Rotterdams Conservatorium / Dansacademie


Itzik Galili Foto Karel Zwaneveld.

Samenwerking RDA en Galili Dance

Galili Dance bestaat in 2007 tien jaar. Ter gelegenheid hiervan maakt Itzik Galili, de artistiek leider van het in Groningen gevestigde dansgezelschap, een jubileumvoorstelling. Naast de tien dansers van Galili Dance dansen daarin ook tien studenten van de Rotterdamse Dansacademie, die dit jaar haar 75ste verjaardag viert. De voorstelling is in de tweede helft van het seizoen 2006-2007 te zien in meer dan dertig theaters in Nederland en op meerdere locaties in het buitenland.

Veel van de dansers die aan Galili Dance verbonden zijn of waren, hebben gestudeerd aan de Rotterdamse Dansacademie (RDA). `Al vanaf de start van Galili Dance, in 1997, heb ik vaak contact met de RDA,' vertelt Itzik Galili. `Met de jubileumvoorstelling vieren we niet alleen de verjaardag van beide instellingen, maar zetten we ook de hechte samenwerking van de afgelopen jaren in het zonnetje.' Galili roemt de RDA voor de `zeer professionele werkwijze' en de `voortdurende stroom gemotiveerde, technisch goed onderlegde en intelligente dansers' die er jaarlijks afstuderen. Galili zelf is autodidact. Hij werd in 1961 geboren in Tel Aviv. Zijn loopbaan als danser begon hij bij de Bat Dor Company. Later sloot hij zich aan bij de Batsheva Dance Company. In 1990 debuteerde Galili als choreograaf. Sindsdien heeft hij ruim zestig werken gecreëerd, voor onder meer Scapino Ballet Rotterdam, Nederlands Dans Theater II, Het Nationale Ballet, Ballet Gulbenkian, Stuttgart Ballett, Les Ballets de Monte-Carlo en Balé da Cidade de São Paulo. En, uiteraard, voor Galili Dance, waarvan hij sinds 1997 de artistiek leider is. Zes jaar daarvoor, in 1991, had Galili zich in Nederland gevestigd. `Ik was mijn toenmalige geliefde gevolgd,' vertelt hij. `Iemand heeft ooit geschreven dat uit Israël ben gevlucht vanwege de Golfoorlog, maar dat is echt onzin.'
Galili won de Gvanim International Choreographers Competion 1990 (Israël) en de publieksprijs in het Internationale Choreografen Concours 1992 in Groningen. Tot de overige prijzen en onderscheidingen die hij heeft ontvangen, behoren de Philip Morris Kunstprijs 1994, voor zijn bijdrage aan de Nederlandse cultuur, en de Choreografieprijs 2002 van de VSCD (Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies), voor zijn belangrijke bijdrage aan de dans in Nederland. Vrijdag 28 april jl. werd hij in het stadhuis van Groningen geridderd in de Orde van Oranje-Nassau. Burgemeester Wallage huldigde Galili om `zijn uitzonderlijke kwaliteiten en zijn niet aflatende inzet voor de dans in Groningen en Nederland' en bedankte hem voor `het creëren van één van de belangrijkste exportproducten van Groningen'. Galili's stuk Shaker Loops, onderdeel van de voorstelling Membrane, is door de VSDC-jury genomineerd voor de Zwaan voor de beste dansproductie van het afgelopen seizoen. Tijdens het Gala van de Nederlandse Dans, op de openingsavond van de Nederlandse Dansdagen in Maastricht op vrijdag 6 oktober a.s., zal de winnaar bekend worden gemaakt.
In 1998 maakte Galili het stuk Chameleon voor de RDA. Dat ging in première op het Holland Dance Festival. Ook een deel van Galili's choreografie For Heaven's Sake (2001) behoort tot het repertoire van de RDA. De werktitel van de jubileumvoorstellingen die Galili nu maakt, en waarin ook tien studenten van de RDA gaan dansen, luidt The Past of Future. Veel kan Galili er nog niet over zeggen. `Het wordt in ieder geval een voorstelling die een blik vooruit werpt.' Hij is vooral geïnteresseerd in dans die niet alleen naar zichzelf verwijst, vertelt Galili. `Dans is de meest levensechte van alle kunstvormen. Dans gaat niet alleen over een visuele ervaring of beweging; dans gaat over menselijke beweging. En daarom gaat dans over emotie, de aanstichter van die beweging. De choreograaf en de dansers moeten zowel het intellect als het instinct bij zichzelf en hun publiek durven aanspreken.'
Naast de twintig dansers zullen ook acht musici deelnemen aan de jubileumvoorstelling, vertelt Galili: vier strijkers en vier percussionisten (Percossa).
Zijn gezelschap telt altijd meerdere stagiair(e)s, maar nog nooit maakte Galili een voorstelling met tien jonge dansers-in-opleiding samen met tien professionele dansers. `Dat zie ik als een uitdaging, en het zou fantastisch zijn om in contact te komen met iemand die zoiets al eens gedaan heeft, om ervaringen uit te wisselen,' zegt hij. `Ik denk dat ik mensen kan veranderen; 99 procent van de dansers die met mij hebben gewerkt, hebben zich fysiek en mentaal in positieve zin ontwikkeld.' Hij eist van zijn dansers dat ze een meer dan uitstekende techniek bezitten, aldus Galili. `Dat alleen is echter niet voldoende. Ik houd van dansers met een mening, van dansers die de discussie met me aangaan, van dansers die meedoen in plaats van kijken en gehoorzamen. En ik houd van dansers die niet bang zijn om te vallen. Vallen mag.'

Dit is een artikel uit Codarts Magazine van september 2006.