Time : 09:22:01
Date : 28 August 2006
Sender Name: Intrum Justitia
Nonchalance steeds belangrijkere reden waarom particulieren hun facturen niet tijdig betalen
Gehuwden met kinderen (waarvan 60% werkt) en singles (zonder kinderen
en waarvan 40% werkt) vertegenwoordigen de belangijkste groep
wanbetalers (61%)
- 51% van de wanbetalers is werkloos (tov 47% vorig jaar).
- De belangrijkste leeftijdscategorie van debiteuren zijn de mensen
tussen 26 en 45 jaar (56,59%), waarvan 33% gehuwd met kinderen, 23%
alleenstaand zonder kinderen en 22% alleenstaand met kinderen zijn.
- De groep van de +55-jarigen is verdubbeld in één jaar tijd (13,82%
tov 6,81 in 2005)
- De belangrijkste redenen van niet-betaling van de facturen zijn
financiële problemen (47%), onmiddellijk gevolgd door nonchalance*
(35%). Op de derde plaats volgt een foutieve of onduidelijke factuur
of onduidelijkheid over het abonnement (11%).
Dat zijn de opmerkelijkste bevindingen van het telefonisch onderzoek
dat Intrum Justitia, Europees en Belgisch marktleider op het gebied
van debiteurenbeheer, uitgevoerd heeft tijdens de maand juli. 1.000
wanbetalers (consumenten) werden bevraagd naar hun familiale
situatie, hun leeftijd, of ze werken of niet en welke de reden was om
hun facturen niet te betalen.
Tijdens de maand juli voerde Intrum Justitia een ad-random enquête
(telefonisch en face-to-face) uit bij 1000 wanbetalers uit het
debiteurenbestand. Als marktleider, hecht de onderneming veel belang
aan onderzoek om op basis van de meest accurate marktgegevens te
adviseren bij het optimaliseren van het debiteurenbeheer van haar
klanten. Het objectief van dit onderzoek is een beter inzicht te
verwerven in de redenen van wanbetaling van consumenten en in hun
familiale en financiële situatie.
Werkenden maken de helft van de wanbetalers uit
Van de 1000 ondervraagden, heeft de helft (49%) een job. Dit is
minder dan de 53% vorig jaar. Bij de werklozen is meer dan 60%
alleenstaand, waarvan de meerderheid zonder kinderen. De meeste
gehuwde wanbetalers met kinderen zijn wel aan het werk.
Belangrijke tendenzen in de opgegeven redenen
De belangrijkste reden van niet-betaling van de facturen is teveel
schulden of financiële problemen (47%). Een vijfde van de mensen die
dit als reden geven (en 10% van het totaal van de ondervraagden) komt
niet toe met de uitkering die ze ontvangen (ziekte, werkloosheid,
invaliditeit of pensioen). Langdurige ziekte van de debiteur of van
een familielid is daarbij de belangrijkste oorzaak voor de financiële
onstabiliteit.
Een significante tendens die waargenomen wordt sinds vorige jaar is
dat nonchalance* (35%) de tweede belangrijkste reden is. Debiteuren
verzinnen meer en meer smoesjes om onder de betaling uit te geraken,
of gaan bijzonder slordig om met hun persoonlijke administratie.
Verhuizen en langdurige verblijven in het buitenland worden niet
duidelijk of correct gecommuniceerd aan de verschillende leveranciers
en dat leidt tot een opstapeling van onbetaalde facturen.
Op de derde plaats volgt een foutieve of onduidelijke factuur of
onduidelijkheid over het abonnement (11%). Vele mensen uit deze
categorie geven aan dat ze problemen hebben gehad bij het veranderen
van leverancier. Vaak hebben ze hun contract niet correct opgezegd en
menen ze daarom te veel te moeten betalen. Hieronder vallen ook een
aantal mensen die niet precies weten waarvoor ze een contract
aangegaan zijn.
De 7% overige redenen omvatten misbruik van naam (3% = contracten op
naam van de debiteur gezet of genomen voor iemand anders), fout van
de bank (1%), het feit dat de debiteur gedetineerd is (1%), e.a.
Bij de meer originele redenen konden we deze optekenen:
- Mijn GSM is gestolen, dus die kan ik niet meer gebruiken en nu is
net ook mijn portefeuille gestolen zodat ik niet kan betalen.
- Ik heb wel een internetaansluiting besteld, maar ik heb nog geen
computer. Dan moet ik toch nog niet betalen!
- Ik zat met beide armen in de plaaster en ik probeerde wel met
phone-banking te betalen, maar dat lukte blijkbaar niet goed.
Vaak werd echter de volgende reden opgegeven: "Op een bepaald moment
kon ik de facturen niet meer betalen en dan heb ik ze maar naast me
neergelegd en genegeerd." Robin Vieveen, Managing Director Intrum
Justitia: "Facturen die je niet kan betalen negeren is niet beste
manier om tot een oplossing te komen. Eens je in de financiële
problemen terecht komt is het uiterst belangrijk je belangrijkste
schuldeisers of het incassobureau te contacteren om een
afbetalingsplan af te spreken. Tijdens het minnelijke traject zoeken
onze opdrachtgevers en wijzelf steeds naar een menselijke en redelijk
oplossing. Eens een schuld naar een deurwaarder wordt doorgestuurd
lopen de kosten snel hoog op."
Jonge gezinnen belangrijkste groep wanbetalers
Leeftijdscategorie tot 25 jaar: 60% van de facturen zijn voor
telecommunicatie
69,5% uit de leeftijdscategorie tot 25 jaar is alleenstaand zonder
kinderen - slechts 15% van deze groep ondervraagden heeft kinderen.
45% van deze groep geeft aan in financiële problemen te zitten.
Slechts 33% heeft werk. 13% van deze groep jongeren geeft aan niet
toe te komen met de uitkering voor ziekte, werkoosheid of
invaliditeit die ze ontvangen. De schuld ligt in bijna 50% van de
gevallen boven de 250 euro.
Leeftijdscategorie tussen 26 en 45 jaar
Net zoals vorig jaar is de grootste leeftijdscategorie tussen 26 en
45; 65% van hen heeft kinderen, 23% zijn alleenstaanden zonder
kinderen. Meer dan de helft (58%) van hen heeft een job. 46% van deze
jonge gezinnen zit in de financiële problemen, bij 11% van hen is dit
o.w.v. werkloosheid. Een derde (33%) betaalt echter de facturen niet
tijdig door nonchalance. In deze leeftijdscategorie zijn de schulden
ook het grootst. Bij 62% van deze mensen gaat het om bedragen hoger
dan 250¤.
Leeftijdscategorie tussen 46 en 65 jaar
Dit is de kleinste leeftijdscategorie van de ondervraagde debiteuren.
75% van hen heeft kinderen; 45,5% is gehuwd of samenwonend met
kinderen. 50% van deze groep is alleenstaand, de meesten met
kinderen.
55% is aan het werk. Doch kampt 52% van hen met financiële problemen;
bij 8% van het totaal of 15% van de mensen met financiële problemen
ligt de reden bij ziekte of invaliditeit. Ook weer bij een derde legt
de reden van de niet-betaling bij 32% nonchalance.
Leeftijdscategorie boven 55 jaar
Sinds vorig jaar kunnen we een verdubbeling van deze groep mensen
vaststellen. 56% van hen is alleenstaand. 42% van deze
leeftijdscategorie kampt met financiële moeilijkheden; bij 8% van het
totaal of 22% van de mensen met financiële problemen ligt de reden
bij ziekte of invaliditeit. Bij de 55-plussers, werkt nog een kleine
20%. De helft van de openstaande facturen gaat om bedragen boven de
250 euro. Deze groep mensen laat ook makkelijker misbruik van zich
maken. Bij 6% van de gevallen gaat het om financiële engagementen die
zijn aangegaan op naam van de debiteur door iemand anders.
Conclusie
"Financiële moeilijkheden, nonchalance en onduidelijkheid liggen aan
de basis van het niet-betalen van facturen.", geeft Robin Vieveen,
Managing Director Intrum Justitia, aan. "Voor ons is dit een
duidelijk signaal dat er veel meer aan preventie en voorlichting moet
worden gedaan over het omgaan met geld. Mensen geven meer uit dan ze
verdienen, ze kunnen hun administratie niet meer beheren omdat ze
vaak met verschillende schulden te kampen hebben, ofwel begrijpen ze
niet goed wat ze nu precies ondertekend hebben of hoe ze van een
bepaald contract moeten afgeraken. Deze situatie kan op termijn enkel
verbeteren indien er reeds van op de schoolbanken aandacht wordt
besteed aan het omgaan met geld. En hoewel de sociale zekerheid in
België vaak als hoogstaand wordt beschouwt blijkt uit dit onderzoek
ook duidelijk dat een zware of langdurige ziekte vaak de oorzaak is
van financiële problemen."
* Onder nonchalance worden volgende redenen gegroepeerd: vergeten te
betalen, onwil, factuur niet ontvangen, ik zat in het buitenland, ik
ben verhuisd.
Over Intrum Justitia: Intrum Justitia is Europees marktleider op het
gebied van debiteurenbeheer. De onderneming is genoteerd aan de
Stockholm Beurs. Door middel van uitmuntend relatiebeheer en het
bieden van totaaloplossingen op het gebied van debiteurenbeheer, wil
Intrum Justitia de cashflow en lange termijn winstgevendheid van
opdrachtgevers structureel optimaliseren.
In Europa heeft Intrum Justitia een marktaandeel van 35% en 2900
medewerkers in 22 landen. De omzet in 2005 bedroeg 304 miljoen Euro,
voor 70% op de consumenten- en 30% op de business-to-businessmarkt.
Voor alle bijkomende informatie over de onderneming, kan u de website
raadplegen www.intrum.be.
Voor alle bijkomende informatie:
Intrum Justitia
Robin Vieveen
Martelaarslaan 53 - 9000 Gent
Tel.: 09/218 90 35
Fax: 09/218.90.51
E-mail: r.vieveen@intrum.com