28-8-2006
Onderwerp
Kabinetsbesluit Noordvleugel: ambities goed, kans gemist
Katja Grevers
Dit is een gezamenlijk persbericht van de Noordvleugel. Vandaag heeft
het kabinet besluiten genomen over een aantal grote projecten in de
Noordvleugel. De gezamenlijke bestuurders van de Noordvleugel zijn
verheugd dat de ambities om van de Noordvleugel een sterke
internationaal concurrerende regio te maken door het kabinet worden
gesteund. Het kabinet heeft echter nog geen besluit genomen over de
infrastructurele problemen rondom de verbinding
Schiphol-Amsterdam-Almere. Een oplossing voor deze problemen is
noodzakelijk om de gewenste ambities te kunnen waarmaken. De
Noordvleugel heeft een integraal pakket opgesteld dat de beste kansen
biedt voor een economisch sterke regio. De afzonderlijke onderdelen
daarvan zijn echter in hoge mate van elkaar afhankelijk.
Er is nu voldoende onderzoek gedaan naar de verschillende
mogelijkheden om de infrastructurele problemen op te lossen. De recent
genoemde locatiespecifieke variant wijst de regio af. Dit is weliswaar
de goedkoopste keuze maar het is ook de variant die nauwelijks een
oplossing biedt. Een groot deel van de knelpunten blijft bestaan.
Bovendien wordt de leefbaarheid rondom de Gaasperdammerweg in
Amsterdam Zuidoost niet verbeterd.
De Noordvleugel pleit er voor dat er zo snel mogelijk een keuze wordt
gemaakt tussen de tunnelvariant en de stroomlijnvariant. Dit besluit
dient voor of tijdens de komende formatie worden genomen.
Regionaal Openbaar Vervoer
De regio heeft regelmatig gevraagd om een serieuze aanpak van het
regionale openbaar vervoer, omdat de bereikbaarheid in de problemen
komt als daarin niet tijdig wordt geïnvesteerd. Het starten van een
Planstudie Openbaar Vervoer is daar een goed antwoord op. De regio
gaat er van uit dat in de loop van dit jaar er voldoende budgetten
beschikbaar komen om de uitkomsten van de studie om te zetten in
concrete projecten, het verbeteren van bestaand spoor en het maken van
nieuwe metro- of treinverbindingen. Een daarvan is wat ons betreft de
IJmeerverbinding die niet alleen voorziet in een vervoersbehoefte,
maar ook bijdraagt aan het creëren van stedelijke milieus in Almere en
aan de economische en sociale binding tussen Amsterdam en Almere. Ook
het besluit over de openbaar vervoerverbinding naar Almere is
voorwaarde voor het ingang zetten van de nieuwe stedelijke
ontwikkeling.
Woningbouw
Positief is dat Rijk en regio het er over eens zijn dat tussen 2010 en
2030 150.000 woningen in de Amsterdamse regio gebouwd moeten worden.
Deze woningen zijn nodig om werknemers van bedrijven binnen de regio
te kunnen huisvesten. De instemming van het kabinet met de
gebiedsuitwerking Haarlemmermeer Bollenstreek met de mogelijkheden
voor nieuwe 24.600 woningen en met de opgave van Almere om in deze
periode 60.000 woningen te bouwen is noodzakelijk om deze aantallen te
kunnen realiseren en om voldoende differentiatie in woonmilieus te
kunnen creëren.
De Noordvleugelbrief bevat een aantal belangrijke voornemens om de
verdere schaalsprong van Almere, zowel via een ontwikkeling aan de
westelijke zijde (Pampus) als de oostelijke zijde, verder uit te
werken. Van belang is dat daarbij nadrukkelijk de samenhang met de
verbetering van de kwaliteit van het IJmeer en het realiseren van een
IJmeerverbinding wordt uitgewerkt. Ook is positief dat Rijk en regio
nauw samenwerken. Doordat de Noordvleugelbrief echter geen adequate
oplossing voor de bereikbaarheid van Almere biedt, is er op dit moment
onvoldoende basis voor de gemeente Almere om medewerking te verlenen
aan de plannen voor de schaalsprong.
Ook bij het woningbouwplan voor Haarlemmermeer zal rekening gehouden
moeten worden met diverse randvoorwaarden, zoals de benodigde
infrastructuur en de opgave om hier voldoende natuur en
recreatievoorzieningen te creëren.
Groen/blauw
Verstedelijken en aanleg van infrastructuur kan niet zonder de zorg om
het landschap, natuur en milieu. De regio heeft in het kader van het
Programma Noordvleugel rond drie projecten meer dan gewone aandacht
hieraan besteed. Het Strategisch Groen Project in Haarlemmermeer, de
Groene Uitweg rondom de uitbreiding van de wegcapaciteit tussen
Amsterdam en Almere, en het IJmeer. De noodzaak van deze projecten
wordt door het rijk onderschreven. De middelen die beschikbaar komen
voor het realiseren van de projecten, zijn echter onvoldoende om de
ambities geheel waar te maken. Dat neemt niet weg dat de rijksbijdrage
aan de Groene Uitweg en de aankondiging van een pilot voor
natuurontwikkeling in het IJmeer door ons positief worden ontvangen.
De regionale bestuurders zijn tevreden met de steun van het Rijk voor
het aqua-ecoduct bij Muiden, nodig voor woningbouw en een impuls voor
natuur en recreatie. Wel is nader overleg nodig over de precieze
uitvoering en de financiering van de inpassingmaatregelen in het
belang van de woningbouw in de Bloemendalerpolder.
Schiphol
Het Rijk geeft in haar besluit alleen aan dat aan Schiphol wordt
gevraagd om duidelijkheid te geven over groeimogelijkheden. De regio
heeft zelf wel al een visie op de toekomstige ontwikkeling van de
luchthaven, waar selectieve uitplaatsing naar Lelystad deel van
uitmaakt en veel aandacht is voor de kwaliteit van de leefomgeving.
Ook het Rijk zou met een heldere visie moeten komen én steun moeten
verlenen aan het leefbaarheidprogramma van de regio.
Samenwerking
Wat de regio betreft blijven we intensief samenwerken met het rijk. Op
een aantal onderdelen zal de samenwerking geïntensiveerd moeten
worden, zodat we tempo blijven maken en uiteindelijk tot een
uitgebalanceerde inrichting van de Noordvleugel komen. Wij pleiten er
voor om het Programma Noordvleugel voorlopig intact te houden, en
binnen het programma de inhoudelijke en procesmatige samenhang te
bewaken en de financiële afspraken nader uit te werken.
De Noordvleugel, een regionale netwerkstad
In een vijftal Noordvleugelconferenties in de afgelopen jaren hebben
de bestuurders van de Noordvleugel gezamenlijk een ruimtelijk beleid
uitgezet met als doel een economisch sterke regio te ontwikkelen waar
het goed wonen is in een grote verscheidenheid aan woonmilieus en waar
de bereikbaarheid met de verschillende wijzen van vervoer goed is.
De regio kan dat niet alleen realiseren en is voor grote
investeringen, met name in de infrastructuur, afhankelijk van de
rijksoverheid. Gezien de urgentie van de problemen en de lange
doorlooptijd van grote projecten is een voortvarende besluitvorming
zeer gewenst.
Het Noordvleugeloverleg bestaat uit de provincies Noord-Holland en
Flevoland, het ROA, en o.m. de gemeenten Amsterdam, Almere,
Haarlemmermeer, Haarlem en Zaanstad
Provincie Noord-Holland