AutoRai

Daihatsu Trevis: compacte auto met karakter

(8/28/2006)
Compacte autoâs zijn populair. Ze worden veelal aangeschaft vanwege hun lage brandstofverbruik en hun functionaliteit in het steeds drukker wordende verkeer. Maar steeds vaker worden compacte autoâs gekocht op basis van emotie. Ook in het compacte segment zoekt de autokoper naar een auto die aansluit bij zijn levensstijl. Een auto waarmee men zich profileert en waarmee men opvalt in de massa. Daarom introduceert Daihatsu de Trevis: een compacte auto met karakter. De Trevis is een vijfdeurs auto die niet alleen gebruiksvriendelijk en zuinig in verbruik is, maar ook een uitgesproken design heeft en een nieuw gevoel voor kwaliteit weerspiegelt.
De compacte Trevis weet met zijn luxe uitstraling het hart te raken zonder de rationele overwegingen van de autokoper uit het oog te verliezen. Dit komt tot uitdrukking in de vormgeving, de functionaliteit, de voelbare kwaliteit en de lage belasting van het milieu door een minimale CO -uitstoot.

Rijke standaarduitrusting
De Trevis is voorzien van een voor de compacte klasse buitengewoon luxe standaarduitrusting. Zo beschikt de Trevis standaard over stuurbekrachtiging, centrale portiervergrendeling met afstandbediening (ook op de vijfde deur), getint glas, elektrische ramen en elektrisch bedienbare buitenspiegels. In het interieur treft men standaard een toerenteller, een in hoogte verstelbaar stuur en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel aan. Bovendien is de Trevis altijd voorzien van buitenspiegels en deurgrepen in de carrosseriekleur. De Trevis is met deze complete standaarduitrusting al verkrijgbaar vanaf ⬠10.749,-.

Vormgeving
Het wordt op het eerste gezicht al meteen duidelijk: het design van de Trevis kenmerkt zich door speelse ronde lijnen. De grote ronde koplampen en de karakteristieke grille geven de auto een klassiek aanzicht. De chroomaccenten weten dit nostalgische karakter verder te versterken, zonder de eigen stijl van de auto verstoren. De Trevis weet zich te presenteren als een compacte auto met een elegante vormgeving. Die vormgeving straalt kracht en luxe uit. De auto is voorzien van een nieuw, speciaal voor de Trevis ontwikkelde lak van hoge kwaliteit met extra glans. Hiermee wordt het luxe karakter van de auto in het exterieur extra onderstreept.

Met zijn totale lengte van 3.400 mm, breedte van 1.475 mm en hoogte van 1.500 mm is de Trevis een zeer praktische stadsauto. De draaicirkel van slechts 8,8 meter zorgt er bovendien voor dat de auto heel gebruiksvriendelijk is in nauwe straten en op krappe parkeerplaatsen. De recht vormgegeven A-stijl, het grote ronde achterraam en de nauwelijks schuin aflopende motorkap maken de auto voor de bestuurder zeer overzichtelijk.

Interieur
Het interieur van de Trevis is uitgevoerd in elegante zwart- en grijstinten en is met oog voor detail ontworpen. Wie achter het stuur plaatsneemt, ervaart een zeer comfortabel gevoel van ruimte. De ronde lijnen van het exterieur zijn terug te vinden in het dashboard, dat is uitgevoerd in zwart en grijs en veel praktische opbergvakken kent. De snelheidsmeter en toerenteller, die beiden een witte achtergrond hebben, zijn goed leesbaar en sluiten visueel uitstekend op elkaar aan. Het instrumentarium is overzichtelijk en gemakkelijk bedienbaar. Het optioneel verkrijgbare MOMO-stuur geeft het geheel een sportieve en luxe uitstraling.

Het gevoel van ruimte wordt verder versterkt door de talrijke opbergvakken in de middenconsole en in de deuren. Chroomaccenten zijn ook in het interieur doorgevoerd en terug te vinden in de deurgrepen. De ergonomische, comfortabele stoelen zijn voorzien van een verfijnde bekleding. De bestuurdersstoel is bovendien standaard in hoogte verstelbaar. Dit geldt ook voor het stuur. Iedere bestuurder kan daardoor in een handomdraai een optimale zitpositie realiseren. Kortom: kwaliteit, functionaliteit en design zijn in het interieur op een perfecte manier samengevoegd.

Binnenruimte
De Trevis is breed inzetbaar. Dit is mede te danken aan de riante binnenruimte. Het interieur meet een lengte van 1.850 mm en een hoogte van 1.250 mm, waardoor ook lange mensen zowel voorin als achterin voldoende hoofd- en beenruimte hebben. De vijf grote deuren bieden een uitstekende toegang tot de vier zitplaatsen en de bagageruimte.

De bagageruimte van de Trevis heeft een capaciteit van 167 liter. De achterbank is in delen (met verhouding 60:40) neerklapbaar, waardoor er een capaciteit van 420 tot 826 liter ontstaat.

De Trevis is voorzien van een groot aantal praktische opbergvakken. In het dashboard bevinden zich zowel twee gesloten als twee open vakken, waarmee nuttige opbergruimte is gecreëerd. Ook alle portieren beschikken over opbergvakken. Aan de linker- en rechterzijde van het dashboard, in de middenconsole en in de deuren achterin bevinden zich bekerhouders. Bovendien biedt het vak aan de achterzijde van de bestuurdersstoel plaats aan tijdschriften of een stratenboek.

Techniek
De Trevis wordt, net als de Cuore, aangedreven door een 1.0 liter 3-cilinder 12V DVVT-motor (dynamische variabele kleptiming). Deze motor is goed voor 58 pk (43 kW) bij 6.000/min. Het maximale draaimoment van 91 Nm ligt bij 4.000/min, terwijl bij 2.000/min een draaimoment van 85 Nm ontstaat. De Trevis weet hierdoor zowel in de stad als op de snelweg goed te presteren. De Trevis accelereert van 0 naar 100 km/u in 12,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 160 km/u.

Een pittige auto, die goed accelereert en tot krachtige prestaties in staat is, maar daarbij het milieu niet uit het oog verliest. De motor kenmerkt zich door een zeer laag brandstofverbruik van slechts 4,8 liter per 100 kilometer en een CO -uitstoot van 114 gram per kilometer. Hierdoor hoort ook de Trevis bij de minst milieubelastende autoâs die op de Nederlandse markt verkrijgbaar zijn. De Trevis komt dan ook in aanmerking voor een milieukorting van de overheid van ⬠500,-.

De Trevis is naast de handgeschakelde versie ook verkrijgbaar met 4-traps automatische transmissie.

Veiligheid
Veiligheidsaspecten hebben bij de ontwikkeling van de Trevis een belangrijke rol gespeeld. De Trevis beschikt over elektronische ABS met EBD, dat altijd â ook in kritische situaties - een korte en stabiele remweg garandeert. Bovendien is de Trevis standaard uitgevoerd met een airbag voor zowel bestuurder als passagier en in hoogte verstelbare driepuntsgordels. Achterin bevindt zich op twee plaatsen een ISOFIX bevestigingssysteem voor kinderzitjes.

Een crashsensor zorgt ervoor dat de portieren in het geval van een aanrijding automatisch worden ontgrendeld, de alarmlichten worden geactiveerd en de binnenverlichting gaat branden. Daihatsu heeft de Trevis een scala aan botsproeven laten ondergaan die conform de Europese veiligheidsnormen zijn uitgevoerd. De Trevis heeft hierin voor wat betreft veiligheid zeer goede resultaten geboekt.

BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster