Ingezonden persbericht
Mkb'er werkt steeds vaker draadloos
Haarlem, 30 augustus 2006 - Zakendoen gebeurt in het mkb steeds vaker draadloos. Dat blijkt uit onderzoek dat onderzoeksbureau De Vos en Jansen heeft uitgevoerd in opdracht van KPN en De Zaak. Van de ruim 600 ondervraagde mkb'ers vindt 83% draadloos zakendoen (zeer) belangrijk voor zijn bedrijf. En 62% werkt momenteel al draadloos. Zij profiteren daarmee van voordelen als overal aan de slag kunnen, altijd bereikbaar zijn en meer efficiency.
Werken met de laptop, pda of BlackBerry speelt een steeds grotere rol in de bedrijfsvoering. Een kwart van de ondernemers werkt meer dan 15 dagen per maand draadloos en 15% zelfs dagelijks. De bekendste en meest gebruikte manier van draadloos zakendoen is op de zaak met een laptop met draadloos modem werken via een breedbandverbinding (ADSL, kabel). Zo'n 62% werkt op deze manier. Bij een derde van deze ondernemers geldt dit zelfs voor alle medewerkers.
Positief effect
Draadloos zakendoen maakt een betere balans tussen de privé- en werksituatie mogelijk. Ruim 43% van de ondernemers kan zich vinden in dit positieve effect. Een van de respondenten verwoordde het als volgt: "Vanuit mijn huisje in zonnig Frankrijk kan ik mijn klant in Amstelveen het gevoel geven dat ik 500 meter verderop voor hem zit te werken."
Ondernemers die nog niet draadloos werken, voeren hiervoor verschillende redenen aan, zoals tijdgebrek ('geen tijd om me erin te verdiepen'), de kosten en de veiligheid. Overigens zijn ondernemers die al wel draadloos zakendoen zich bewust van het risico van dataverlies. Maatregelen die ze genomen hebben om dit te voorkomen, zijn bijvoorbeeld een back-up op cd, dvd of usb-stick (54%), opslag op de centrale server (17%) en online-back-up (16%).
Draadloze Ondernemer van het Jaar
Het onderzoek is uitgevoerd in juli 2006 onder 616 ondernemers. Naast het onderzoek heeft De Zaak onlangs in samenwerking met KPN een fotowedstrijd gehouden over draadloos ondernemen. Bij deze fotowedstrijd, 'Draadloze ondernemer 2006', werden lezers van De Zaak opgeroepen een foto in te sturen van een unieke buitenwerkplek. De winnaar is Henri Oosterveld van Tweehek Recreatie uit Westdorp, het enige bedrijf in Nederland dat computerkampen organiseert. Oosterveld stuurde een foto in van een draadloze werkplek op een vlot. Hij werd uitgeroepen tot Draadloze Ondernemer 2006 en won een aantal draadloze oplossingen van KPN: een BlackBerry, Mobiel Internet Kaart, Zakelijk ADSL en Back-up Online, alles inclusief jaarabonnement. De tweede prijs (BlackBerry plus zakelijk ADSL-jaarabonnement met draadloos modem) is gewonnen door Arjen Slager van beveiligingsbedrijf Double Safety in Bilthoven. De derde prijs (Mobiel Internet Kaart inclusief jaarabonnement) ging naar Patrick van de Luijtgaarden van marketingcommunicatiebureau i.o. Hot Issues in Utrecht.
Draadloos zonder zorgen
Het onderzoek en de fotowedstrijd zijn uitgevoerd in het kader van een campagne waarin KPN ondernemers wijst op het gratis persoonlijk advies dat zij van KPN kunnen krijgen, bijvoorbeeld over draadloos zakendoen. KPN helpt hun bedrijf, hoe groot of klein het ook is, aan te sluiten op de nieuwe tijd. Meer informatie en een persoonlijk advies zijn te verkrijgen via www.kpn.com, trefwoord 'persoonlijk advies'.
Over De Zaak
De Zaak informeert en ondersteunt bijna 200.000 ondernemers uit het mkb bij hun bedrijfsvoering. Dit doet De Zaak via een tijdschrift, met themapockets, een wekelijkse elektronische nieuwsbrief, telefonische ondersteuning door bedrijfsspecialisten en via de website http://www.dezaak.nl