspecten, namelijk zorgvuldigheid en het wel of niet afbakenen van de openbaarmaking van die gegevens die betrekking hebben op de (risico's voor de) voedselveiligheid.

Stand van zaken
Zoals met u op 15 en 30 maart 2006 besproken, start het traject van openbaarmaking van controlegegevens van de VWA met voorbeelden uit de drie deelsectoren die zijn genoemd in onze brief van 23 februari jl. (Kamerstuk 26 991, nr. 138). De voorbereidingen daarvoor bij de VWA, LNV en VWS zijn in volle gang.
Voor de cases 'verantwoord frituren in de horeca' en 'residuen van bestrijdingsmiddelen op groenten en fruit' worden sinds 1 juli gegevens verzameld. De eerste gegevens van deze cases zullen vanaf 1 oktober 2006 op de website van de VWA worden gepubliceerd. Voor de case 'HACCP in slachthuizen' start de verzameling van de gegevens begin januari 2007, waarna de gegevens vervolgens vanaf april 2007 op de website verschijnen.

Voor de case 'verantwoord frituren in de horeca' zullen openbaar worden gemaakt de bedrijfsnaam, locatie en datum van de controle, het product, het onderwerp van de controle, de bevinding van de controle (namelijk of al dan niet gebruik is gemaakt van vloeibaar frituurvet) en de eventuele reactie van het betrokken bedrijf.

Voor de case 'residuen van bestrijdingsmiddelen op groenten en fruit' zijn de openbaar te maken gegevens de bedrijfsnaam, locatie, datum van controle, het product, land van herkomst van het product, het onderwerp van controle, de bevinding van de controle (namelijk of het product al dan niet aan de geldende residunormen voldoet), de eventuele reactie van het bedrijf en bij overschrijding van de norm de soort residu, het geconstateerde gehalte daarvan, de geldende norm en of de overschrijding wel of geen gevaar oplevert voor de volksgezondheid.

Zoals afgesproken zal in de loop van 2007 een evaluatie plaatsvinden van de resultaten van de cases. Op basis daarvan zal besloten worden hoe de openbaarmaking van VWA-gegevens definitief vorm zal krijgen. Hierbij zal met name aandacht zijn voor het juridisch kader, maar ook bijvoorbeeld voor de periode van beschikbaarheid van de gegevens die thans op drie jaar is gesteld.

Zorgvuldigheid
Een belangrijk aspect van de discussie over openbaarmaking is de zorgvuldigheid waarmee de openbaarmaking wordt vormgegeven. Hiervoor bestaan verschillende waarborgen.
In de eerste plaats krijgen bedrijven minimaal drie weken van tevoren het besluit tot openbaarmaking met de openbaar te maken gegevens toegestuurd. Tegen het besluit tot openbaarmaking kan iedere belanghebbende bezwaar maken. Wat de bevindingen van de controle betreft worden de bedrijven erop gewezen dat zij hun reactie op deze bevindingen kenbaar kunnen maken. Wanneer publicatie plaatsvindt, zal tegelijkertijd ook de reactie van het bedrijf op de bevindingen worden gepubliceerd.

In de tweede plaats dient de eerste dataverzamelingsperiode van ongeveer twee maanden (juli t/m begin september 2006) als waarborg om te voorkomen dat er veel aandacht uit zou gaan naar het eerste bedrijf dat met naam en toenaam op internet wordt geplaatst.

In de derde plaats zal de VWA ook achtergrondinformatie geven om onvoldoende begrip of misbruik van gegevens te voorkomen. Deze informatie bevat per case de algemene betekenis van de gegevens, de context waarin die gegevens moeten worden beoordeeld, inclusief de mogelijke risico's die met negatieve resultaten verbonden zijn, alsmede uitleg over de wijze waarop controles en toezicht plaatsvinden.

In de vierde plaats wordt er veel aandacht besteed aan communicatie. Zo overlegt de VWA bij de voorbereiding en uitvoering veelvuldig met betrokken partijen. Op de website van de VWA is nu al concrete informatie te vinden over de openbaarmaking. Ook wordt aan betrokken bedrijven een brief toegestuurd met een folder waarin de plannen nader staan uitgelegd, of wordt de folder bij de inspectie overhandigd.

Tenslotte bestaan er juridische waarborgen. Zowel in de brief van 23 februari jl. als in het debat van 15 en 30 maart jl. hebben wij aangegeven dat de huidige Wet openbaarheid van bestuur (Wob) voldoende waarborgen biedt voor het openbaarmaken van controlegegevens van de drie cases. Per geval zal een besluit over openbaarmaking worden genomen. De in de Wob vervatte uitzonderingsgronden en beperkingen zijn daarmee van toepassing, alsmede de rechtsbescherming in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Beleidsregels voor de besluiten van de cases worden één dezer dagen gepubliceerd in de Staatscourant. De precieze invulling van deze beleidsregels voor de case 'HACCP in slachthuizen' zal dit najaar volgen.

Afbakening
Beperking van openbaarmaking tot uitsluitend gegevens met betrekking tot voedselveiligheidrisico's ligt om een aantal redenen niet voor de hand. Zo is de VWA op basis van de Warenwet altijd al verplicht de consumenten te informeren over incidenten waarbij de voedselveiligheid direct in gevaar is. Bovendien heeft de VWA een breed takenpakket waaronder het toezicht op veiligheid van waren (food en non-food) en het voorkomen van misleiding van consumenten (claims en etikettering). Dit wordt ook weerspiegeld in de drie cases. De case 'verantwoord frituren in de horeca' heeft betrekking op misleiding van de consument en gezonde voeding. Tenslotte vloeit de openbaarmaking voort uit de rijksbrede kaderstellende visie op toezicht waarbij transparantie van controlegegevens voor alle toezichthouders een belangrijk aandachtspunt is.

De VWA zal alle bevindingen van de cases openbaar maken, ongeacht of deze positief of negatief uitvallen. Wij willen dit nogmaals benadrukken om de indruk te voorkomen dat openbaarmaking uitsluitend zou gaan om waarschuwingen aan afnemers en consumenten voor onveilige producten of onveilig voedsel of het aan de publieke schandpaal nagelen van bedrijven.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman

De minister van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport,

drs. J.F. Hoogervorst