Miko


Miko steunt Limburgse daklozenwerking

met Puro Fairtradekoffie

Hasselt, 28 augustus 2006 - Ter gelegenheid van de lancering van Puro, de Fairtradekoffie van Miko, in de gemeente Hasselt, schenkt deze Kempische koffiebrander een jaar gratis Puro-koffie aan de daklozenwerking in Midden- Limburg. Deze toezegging deed Miko-directeur Frans Michielsen tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Oude Gevangenis van Hasselt aan de Hasseltse Schepen voor Sociale Zaken Toon Hermans, die ter gelegenheid hiervan een symbolische tegoedbon in ontvangst nam.

Meer en meer Limburgse gemeentes wensen de status van Fairtradegemeente te ontvangen. Genk, Hasselt, Herk-de-Stad, Heusden-Zolder en Voeren zijn al zover. Nog minstens 25 andere gemeentes zijn er volop mee bezig.

Met de Puro-koffie die het Fairtrade keurmerk draagt, garandeert Miko dat arme koffieboeren in het Zuiden een minimumprijs ontvangen voor hun koffie die hoger ligt dan de marktprijs, zodat zij een menswaardig bestaan kunnen hebben. Puro-koffie bewijst ook het milieu een dienst: 2 % van de omzet wordt gebruikt voor de aankoop en duurzame bescherming van regenwoud in Ecuador. Op dit moment beschermt Puro er al een oppervlakte van een 150-tal voetbalvelden.

De lancering van Puro in de Oude Gevangenis van Hasselt vond plaats onder grote belangstelling van heel wat klanten en gezagsdragers uit de regio. Er was tevens een optreden van de paranormaal begaafde Jan Bardi met enkele psychostunts. Ook vertelde "tralie-trotter" Jan De Cock, schrijver van de bestseller "Hotel Prison", het vreselijke relaas over zijn verblijf in een gevangenis van Noord-Congo.

Nog enkele bijzonderheden over Puro:

Ook de bekende Britse topkok Jamie Oliver koos onlangs in zijn nieuw restaurant in Cornwall - "15" genaamd - voor Puro-koffie van Miko. Dit gebeurde na uitgebreide smaaktesten.

Ook de Britse bio-keten Natural heeft voor zijn 15 vestigingen, vooral gevestigd in Londen, exclusief voor bio-koffie van Puro gekozen. Dit is een variant van de gewone Fairtradekoffie van Puro, maar met dit verschil dat bij de teelt absoluut geen (chemische) bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

Over Miko:

Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 537 mensen te werk en haalde in 2005 een omzet van 82,99 miljoen EUR. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.

EINDE