Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie
29 augustus 2006
Nr. 06/124
Kinderopvangsector werkt aan verbetering kwaliteit
Minister De Geus van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft met
betrokkenen in de kinderopvangbranche afgesproken dat zij vanaf dit
najaar veertien projecten starten die de kwaliteit van de kinderopvang
zullen verbeteren. De minister draagt daar zo'n 2,3 miljoen euro aan
bij. Betrokken zijn onder andere de twee ondernemersorganisaties de
Branchevereniging en de MOgroep, en de oudervereniging BOinK.
Minister De Geus heeft het afgelopen jaar laten onderzoeken hoe de
kwaliteit van de kinderopvang verder kan worden verbeterd. Het
onderzoeksrapport geeft daarvoor concrete handreikingen. De
aanbevelingen worden door alle partijen in de kinderopvang
onderschreven. Elke partij heeft daarin een eigen
verantwoordelijkheid. De minister wil hen ondersteunen. Het rapport is
door de bewindsman naar de Tweede Kamer gestuurd.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de invoering van de Wet
kinderopvang (1 januari 2005) een positieve invloed heeft gehad op de
kwaliteit van kinderdagverblijven. Gebouwen zijn verbeterd, er is meer
toezicht op veiligheid en ouders hebben meer invloed.
Kinderdagverblijven besteden naast de verzorging, meer aandacht aan de
ontwikkeling en opvoeding van kinderen.
Daar staat tegenover dat het aanbod van (goed opgeleide) leidsters is
achtergebleven bij de sterke groei van de sector. Het aantal plaatsen
in kinderdagverblijven is tussen 1990 en 2005 vertienvoudigd tot ruim
200.000. Ook geven opleidingen nog te weinig aandacht aan de
ontwikkeling en opvoeding van nul tot vierjarigen. Hierdoor is er geen
goede aansluiting tussen de vaardigheden van afgestudeerde leidsters
en de wensen van de kinderdagverblijven en ouders.
De onderzoekers stellen dat de kwaliteit van de kinderopvang onder
andere samenhangt met de opleiding van de leidsters. Er moet meer
aandacht komen voor pedagogische vaardigheden, vinden de onderzoekers.
Ook moeten de opleidingen beter aansluiten op de dagelijkse praktijk.
Sociale partners en opleidingen in de kinderopvangsector zijn hiervoor
het eerste aanspreekpunt. Verder adviseren de onderzoekers dat de
sector een visie ontwikkelt op de pedagogische ontwikkeling van
kinderen en op welke wijze de opvang daarmee moet omgaan. De
onderzoekers raden de overheid aan om bij controles extra aandacht te
geven aan opvangorganisaties die slecht presteren.
Om de kwaliteit te verbeteren gaat de Branchevereniging ervoor zorgen
dat de leidsters worden bijgeschoold in pedagogische vaardigheden. De
MOgroep wil de aansluiting tussen opleiding en praktijk vergroten door
studenten meer pedagogische vakken te geven. Ook zal er meer aandacht
worden besteed aan carrièremogelijkheden in de branche waardoor meer
talentvolle studenten worden binnengehaald en behouden. De komst van
een nieuwe vierjarige opleiding Pedagogisch Werk moet hiertoe
bijdragen. Het project van oudervereniging BOinK moet de kennis bij
ouders over de pedagogische kwaliteit vergroten, zodat zij daar meer
invloed op kunnen krijgen.
Het rapport is een vervolg op het onderzoek van het NCKO van vorig
jaar. Uit dit onderzoek bleek dat de pedagogische kwaliteit
achterbleef. Het ging dan vooral om kwaliteit op het gebied van het
welzijn en de ontwikkeling van de kinderen. Minister De Geus heeft nu
laten onderzoeken wat de oorzaken hiervoor zijn en welke maatregelen
genomen moeten worden. Volgend jaar onderzoekt het NCKO of de acties
hebben geleid tot verbetering van de kwaliteit van de opvang.
---
De volgende Officiële publicatie(s) zijn gerelateerd aan
bovenstaande persbericht:
PDF publicatie Brief van minister De Geus over verbetering kwaliteit
kinderopvang
PDF publicatie Mogelijkheden voor verbetering van de (proces)kwaliteit
in kinderdagverblijven. Eindrapport
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid