Gemeente Utrecht
2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
90 Vragen van de heer V. Oldenborg
(vragen binnengekomen op 7 augustus 2006
en antwoorden van het college verzonden op 29 augustus 2006)
Leefbaar Utrecht vraagt al een aantal jaren aandacht voor het achterstallig onderhoud van de openbare ruimte in Utrecht. En hiervoor is ondertussen al 40 miljoen E extra beschikbaar gekomen, de zogenaamde Oldenborggelden. Op 28 juni tijdens de commissie Verkeer en Beheer werden nog mondeling vragen gesteld over de onderhoudsachterstanden aan de werven .
Zondagavond stortte tijdens het concert van ZUCO103 de trap naar de werf bij de Stadhuisbrug in. En aantal zeer ernstig gewonden waren het gevolg. Voor ons is het de vraag in hoeverre achterstallig onderhoud hierbij een rol kan hebben gespeeld.
Zoals bij meerdere evenementen aan en in de Oudegracht, worden ook de trappen gebruikt als staanplaats, om te kijken. Ook nu stond de trap vol met toeschouwers en werd er volgens ooggetuigen op gedanst. Een trap is natuurlijk geen danspodium, maar het is volstrekt begrijpelijk dat er geswingd wordt bij een optreden.
Leefbaar Utrecht heeft naar aanleiding van dit ongeval de volgende vragen:
1. Is in de vergunningverlening voor dit evenement iets geregeld over het gebruik van de trappen aan de Oudegracht?
Nee, niet specifiek.
2. Is er iets geregeld over het bereikbaar houden van de trappen als aan- en afvoerroute van en naar de werven?
In artikel 9 van de vergunning is geregeld.
"In verband met grote groepen publiek die verwacht worden bij het slotconcert, dient u te zorgen voor voldoende beveiligingsmedewerkers. Zij dienen, zoals afgesproken, te worden opgesteld bij de trappen naar de werf voor De Winkel van Sinkel en bij de ingang naar de werf vanaf de Ganzenmarkt en met elkaar in contact te staan zodat de toegangen kunnen worden afgesloten op het moment dat er teveel bezoekers op de werf komen. Daarnaast dienen er herkenbare medewerkers van de organisatie op en rond de pontons de veiligheid van de bezoekers te bewaken."
De inhoud en bedoeling van artikel 9 is gericht op veiligheid ivm evt. te grote aantallen op de werf en pontons en ook ivm goede doorgang cq doorstroom van de trappen. De uitleg van het artikel is besproken met de houder van de vergunning.
3. Wordt er tijdens een evenement gecontroleerd op het begaanbaar houden van trappen als aan- en afvoerroute?
Zowel de organisator/vergunninghouder van een evenement als de gemeente en instanties als politie en brandweer hebben elk op eigen wijze verantwoordelijkheid voor het in goede en dus in veilige banen leiden van een evenement. Onderdeel daarvan is het adequaat omgaan met een grote omvang van publieke belangstelling. Hoe het toezicht tijdens het evenement op 6 augustus heeft gefunctioneerd is onderdeel van het onderzoek dat het college laat uitvoeren.
4. Volgens ooggetuigen is al enkele uren voor het ongeluk aan beveiligingspersoneel aangegeven dat de trap erg vol stond met toeschouwers. Volgens diezelfde getuigen is daar niets mee gedaan. Was het beveiligingsbedrijf in staat om een juiste inschatting te maken mbt het gebruik van deze trap?
De getuigenverklaringen lopen op het punt van aantal personen op de trap sterk uiteen. Ook hierover zal het onderzoek dat het college laat uitvoeren nadere informatie moeten verschaffen.
5. Is er een periodiek onderhoudsplan voor de trappen aan de utrechtse grachten?
Ja. Stadswerken voert twee maal per jaar een visuele inspectie uit van de gemeentelijke trappen en heeft voor deze trappen een onderhoudsplan.
6. Wanneer is deze trap voor het laatst gecontroleerd?
Deze vraag is onderwerp van het onderzoek dat het college laat uitvoeren.
7. Er zijn meer trappen met deze constructie aan de Oudegracht. Hoe is de staat van deze trappen?
Er zijn geen trappen met dezelfde constructie aan de Oudegracht.
De gemeente heeft een extra controle uitgevoerd naar alle 91 trappen langs de grachten. Bij dat onderzoek is van één trap ter hoogte van restaurant Het Draeckje aan de Oudegracht geconstateerd dat de trap op onderdelen kwetsbaar is. Hoewel van direct gevaar voor gebruikers van de trap geen sprake is, hebben wij de volgende dag al een noodreparatie uitgevoerd in afwachting van definitief herstel. Daarnaast zal Stadswerken de constructie van alle trappen controleren, te beginnen met de trappen aan de Oudegracht en Nieuwegracht.
---- --