http://www.evo.nl
EVO: 'Onzalig plan Europese Commissie kan leiden tot VERSTORING LOGISTIEK Rotterdamse Haven'
De Europese Commissie overweegt de douane meer dan acht keer zoveel controles op landbouwgoederen uit te laten voeren. Verladersorganisatie EVO vreest de gevolgen: extra controles kosten ondernemers veel geld en goederen komen te laat aan op de plaats van bestemming of bederven. Bovendien kan de douane minder aandacht besteden aan andere prioriteiten. In een brief heeft EVO de Europese Commissie gevraagd af te zien van dit heilloze plan en gebruik te maken van een andere controlesystematiek.
Momenteel worden in de Rotterdamse haven zo'n 700 zendingen per jaar gecontroleerd. Als het aan de Europese Commissie ligt, moet de Nederlandse douane maar liefst 6.000 zendingen gaan controleren.
Een dergelijk aantal heeft grote gevolgen voor de logistiek in de Rotterdamse haven. De controles kosten veel tijd en hebben tot gevolg dat goederenstromen vertraging oplopen. Zeker met bederfelijke goederen is dit een probleem. Tussenpersonen in de Rotterdamse haven brengen bovendien hoge bedragen in rekening voor de controles. De goederen moeten immers naar een andere plek worden overgebracht, waar controle mogelijk is.
De Europese Commissie legt de lidstaten op landbouwgoederen streng te controleren. Deze eis komt voort uit het grote financiële belang dat exporteurs hebben bij de uitvoer van landbouwgoederen.
De zogeheten substitutiecontroles hebben slechts een beperkte meerwaarde. De controles worden steekproefsgewijs gehouden en het is dus onmogelijk om rekening te houden met de kennis die de douane over een bedrijf heeft. Daardoor is de 'pakkans' gering. Om die reden speelt bij moderne douanecontroles juist risicoanalyse een belangrijke rol. Risicoanalyse gaat uit van het principe dat betrouwbare bedrijven minder te duchten hebben van controles dan bedrijven die niet bekend zijn bij de douane. Doordat de Europese Commissie nu inzet op toename van steekproefsgewijze controles, gaat zij volledig voorbij aan de beleidskeuze vaker van risicoanalyse gebruik te maken.
Tenslotte zijn niet alleen voor het bedrijfsleven maar ook voor de nationale douanes de controles arbeidsintensief. Aangezien er geen grote uitbreiding van het ambtenarenapparaat te verwachten is, betekent dit dat ambtenaren aan overige taken in mindere mate toekomen.