Inspectie Werk en Inkomen
Toezicht gemeenten en
overige bestuursorganen
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Postbus 11563
Mevrouw drs. J.A.M. Hilgersom 2502 AN Den Haag
Directeur-generaal ASV Prinses Beatrixlaan 82
Postbus 90801 2595 AL Den Haag
2509 LV DEN HAAG Telefoon (070) 304 44 44
Fax (070) 304 44 45
www.iwiweb.nl
Contactpersoon Datum
Doorkiesnummer Uw brief van SV/WV/06/34500/28-04-2006
E-mail Ons kenmerk 2006/2084
Onderwerp T-toets conceptwetsvoorstel Verzamelwet sociale verzekeringen 2007
Geachte mevrouw Hilgersom,
In uw bovenaangehaalde brief verzoekt u de inspectie het conceptwetsvoorstel Verzamelwet
sociale verzekeringen 2007 te beoordelen op de mogelijkheden van het houden van toezicht op
de rechtmatigheid en doelmatigheid.
De uitgevoerde toets geeft aanleiding tot het maken van een opmerking over de voorgestelde
wijziging van artikel 62, eerste lid, van de WIA (artikel X, onderdeel H, van het conceptwets-
voorstel). Met deze wijziging wordt beoogd de hoogte van de uitkering te regelen in gevallen
waarin niet over de gehele kalendermaand recht op uitkering bestaat. Daartoe worden aan het
eerste lid van artikel 62 WIA de volgende zinnen toegevoegd:
"Indien niet over een volledige kalendermaand recht op een uitkering bestaat bedraagt het
minimumloon, bedoeld in de eerste zin, de uitkomst van het aantal dagen in de desbetref-
fende kalendermaand waarover recht op uitkering bestaat gedeeld door het totaal aantal
dagen in de desbetreffende kalendermaand vermenigvuldigd met 21,75 maal het minimum-
loon per werkdag. Bij het bepalen van het aantal dagen worden de zaterdagen en zonda-
gen buiten beschouwing gelaten."
Voor de formulering is, aldus de artikelsgewijze toelichting aansluiting gezocht bij artikel 13,
vierde lid, onderdeel b, Wet WIA. De inspectie wijst erop dat in artikel 12, eerste lid, onderdeel
b, van de WIA het begrip minimumloon is gedefiniëerd. Het gaat hier om het wettelijk mini-
mum(jeugd)loon per maand vermeerderd met de daarover berekende vakantietoeslag. Het "mi-
nimumloon per werkdag" is evenwel niet gedefiniëerd. Dit impliceert dat discussie kan ont-
staan over de vraag wat hier precies wordt bedoeld. Gaat het hier, net als in artikel 23 van de
WIA, om de werkdagen van de betrokkene of wordt met een werkdag gedoeld op de van
maandag tot en met de vrijdag gelegen dagen? Nu in de laatste zin wordt bepaald dat zaterda-
gen en zondagen buiten beschouwing worden gelaten, roept de formulering tevens de vraag op
waarom hier voor "werkdag" is gekozen en niet voor "dag".
De Inspectie Werk en Inkomen draagt door haar oordelen bij aan het doeltreffend functioneren van het stelsel van werk en
inkomen. IWI is de onafhankelijke toezichthouder voor de minister van SZW.
Ons kenmerk 2006/2084
Vooralsnog ontgaat het de inspectie waarom is gekozen voor de formulering "vermenigvuldigd
met 21,75 maal het minimumloon per werkdag", nu daarmee kennelijk is beoogd aan te sluiten
bij het in artikel 12 van de WIA gedefinieerde minimumloon. Indien daarvoor een reden is, dan
geeft de inspectie u in overweging deze in de artikelsgewijze toelichting te vermelden en tevens
de bepaling zodanig te verduidelijken dat die niet voor verschillende uitleg vatbaar is. Mocht
daarvoor geen specifieke reden zijn dan geeft de inspectie u in overweging de passage "21,75
maal het minimumloon per werkdag" te vervangen door: het minimumloon.
Het conceptwetsvoorstel en de daarbij behorende memorie van toelichting geven de inspectie
verder aanleiding tot het maken van enige technische opmerkingen. Deze opmerkingen zullen
separaat worden toegezonden.
Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn en verzoek u mij, overeenkomstig de afspraken
zoals die zijn neergelegd in het Protocol SG-IG IWI 2004, schriftelijk te informeren of, en zo
ja, tot welke aanpassing de resultaten van de uitgevoerde Toezichtbaarheidstoets aanleiding
hebben gegeven.
Hoogachtend,
Inspectie Werk en Inkomen
algemeen directeur
A. Duymaer van Twist
2/2
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid