Miko
Miko steunt Limburgse daklozenwerking
met Puro Fairtradekoffie
Hasselt, 28 augustus 2006 - Ter gelegenheid van de lancering van Puro, de
Fairtradekoffie van Miko, in de gemeente Hasselt, schenkt deze Kempische
koffiebrander een jaar gratis Puro-koffie aan de daklozenwerking in Midden-
Limburg. Deze toezegging deed Miko-directeur Frans Michielsen tijdens een
feestelijke bijeenkomst in de Oude Gevangenis van Hasselt aan de Hasseltse
Schepen voor Sociale Zaken Toon Hermans, die ter gelegenheid hiervan een
symbolische tegoedbon in ontvangst nam.
Meer en meer Limburgse gemeentes wensen de status van Fairtradegemeente te
ontvangen. Genk, Hasselt, Herk-de-Stad, Heusden-Zolder en Voeren zijn al
zover. Nog minstens 25 andere gemeentes zijn er volop mee bezig.
Met de Puro-koffie die het Fairtrade keurmerk draagt, garandeert Miko dat
arme koffieboeren in het Zuiden een minimumprijs ontvangen voor hun koffie
die hoger ligt dan de marktprijs, zodat zij een menswaardig bestaan kunnen
hebben. Puro-koffie bewijst ook het milieu een dienst: 2 % van de omzet
wordt gebruikt voor de aankoop en duurzame bescherming van regenwoud in
Ecuador. Op dit moment beschermt Puro er al een oppervlakte van een 150-tal
voetbalvelden.
De lancering van Puro in de Oude Gevangenis van Hasselt vond plaats onder
grote belangstelling van heel wat klanten en gezagsdragers uit de regio. Er
was tevens een optreden van de paranormaal begaafde Jan Bardi met enkele
psychostunts. Ook vertelde "tralie-trotter" Jan De Cock, schrijver van de
bestseller "Hotel Prison", het vreselijke relaas over zijn verblijf in een
gevangenis van Noord-Congo.
Nog enkele bijzonderheden over Puro:
Ook de bekende Britse topkok Jamie Oliver koos onlangs in zijn nieuw
restaurant in Cornwall - "15" genaamd - voor Puro-koffie van Miko. Dit
gebeurde na uitgebreide smaaktesten.
Ook de Britse bio-keten Natural heeft voor zijn 15 vestigingen, vooral
gevestigd in Londen, exclusief voor bio-koffie van Puro gekozen. Dit is een
variant van de gewone Fairtradekoffie van Puro, maar met dit verschil dat
bij de teelt absoluut geen (chemische) bestrijdingsmiddelen worden
gebruikt.
Over Miko:
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998
geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een
"tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en
kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun
eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen
volgen. De groep stelt 537 mensen te werk en haalde in 2005 een omzet van
82,99 miljoen EUR. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen
in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en
Slowakije.
EINDE