CNV Dienstenbond opent klachtensite voor werknemers in de Uitvaart
29-08-2006
Voorafgaand: in de Uitvaart wordt heel flexibel gewerkt. Die
flexibiliteit is werkgevers nog niet voldoende en ze eisen nog verdere
flexibiliteit. Dat heeft geleid tot een CAO-conflict.
De afgelopen maanden zijn er binnen de Uitvaart publieksvriendelijke
acties gevoerd, ondersteund door actiecomités. Die acties zijn niet
onopgemerkt gebleven. Landelijke en regionale kranten en omroepen
hebben er aandacht aan besteed. Maar er is meer. Uit de vele reacties
blijkt ook dat veel werkgevers de bestaande CAO niet naleven.
De afgelopen maanden hebben we onze leden een rouwkaart verzonden met
het verzoek om op www.cnvdienstenbond.nl/uitvaart hun steun met de
acties te betuigen. Ook zijn de kaarten uitgedeeld bij veel
individuele bedrijven. Doordat er zoveel uitvaartbedrijven zijn,
hebben we de kaarten helaas niet overal kunnen uitdelen. Leden en
niet-leden hebben in grote getale hun steun betuigd. Heeft u uw steun
nog niet betuigd, doe dat dan alsnog! Via
www.cnvdienstenbond.nl/uitvaart
We begrijpen dat werkgevers geschrokken zijn van alle aandacht in de
pers. De acties hebben in ieder geval als resultaat dat werkgevers
weer aan tafel willen. Op 7 september ontmoeten we elkaar. In hun
brief laten de werkgevers weten: de bedoeling van de voorgestelde
bijeenkomst is om in gezamenlijkheid te kijken naar de gerezen
knelpunten en de mogelijkheid te onderzoeken of en zo ja hoe wij
verder met elkaar in overleg kunnen treden met het uiteindelijke doel
om te komen tot het afsluiten van een nieuwe CAO. Tot zover het
bericht van de werkgevers. Of het gesprek resultaat zal hebben moeten
we dus afwachten. Dienstenbond CNV is bereid om constructief met de
werkgevers te overleggen. Uit de vele contacten met werknemers in de
Uitvaart is echter wel duidelijk geworden dat de rigoureuze
flexibiliseringeis van tafel moet.
Behalve dat werknemers hun steun met de acties hebben betuigd zijn er
ook veel mails en telefoontjes binnengekomen van werknemers die
klachten hebben over het niet naleven van de CAO door hun werkgever.
Wij zijn daar echt van geschrokken. Er schijnen nogal wat werkgevers
te zijn die zowel de afspraken in de CAO, de Arboregelgeving en de
Arbeidstijdenwet met voeten treden. Goede werkgevers uiteraard niet te
na gesproken. De klachten zijn afkomstig van werknemers bij zowel
kleine als grote(re) bedrijven. Er was nog een reden om te schrikken.
We hebben nogal wat telefoontjes ontvangen van werknemers die zich
door hun werkgever geïntimideerd voelen. Mensen die bijv. graag willen
deelnemen aan de discussie over de CAO op uitvaartbranche.nl maar dat
niet durven uit angst voor represailles. We worden er op afgerekend is
een veel gehoorde opmerking. Er kwamen zelfs telefoontjes binnen van
werknemers aan wie het expliciet verboden was deel te nemen aan de
discussie op internet. Niet voor je standpunt uit mogen komen op een
website die alleen gebruikt wordt door mensen uit de eigen bedrijfstak
is toch echt te gek voor woorden. Kortom, er is waarschijnlijk heel
wat mis. Het wordt tijd dat de uitvaartbranche volwassen wordt en zich
aan de algemeen aanvaarde spelregels gaat houden.
We hebben over dit alles contact gehad met kaderleden en met de
actiecomités. Hun conclusie is dat het zo niet langer kan. Van de
actiecomités hebben we dan ook het verzoek gekregen hen te
ondersteunen bij het opzetten van een klachtensite op internet. Doel
van de klachtensite is om werkgevers te confronteren met misstanden
binnen de bedrijfstak. Indien nodig is het ook een middel om het
publiek duidelijk te maken wat er zich allemaal achter de fraaie
façade van de uitvaart afspeelt. Over de manier waarop wordt nog
nagedacht. Zo moet bijv. voorkomen worden dat klachten te herleiden
zijn naar individuele werknemers. Afrekenen en zo. Het verzoek van de
actiecomités wordt door CNV Dienstenbond in ieder geval van harte
gesteund. Die klachtenlijn komt er. U hoort binnenkort meer.
Voor vragen en of opmerkingen
Steffe Bak, bestuurder
s.bak@cnvdibo.nl
of 035- 6460580
Dienstenbond CNV