Ingezonden persbericht
Marokkanen in Nederland: Achterstand wordt snel ingelopen In het Augustusnummer van Demos
Marokkanen in Nederland
Achterstand wordt snel ingelopen
Marokkanen in Nederland zijn van de grote etnische minderheidsgroeperingen in ons land het laagst opgeleid en zij hebben de laagste arbeidsmarktparticipatie, het laagste beroepsniveau, de hoogste werkloosheid en het laagste gemiddelde inkomen. Wel halen zij hun achterstand sneller in dan andere groepen. Kinderen doen het steeds beter op school, beter dan bijvoorbeeld de Turken en de Antillianen, en ook het aantal dat doorstroomt naar hogere vormen van onderwijs groeit, meer dan van de andere twee groepen. Wel zijn Marokkanen nog tamelijk sterk op de eigen groep betrokken en houden zij stevig vast aan hun tradities, in het bijzonder waar deze door de religie zijn bepaald.
De Marokkanen laten zich kennen als een groep waarin veel talent ligt opgeslagen. Aan de andere kant is de betrokkenheid van een deel van de Marokkaanse jeugd bij de criminaliteit bepaald zorgelijk. Ook al laat deze zich gedeeltelijk verklaren uit de, juist bij de Marokkanen geprononceerde maatschappelijke achterstand en de grote cultuurshock volgend op de migratie, dan nog werpt het verschijnsel een schaduw over het groepsbestaan.
Drs. Carlo van Praag (NIDI; tel. 070 3565200; e-mail: praag@nidi.nl).
Allochtonen in het hoger onderwijs
Prestaties blijven achter
Uit onderzoek blijkt dat allochtone leerlingen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs minder presteren dan hun autochtone leeftijdsgenoten. Ook is er al redelijk vaak onderzoek gedaan naar de deelname van allochtonen aan het hoger onderwijs. Over de prestaties van allochtone studenten in het hoger onderwijs was daarentegen tot nu toe zo goed als niets bekend.
In dit artikel wordt aangetoond dat ook in het hoger onderwijs de prestaties van allochtonen achterblijven bij die van autochtonen. Zowel in het wo als in het hbo zijn er grote verschillen in de mate waarin en de snelheid waarmee autochtonen en niet-westerse allochtonen een einddiploma verwerven. Een relatief laag percentage allochtone studenten behaalt een einddiploma. Voor een deel komt dat doordat niet-westerse allochtone studenten meer dan gemiddeld een studie kiezen waarvan wordt verondersteld dat deze een hoog rendement heeft op de arbeidsmarkt en dat zij daarbij gemiddeld minder belang hechten aan de vakinhoudelijke kanten van de opleiding. Studenten met een studiemotivatie die meer is gericht op de inhoud van de studie dan op het uiteindelijke resultaat blijken namelijk meer studievoortgang te behalen. Ook komt dat doordat er proportioneel meer oudere allochtone studenten beginnen met een opleiding in het hoger onderwijs. Oudere studenten hebben een hoger uitvalpercentage
doordat de tijd die men op latere leeftijd aan een studie kan besteden vaak moet concurreren met tijd die men moet besteden aan werk en/of gezin.
Dr. Roel Jennissen (Ministerie van Justitie; e-mail: r.p.w.jennissen@minjus.nl)
Op verzoek (demos@nidi.nl) kan de volledige tekst onder embargo worden toegezonden. De artikelen kunnen na publicatie worden gedownload van www.nidi.nl
Demos verschijnt 10 x per jaar als papieren uitgave en wordt uitgegeven door het NIDI. De nummers worden integraal op de website van het NIDI (www.nidi.nl) geplaatst. Het bulletin wil de kennis en meningsvorming over bevolkingsvraagstukken bevorderen.
Wilt u meer informatie over de hiernaast genoemde onderzoeken, of wilt u meer weten over Demos:
Harry Bronsema, (eindredacteur)
070 35 65 251
bgg.: 070 35 65 200
bronsema@nidi.nl
Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut
Het NIDI is een instituut van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en houdt zich bezig met onderzoek naar ontwikkelingen in de omvang en samenstelling van de bevolking.
Lees Demos op:
www.nidi.nl
Wilt u een gratis abonnement op het papieren bulletin Demos?
Stuur een e-mail naar: demos@nidi.nl