Gemeente Utrecht

SCHRIFTELIJKE VRAGEN van P.H. van Corler, gemeente Utrecht, station Lage Weide

In het AD/UN van vrijdag 25 augustus 2006 staat dat RSS-Station Lage Weide is uitgesteld, omdat de ondernemers niet het door de NS gewenste aantal van 1600 abonnementen kunnen garanderen. Er zouden slechts 300 toezeggingen voor abonnementen zijn. Uit het artikel valt op te maken dat de bouw van het station niet van de baan is, maar wel voor onbepaalde tijd wordt uitgesteld.

In de vergadering van de raadscommissie Verkeer en Beheer op 28 maart 2006 stelt de toenmalige wethouder Verkeer het volgende: "De Stichting Bundel houdt zich bezig met de centrale inkoop van goederen en diensten voor bedrijven. Deze stichting zet zich in om abonnementen aan de man te brengen, maar garanties zijn er niet te geven. Op dit moment zijn er 700 abonnementen verkocht. Dit betekent dat er per dag 1.200 à 1.400 in- en uitstapbewegingen zijn. Het Rijk stelt een ondergrens van 1.000 om een levensvatbaar station te kunnen realiseren."

Zowel de gemeente Utrecht als het Bestuur Regio Utrecht (BRU) hebben zich garant gesteld voor de afname van abonnementen. De gemeente Utrecht staat garant voor de afname tussen de 1400 en 1600 abonnementen. Het BRU draagt het risico als het aantal verkochte jaarkaarten in enig jaar ligt tussen 800 en 1400.

Gezien het eerdere bericht van de wethouder over de stand van zaken rondom het aantal abonnementen en de garantstelling van zowel de gemeente Utrecht als het BRU, is GroenLinks onaangenaam verrast door het bericht uit het AD/UN.


1. Klopt de berichtgeving van het AD/UN over de toezeggingen van slechts 300 abonnementen? Zo ja, hoe rijmt het college dit met de mededeling van de wethouder in maart dat er 700 abonnementen verkocht waren?
2. Zijn er afspraken gemaakt over de termijn waarop het station Lage Weide wel gerealiseerd gaat worden? Zo ja, onder welke voorwaarden?
3. Het BRU staat garant voor 600 jaarkaarten. Is deze garantstelling afhankelijk van de startdatum van de bediening van station Lage Weide? Met andere woorden: hoe houdbaar is de garantstelling van het BRU?
4. GroenLinks vindt het station Lage Weide een belangrijke schakel in Randstadspoor in Utrecht. Welke stappen gaat het college ondernemen om er voor te zorgen dat dit station zo snel mogelijk gerealiseerd kan worden?
5. Wat zijn de gevolgen van het uitstel van de bouw van het station Lage Weide voor de ontwikkeling van het transferium Lage Weide? Wordt de planning van de bouw van dit transferium aangepast of is ook de realisatie van het transferium hierdoor onzeker?
6. Het transferium zal goed ontsloten moeten worden met Openbaar Vervoer. Hoe gaat het college zorgen voor voldoende OV voor de ontsluiting van het transferium?