Gemeente Zevenaar


Gemeente controleert uitkeringen op nieuwe manier

De gemeente Zevenaar controleert op een andere manier of mensen terecht een uitkering ontvangen. Tegelijkertijd stimuleert de gemeente het gebruik van de bijzondere bijstand en andere inkomensondersteunende regelingen. Een paar keer per jaar ontvangen bepaalde, steeds wisselende groepen uitkeringsgerechtigden een uitgebreid onderzoeksformulier. De eerste groep ontvangt binnenkort van de gemeente een brief over deze nieuwe zogenaamde themacontroles.

De Wet werk en bijstand stimuleert dat gemeenten doelmatiger controleren of zij haar uitkeringen op een juiste wijze verstrekt. Hoe zij dit doen mogen zij tot op zekere hoogte zelf bepalen. De gemeente heeft dit opgeschreven in de nota Hoogwaardig Handhaven. Met hetzelfde formulier onderzoekt de gemeente ook of men gebruik maakt van de mogelijkheden van de bijzondere bijstand en andere regelingen.

Andere vragen gaan over de inspanningen die men levert om zelf in een eigen inkomen te voorzien. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om solliciteren, vrijwilligerswerk of het volgen van een opleiding. Mensen die een onderzoeksformulier ontvangen dienen deze ingevuld en met de gevraagde bewijsstukken binnen een week terug te sturen. De aangeleverde gegevens kunnen aanleiding zijn voor verder onderzoek of een gesprek met de klantmanager.

Op deze manier neemt de gemeente een paar keer per jaar de uitkeringen van steeds een andere groep mensen onder de loep. Voor vragen over deze publicatie of de brief plus onderzoeksformulier kan men terecht bij de klantmanager.