Gemeente Zevenaar
Gemeente controleert uitkeringen op nieuwe manier
De gemeente Zevenaar controleert op een andere manier of mensen
terecht een uitkering ontvangen. Tegelijkertijd stimuleert de gemeente
het gebruik van de bijzondere bijstand en andere
inkomensondersteunende regelingen. Een paar keer per jaar ontvangen
bepaalde, steeds wisselende groepen uitkeringsgerechtigden een
uitgebreid onderzoeksformulier. De eerste groep ontvangt binnenkort
van de gemeente een brief over deze nieuwe zogenaamde themacontroles.
De Wet werk en bijstand stimuleert dat gemeenten doelmatiger
controleren of zij haar uitkeringen op een juiste wijze verstrekt. Hoe
zij dit doen mogen zij tot op zekere hoogte zelf bepalen. De gemeente
heeft dit opgeschreven in de nota Hoogwaardig Handhaven. Met hetzelfde
formulier onderzoekt de gemeente ook of men gebruik maakt van de
mogelijkheden van de bijzondere bijstand en andere regelingen.
Andere vragen gaan over de inspanningen die men levert om zelf in een
eigen inkomen te voorzien. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om
solliciteren, vrijwilligerswerk of het volgen van een opleiding.
Mensen die een onderzoeksformulier ontvangen dienen deze ingevuld en
met de gevraagde bewijsstukken binnen een week terug te sturen. De
aangeleverde gegevens kunnen aanleiding zijn voor verder onderzoek of
een gesprek met de klantmanager.
Op deze manier neemt de gemeente een paar keer per jaar de uitkeringen
van steeds een andere groep mensen onder de loep. Voor vragen over
deze publicatie of de brief plus onderzoeksformulier kan men terecht
bij de klantmanager.