Gemeente Tiel
Nieuwe rioolrenovatiemethode in Tiel
In de komende week wordt een stuk riool gerenoveerd met een nieuwe
methode. Dat gebeurt in de Jan van Ghelcenstraat en de Priorlaan. De
methode die in Nederland nog maar weinig toegepast is heeft als
belangrijk voordeel dat er minder overlast is voor de omgeving.
Robot
Een robot met acht armen wikkelt een nieuwe buis uit een kunststof
strip in het riool van 1,5 m. doorsnede. De strip is maar 9 centimeter
breed maar door de grote lengte wordt spiraalsgewijs een leiding van
70 m. gemaakt. De armen tasten de bestaande buis af en houden zo
rekening met veranderingen als bochten en vernauwingen. De armen
geleiden ook de strip en drukken deze tegen de binnenkant van het
riool. Een speciaal profiel aan de randen van de strip zorgt ervoor
dat alles goed aan elkaar klikt. Hierdoor ontstaat een waterdichte en
sterke buis.
Interessante methode
De methode is in Nederland nog maar weinig toegepast. Vroeger was deze
methode niet betrouwbaar genoeg en werd meestal de kousmethode
gebruikt. Deze is ook in Tiel toegepast in het transportriool tussen
de Lingedijk en de Donderslaan. En ook in diverse kleinere riolen. Het
interessante aan deze methode is dat het de overlast voor de omgeving
verder verminderd. Ten opzichte van de kousmethode is er minder
bouwmaterieel nodig, geen verhitting noodzakelijk tijdens de
uitvoering en komt er geen kwalijk geurend gas vrij. De bouwtijd is
maar een fractie korter. Dit komt omdat de voorbereiding het grootste
deel van de tijd in beslag neemt. Het wikkelen zelf neemt maar twee of
drie dagen in beslag.
Aanbesteding
Sinds 2005 wordt er elk jaar een deel van het transportriool
gerenoveerd. Hiervoor wordt een werkbeschrijving aanbesteedt waarop
gespecialiseerde bedrijven kunnen inschrijven. Ondanks dat de
werkbeschrijving op de kous is gebaseerd, heeft KMG benelux
rioolrenovatietechnieken bv gemeend een goede aanbieding te kunnen
doen met hun alternatief. Vanwege de prijs was dat interessant. Het is
nog niet duidelijk of de wikkelbuis in zijn algemeenheid goedkoper is
dan de kous. Vanwege de innovatieve methode voor Nederland was het een
moeilijke taak om de gelijkwaardigheid van de wikkelbuis te
beoordelen. In Duitsland en Frankrijk echter zijn er wel voorbeelden
te vinden. In Australië, waar deze methode zijn oorsprong heeft, heeft
men diverse onderzoeken laten uitvoeren naar de geschiktheid en
betrouwbaarheid van de wikkelbuis voor riolen. Dit was voldoende om de
opdracht te gunnen, maar er zijn enkele extra waarborgen gevraagd aan
de aannemer. Zo worden er enkele proeven uitgevoerd op waterdichtheid
en sterkte en is de garantieperiode verlengd.
Het transportriool
Het transportriool is in de tweede helft van de jaren 60 aangelegd,
zodat het nog minstens 20 jaar mee moet kunnen. Helaas heeft men een
slechte waterafdichting gebruikt voor het aan elkaar koppelen van de
afzonderlijke betonbuizen. Het riool is dus lek maar de ligging en de
kwaliteit van het beton is nog goed. Het is daarom niet wenselijk dit
riool te vervangen. Door het riool van binnen uit te renoveren is het
mogelijk de lekkages te stoppen. De levensduur wordt hierdoor ook
verlengd, zodat het vervangen van het riool voorlopig niet aan de orde
is.
Het transportriool loopt door de stad Tiel en vangt het afvalwater uit
de wijken op. Daarna gaat het water naar het rioolgemaal. Het
transportriool begint in de Medelsestraat en loopt via sportpark de
Lok, het station, achterlangs de brandweer naar de Diderick
Vijghstraat. Het rioolgemaal brengt het afvalwater met een persleiding
naar de zuivering in het noorden van Industrieterrein Kellen.
stuur naar een bekende stuur naar een bekende Laatst bijgewerkt: 29
augustus 2006