28-8-2006
Van Geel naar Turkije om oplossing te zoeken voor Otapan
Staatssecretaris Van Geel is op dit moment in Turkije om met zijn
Turkse ambtgenoot een praktische oplossing te zoeken voor de sloop van
De Otapan. Een korte terugblik op een jarenlang juridisch steekspel
tussen de eigenaar en de Nederlandse overheid.
De Otapan kwam in 1999 naar de haven van Amsterdam voor een reparatie.
De toenmalige eigenaar, het Mexicaanse bedrijf Navimin, wilde het
isolatiemateriaal, dat asbest bevatte, door eigen personeel laten
vervangen. Bij de werkzaamheden werden echter diverse regels
overtreden, waarop de VROM-Inspectie besloot het werk stil te leggen.
De Otapan kwam vast te liggen in de haven.
Jarenlang deed de eigenaar niets aan de Otapan, totdat in 2004 de
Nederlandse regering op initiatief van de Mexicaanse ambassade een
gesprek met de eigenaar startte. Aanvankelijk bleek Navimin
gemotiveerd om het probleem aan te pakken, maar als snel werd niets
meer vernomen van de eigenaar. Een jaar later bleek Navimin in grote
financiële problemen te zitten. Het bedrijf was onmogelijk in staat om
de kosten voor de sloop van Otapan op te brengen.
In 2005 stapte het bedrijf Basilisk naar voren om namens Navimin tot
een oplossing te komen voor de Otapan. Basilisk had de schulden van
Navimin overgenomen en was eigenaar geworden van de Otapan. Inmiddels
was gebleken dat de Otapan niet meer op eigen kracht zou kunnen varen
en Basilisk en Nederland kwamen tot de conclusie dat sloop van het
schip de beste oplossing zou zijn.
Navimin had al geopteerd voor een sloop van de Otapan in Turkije. De
arbeidskosten voor de sloop daar zijn laag en de sloop kan op een voor
mens en milieu verantwoorde wijze worden uitgevoerd. De Nederlandse
rechter had inmiddels geoordeeld dat Navimin de regelgeving omtrent
asbest had overtreden. Deze overtreding op het gebied van de
milieuwetgeving leidde ertoe dat het schip toeviel aan de Nederlandse
staat.
Basilisk nam zogezegd de schulden en de Otapan van Navimin over en
werd volgens het internationaal recht eigenaar van het schip. Het
bedrijf vroeg vervolgens bij SenterNovem een vergunning aan voor het
vervoer van het schip. VROM is niet verantwoordelijk voor deze
aanvraag, omdat het geen eigenaar van het schip is. De vergunning
hoeft formeel ook niet te worden gecontroleerd. VROM is wel nagegaan
of Turkije voldoet aan de voorwaarden die gelden voor een verantwoorde
sloop van de Otapan. Staatssecretaris Van Geel heeft dit laten
onderzoeken omdat hij vindt dat naast de wettelijke verplichtingen
Nederland ook moreel verantwoordelijk is.
Het schip lag jarenlang in de Amsterdamse haven vast aan de kade. Aan
de NOS vertelde Van Geel daarover: "Een mens- en milieuvriendelijke
sloop van de Otapan heeft voor mij altijd voorop gestaan. De Turkse
werf kan dit soort boten saneren. Hier is vooraf onderzoek naar
gedaan." VROM betaalt de helft van de sloopkosten. Daardoor kan het
ministerie erop toezien dat de Otapan op de juiste plaats en op de
juiste manier wordt gesloopt.
Inmiddels is de Otapan weer van eigenaar verwisseld. Op open zee heeft
Basilisk het schip verkocht aan de Turkse scheepswerf Simsekler, die
het schip zal slopen. Achteraf is gebleken dat de Otapan meer asbest
bevatte dan eerder was aangenomen. Navimin verstrekte daar onjuiste
gegevens over. Van Geel daarover: "De hoeveelheid asbest is nooit een
doorslaggevende factor geweest. Ik had dus niet anders gehandeld als
op het formulier meer asbest was opgegeven. Ik erken wel dat we in dit
bijzondere geval kritischer hadden moeten zijn en dat we drie keer
navraag hadden moeten doen. Dat had beter gekund."
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer