Onderzoek: vrouwen steeds meer verbonden met Moeder Natuur
Libresse
Persbericht
De band met Moeder Natuur is hechter geworden de afgelopen jaren, zo vindt tweederde van
de vrouwen in Nederland. Eén op de vijf vrouwen typeert zichzelf als natuurfreak,
bijna de helft als natuurliefhebber. Eenderde houdt wel van de natuur, maar ziet zichzelf
uiteindelijk meer als stadsmens. Slechts 1% van de vrouwen is natuurbarbaar. Opvallend is
dat de helft van de stedelingen zichzelf als natuurfreak of liefhebber omschrijft. Dit
blijkt uit onderzoek van Libresse onder 430 vrouwen.
Vrouwen omarmen de natuur. Bijna de helft van de vrouwen wil meer natuur in haar leven.
Dit geldt zowel voor de natuurfreaks en -liefhebbers als de stadsvrouwen. Moeders ervaren
over het algemeen een minder groot tekort aan de natuur dan vrouwen zonder kinderen. Dit
enthousiasme vertaalt zich in het groeiende geloof in Moeder Natuur. Tachtig procent van
de vrouwen is van mening dat de werking en kracht van de natuur niet zijn na te bootsen.
Vrouwen geven daarom aan meer te willen weten over de werking van natuurlijke
ingrediënten.
Het wordt steeds belangrijker dat producten gemaakt zijn op natuurlijke basis. De helft
van de vrouwen koopt dan ook regelmatig dergelijke producten. De reden hiervoor is dat
zij niet van chemisch of kunstmatig houden, zo beargumenteert de helft. Eenderde gelooft
in de kracht van de natuur en bijna de helft gebruikt natuurlijke producten omdat ze zich
er simpelweg lekker bij voelt. Opmerkelijk is dat 43 procent van de vrouwen aangeeft, dat
natuurlijke ingrediënten bij hun partners nog niet zo populair zijn.
Vier op de tien kiest voor biologisch
De rol van Moeder natuur is het grootst bij de persoonlijke verzorging. Niet heel vreemd
dat vrouwen kiezen voor crèmes en douchegel op natuurlijke basis: de helft van de
vrouwen vindt natural beauty het mooist. Daarnaast spelen natuurlijke ingrediënten
een grote rol bij de keuze van geneesmiddelen. Een deel van de vrouwen kiest vervolgens
liever voor een natuurlijk alternatief bij huishoudelijke producten. De verrassende
hekkensluiter is biologische voeding; vier op de tien vrouwen eet en drinkt wel eens
biologisch.
Natuurtypen
De Nederlandse vrouw kan worden onderverdeeld in vier natuurtypen. De natuurfreak heeft
een eigen tuin die ze goed verzorgt (bij voorkeur een moes- of kruidentuin) en is lid van
een natuur- of dierenwelzijnvereniging, zoals Greenpeace. Natuurfreaks laten niets aan het
toeval over en maken zelf jam, honing of appelmoes. In een stad kom je de natuurfreak niet
snel tegen, want bijna tachtig procent van de natuurfreaks komt uit een gemeente of dorp.
Natuurliefhebbers zijn evenredig vertegenwoordigd in stad, gemeenten en platteland en
lijken in veel opzichten op de freaks. Hoewel de percentages nog steeds hoog scoren,
drinken zij significant minder kruidenthee, gebruiken minder dierproefvrije make-up,
kopen minder bij de natuurwinkel en zijn minder vaak lid van een natuur- of
dierenwelzijnvereniging. Verder zijn zij zelden in het bezit van een moes- of
kruidentuin. Natuurliefhebbers zijn wel het vaakst van alle natuurtypen actief buiten in
de natuur.
Eén op de vijf stadmensen koopt - hoewel minder vaak dan de freaks en liefhebbers
ook bij de natuurwinkel (bijna de helft), gelooft in de werking van de kruiden, maar
heeft geen groene vingers en heeft in veel minder gevallen een huisdier. Zij steunt ook
veel minder vaak een natuur- en dierenwelzijnvereniging.
De liefde voor de natuur uit zich ook in het milieubewustzijn. Bijna de helft van alle
vrouwen gebruikt groene energie, gaat voor een kleine boodschap op de fiets en laat
zelden de televisie op stand-by. Hierbij scoren de freaks op alle fronten hoger dan de
stadsvrouwen.
Natuurbarbaren kent Nederland nauwelijks. Slechts één procent van de vrouwen
zegt niets met de natuur te hebben.
Over het onderzoek
Het onderzoek Vrouw & Natuur is in opdracht van Libresse uitgevoerd door Ruigrok
NetPanel. Met dit rapport wil Libresse inzicht geven in de rol van de natuur en
natuurlijke producten in het dagelijkse leven van vrouwen. In totaal werkten 430 vrouwen
hieraan mee. De steekproef is representatief voor de Nederlandse vrouw en is gesplitst op
basis van leeftijd, regio, ouderschap en natuurtype.
Over Libresse
Libresse is evenals Edet, Tena Lady en Libero een product van SCA, een internationaal
papierbedrijf dat absorberende, hygiënische producten, verpakkingsmateriaal en
papier vervaardigt voor consumenten, instituten, de industrie en de retailmarkt. De
jaarlijkse groepsomzet bedraagt ruim 11 miljard euro. Begin 2006 had SCA ruim 50.000
werknemers in dienst, verdeeld over 40 landen. SCA heeft beursnoteringen in Stockholm,
Londen en New York. Voor meer informatie www.libresse.nl en over de SCA Groep zie
www.sca.com.
33)EINDE BERICHT
Noot voor de redactie.