Gemeente Tiel


Nieuwe rioolrenovatiemethode in Tiel

In de komende week wordt een stuk riool gerenoveerd met een nieuwe methode. Dat gebeurt in de Jan van Ghelcenstraat en de Priorlaan. De methode die in Nederland nog maar weinig toegepast is heeft als belangrijk voordeel dat er minder overlast is voor de omgeving.

Robot
Een robot met acht armen wikkelt een nieuwe buis uit een kunststof strip in het riool van 1,5 m. doorsnede. De strip is maar 9 centimeter breed maar door de grote lengte wordt spiraalsgewijs een leiding van 70 m. gemaakt. De armen tasten de bestaande buis af en houden zo rekening met veranderingen als bochten en vernauwingen. De armen geleiden ook de strip en drukken deze tegen de binnenkant van het riool. Een speciaal profiel aan de randen van de strip zorgt ervoor dat alles goed aan elkaar klikt. Hierdoor ontstaat een waterdichte en sterke buis.

Interessante methode
De methode is in Nederland nog maar weinig toegepast. Vroeger was deze methode niet betrouwbaar genoeg en werd meestal de kousmethode gebruikt. Deze is ook in Tiel toegepast in het transportriool tussen de Lingedijk en de Donderslaan. En ook in diverse kleinere riolen. Het interessante aan deze methode is dat het de overlast voor de omgeving verder verminderd. Ten opzichte van de kousmethode is er minder bouwmaterieel nodig, geen verhitting noodzakelijk tijdens de uitvoering en komt er geen kwalijk geurend gas vrij. De bouwtijd is maar een fractie korter. Dit komt omdat de voorbereiding het grootste deel van de tijd in beslag neemt. Het wikkelen zelf neemt maar twee of drie dagen in beslag.

Aanbesteding
Sinds 2005 wordt er elk jaar een deel van het transportriool gerenoveerd. Hiervoor wordt een werkbeschrijving aanbesteedt waarop gespecialiseerde bedrijven kunnen inschrijven. Ondanks dat de werkbeschrijving op de kous is gebaseerd, heeft KMG benelux rioolrenovatietechnieken bv gemeend een goede aanbieding te kunnen doen met hun alternatief. Vanwege de prijs was dat interessant. Het is nog niet duidelijk of de wikkelbuis in zijn algemeenheid goedkoper is dan de kous. Vanwege de innovatieve methode voor Nederland was het een moeilijke taak om de gelijkwaardigheid van de wikkelbuis te beoordelen. In Duitsland en Frankrijk echter zijn er wel voorbeelden te vinden. In Australië, waar deze methode zijn oorsprong heeft, heeft men diverse onderzoeken laten uitvoeren naar de geschiktheid en betrouwbaarheid van de wikkelbuis voor riolen. Dit was voldoende om de opdracht te gunnen, maar er zijn enkele extra waarborgen gevraagd aan de aannemer. Zo worden er enkele proeven uitgevoerd op waterdichtheid en sterkte en is de garantieperiode verlengd.

Het transportriool
Het transportriool is in de tweede helft van de jaren 60 aangelegd, zodat het nog minstens 20 jaar mee moet kunnen. Helaas heeft men een slechte waterafdichting gebruikt voor het aan elkaar koppelen van de afzonderlijke betonbuizen. Het riool is dus lek maar de ligging en de kwaliteit van het beton is nog goed. Het is daarom niet wenselijk dit riool te vervangen. Door het riool van binnen uit te renoveren is het mogelijk de lekkages te stoppen. De levensduur wordt hierdoor ook verlengd, zodat het vervangen van het riool voorlopig niet aan de orde is.

Het transportriool loopt door de stad Tiel en vangt het afvalwater uit de wijken op. Daarna gaat het water naar het rioolgemaal. Het transportriool begint in de Medelsestraat en loopt via sportpark de Lok, het station, achterlangs de brandweer naar de Diderick Vijghstraat. Het rioolgemaal brengt het afvalwater met een persleiding naar de zuivering in het noorden van Industrieterrein Kellen.

stuur naar een bekende stuur naar een bekende Laatst bijgewerkt: 29 augustus 2006