Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl
2513AA22XA

Contactpersoon Ons kenmerk UB/S/2006/71307 Doorkiesnummer Datum 28 augustus 2006

Onderwerp Aanbieding Evaluatie SUWI

Inleiding
In het Algemeen Overleg met de Vaste Kamercommissie SZW van 15 februari 2006 heb ik toegezegd uiterlijk 1 oktober de Evaluatie SUWI aan de Tweede Kamer te zenden. Bijgevoegd bij deze brief treft u het eindrapport en de deelrapporten van de Evaluatie SUWI aan.

Zoals aangegeven in de regeringsverklaring van 7 juli 2006 zal dit kabinet zich met terughoudendheid opstellen en zorgvuldigheid betrachten. Een oordeel over de Evaluatie SUWI wordt derhalve overgelaten aan het volgende kabinet.

Opzet Evaluatie SUWI
De centrale doelstelling van de Evaluatie SUWI is:

- vaststellen van de doeltreffendheid van de veranderingen die per 1 januari 2002 zijn ingevoerd in de uitvoering van de sociale zekerheid en de (publieke) arbeidsvoorziening,
- vaststellen hoe deze veranderingen zich verhouden tot de pre-SUWI-situatie en
- vaststellen welke voortgang sinds januari 2002 zijn geboekt. Knelpunten zullen worden geïnventariseerd en waar mogelijk voorzien van suggesties voor oplossingsrichtingen.

De centrale vragen van het evaluatieonderzoek SUWI 2006 luiden:
1. In hoeverre zijn de hoofddoelstellingen van de Wet SUWI gehaald (werk boven uitkering, betere klantgerichtheid, betere doelmatigheid)?

Ons kenmerk UB/S/2006/71307


2. Hebben de wijzigingen in de uitvoeringsstructuur bijgedragen aan het realiseren van de hoofddoelstellingen? Welke verbeteringen zijn er mogelijk?
3. Zijn de organisaties die werkzaam zijn binnen het SUWI-stelsel in staat gebleken belangrijke wijzigingen op het gebied van wet- en regelgeving op een adequate wijze voor te bereiden en in te voeren?

4. Is de opzet en werking van sturing en toezicht adequaat, rekening houdend met de toetsingscriteria uit de rijksbrede doorlichting van zbo's?

Uit oogpunt van objectiviteit is het onderzoek ter beantwoording van deze centrale vragen uitgevoerd door externen. Aangezien de omvang van de evaluatie aanzienlijk is, is gekozen voor het laten uitvoeren van een aantal deelonderzoeken naar de thema's `werk boven uitkering en klantgerichtheid', `doelmatigheid', `sturing en toezicht' en `het functioneren van de RWI'. Daarnaast is een extern bureau aangetrokken voor de coördinatie van deze deelrapporten en het schrijven van het eindrapport. De onderzoeken zijn openbaar aanbesteed conform de Europese aanbestedingsregels. De kosten van het externe onderzoek bedragen
1 011 576, 30. Het onderzoek heeft geresulteerd in de volgende onderzoeksrapporten.

Eindrapport
PricewaterhouseCoopers, 2006, "SUWI-evaluatie 2006, Een evaluatie van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI)", Den Haag.

Deelrapporten:

- TNO Kwaliteit van Leven, 2006, "Er is veel bereikt, maar en moet nog veel gebeuren", Evaluatie SUWI 2006, perceel 2: Werk boven uitkering, Hoofddorp.
- ECORYS in samenwerking met Nolan Norton en Co, 2006, deelrapport "Evaluatie Doelmatigheid SUWI", Rotterdam

- ECORYS, 2006, deelrapport "Onzekerheid over doelmatigheid, een empirische analyse van de doelmatigheid in de uitvoering van de Nederlandse werknemersverzekeringen", Rotterdam.

---

Ons kenmerk UB/S/2006/71307


- Conclusion Consulting sociale zekerheid en zorg, 2006, "Evaluatie SUWI 2006: Sturing en Toezicht, Capelle aan de Ijssel.

- EIM Consult, 2006, "Perioden met zon, Evaluatie raad voor Werk en Inkomen", Zoetermeer.

In plan van aanpak van de evaluatie SUWI is aangegeven dat de uitkomsten van de separate evaluatieonderzoeken naar de werking van de reïntegratiemarkt en de individuele reïntegratieovereenkomst (IRO) zouden meelopen in de evaluatie SUWI. Deze rapporten waren echter niet gereed bij de totstandkoming van het eindrapport. Voor zover er tussentijdse stabiele resultaten waren, zijn deze meegenomen in het eindrapport.

Naast de rapporten van de Evaluatie SUWI zijn de volgende bijlagen bijgevoegd:
1. bestuurlijke reacties van SVB, CWI, UWV, BKWI, IB, Divosa, VNG, RWI en LCR;
2. Trajecta organisatieontwikkeling, 2006, "Resultaten in perspectief, Evaluatieonderzoek in opdracht van de Landelijke Cliëntenraad, Utrecht;

3. RWI, 2006, "SUWI `ontketend', Advies samenwerking binnen de dienstverlening door de SUWI-keten", Den Haag;

4. overzicht van in 2006 ingezet beleid (verwijzing naar Kamerstukken).

De Minister van Sociale Zaken De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus) (H.A.L. van Hoof)

Bijlage(n):
Eindrapport Evaluatie SUWI
Deelapporten Evaluatie SUWI

---

Ons kenmerk UB/S/2006/71307

Bijlage 1: bestuurlijke reacties
Bijlage 2: zelfevaluatie LCR
Bijlage 3: RWI-advies SUWI 'ontketend'
Bijlage 4: overzicht van in 2006 ingezet beleid


---