Time : 09:22:01
Date : 28 August 2006
Sender Name: Intrum Justitia

Nonchalance steeds belangrijkere reden waarom particulieren hun facturen niet tijdig betalen

Gehuwden met kinderen (waarvan 60% werkt) en singles (zonder kinderen en waarvan 40% werkt) vertegenwoordigen de belangijkste groep wanbetalers (61%)


- 51% van de wanbetalers is werkloos (tov 47% vorig jaar).
- De belangrijkste leeftijdscategorie van debiteuren zijn de mensen tussen 26 en 45 jaar (56,59%), waarvan 33% gehuwd met kinderen, 23% alleenstaand zonder kinderen en 22% alleenstaand met kinderen zijn.
- De groep van de +55-jarigen is verdubbeld in één jaar tijd (13,82% tov 6,81 in 2005)

- De belangrijkste redenen van niet-betaling van de facturen zijn financiële problemen (47%), onmiddellijk gevolgd door nonchalance* (35%). Op de derde plaats volgt een foutieve of onduidelijke factuur of onduidelijkheid over het abonnement (11%).

Dat zijn de opmerkelijkste bevindingen van het telefonisch onderzoek dat Intrum Justitia, Europees en Belgisch marktleider op het gebied van debiteurenbeheer, uitgevoerd heeft tijdens de maand juli. 1.000 wanbetalers (consumenten) werden bevraagd naar hun familiale situatie, hun leeftijd, of ze werken of niet en welke de reden was om hun facturen niet te betalen.

Tijdens de maand juli voerde Intrum Justitia een ad-random enquête (telefonisch en face-to-face) uit bij 1000 wanbetalers uit het debiteurenbestand. Als marktleider, hecht de onderneming veel belang aan onderzoek om op basis van de meest accurate marktgegevens te adviseren bij het optimaliseren van het debiteurenbeheer van haar klanten. Het objectief van dit onderzoek is een beter inzicht te verwerven in de redenen van wanbetaling van consumenten en in hun familiale en financiële situatie.

Werkenden maken de helft van de wanbetalers uit

Van de 1000 ondervraagden, heeft de helft (49%) een job. Dit is minder dan de 53% vorig jaar. Bij de werklozen is meer dan 60% alleenstaand, waarvan de meerderheid zonder kinderen. De meeste gehuwde wanbetalers met kinderen zijn wel aan het werk.

Belangrijke tendenzen in de opgegeven redenen

De belangrijkste reden van niet-betaling van de facturen is teveel schulden of financiële problemen (47%). Een vijfde van de mensen die dit als reden geven (en 10% van het totaal van de ondervraagden) komt niet toe met de uitkering die ze ontvangen (ziekte, werkloosheid, invaliditeit of pensioen). Langdurige ziekte van de debiteur of van een familielid is daarbij de belangrijkste oorzaak voor de financiële onstabiliteit.

Een significante tendens die waargenomen wordt sinds vorige jaar is dat nonchalance* (35%) de tweede belangrijkste reden is. Debiteuren verzinnen meer en meer smoesjes om onder de betaling uit te geraken, of gaan bijzonder slordig om met hun persoonlijke administratie. Verhuizen en langdurige verblijven in het buitenland worden niet duidelijk of correct gecommuniceerd aan de verschillende leveranciers en dat leidt tot een opstapeling van onbetaalde facturen.

Op de derde plaats volgt een foutieve of onduidelijke factuur of onduidelijkheid over het abonnement (11%). Vele mensen uit deze categorie geven aan dat ze problemen hebben gehad bij het veranderen van leverancier. Vaak hebben ze hun contract niet correct opgezegd en menen ze daarom te veel te moeten betalen. Hieronder vallen ook een aantal mensen die niet precies weten waarvoor ze een contract aangegaan zijn.

De 7% overige redenen omvatten misbruik van naam (3% = contracten op naam van de debiteur gezet of genomen voor iemand anders), fout van de bank (1%), het feit dat de debiteur gedetineerd is (1%), e.a.

Bij de meer originele redenen konden we deze optekenen:
- Mijn GSM is gestolen, dus die kan ik niet meer gebruiken en nu is net ook mijn portefeuille gestolen zodat ik niet kan betalen.
- Ik heb wel een internetaansluiting besteld, maar ik heb nog geen computer. Dan moet ik toch nog niet betalen!

- Ik zat met beide armen in de plaaster en ik probeerde wel met phone-banking te betalen, maar dat lukte blijkbaar niet goed.

Vaak werd echter de volgende reden opgegeven: "Op een bepaald moment kon ik de facturen niet meer betalen en dan heb ik ze maar naast me neergelegd en genegeerd." Robin Vieveen, Managing Director Intrum Justitia: "Facturen die je niet kan betalen negeren is niet beste manier om tot een oplossing te komen. Eens je in de financiële problemen terecht komt is het uiterst belangrijk je belangrijkste schuldeisers of het incassobureau te contacteren om een afbetalingsplan af te spreken. Tijdens het minnelijke traject zoeken onze opdrachtgevers en wijzelf steeds naar een menselijke en redelijk oplossing. Eens een schuld naar een deurwaarder wordt doorgestuurd lopen de kosten snel hoog op."

Jonge gezinnen belangrijkste groep wanbetalers

Leeftijdscategorie tot 25 jaar: 60% van de facturen zijn voor telecommunicatie
69,5% uit de leeftijdscategorie tot 25 jaar is alleenstaand zonder kinderen - slechts 15% van deze groep ondervraagden heeft kinderen. 45% van deze groep geeft aan in financiële problemen te zitten. Slechts 33% heeft werk. 13% van deze groep jongeren geeft aan niet toe te komen met de uitkering voor ziekte, werkoosheid of invaliditeit die ze ontvangen. De schuld ligt in bijna 50% van de gevallen boven de 250 euro.

Leeftijdscategorie tussen 26 en 45 jaar
Net zoals vorig jaar is de grootste leeftijdscategorie tussen 26 en 45; 65% van hen heeft kinderen, 23% zijn alleenstaanden zonder kinderen. Meer dan de helft (58%) van hen heeft een job. 46% van deze jonge gezinnen zit in de financiële problemen, bij 11% van hen is dit o.w.v. werkloosheid. Een derde (33%) betaalt echter de facturen niet tijdig door nonchalance. In deze leeftijdscategorie zijn de schulden ook het grootst. Bij 62% van deze mensen gaat het om bedragen hoger dan 250¤.

Leeftijdscategorie tussen 46 en 65 jaar
Dit is de kleinste leeftijdscategorie van de ondervraagde debiteuren. 75% van hen heeft kinderen; 45,5% is gehuwd of samenwonend met kinderen. 50% van deze groep is alleenstaand, de meesten met kinderen.
55% is aan het werk. Doch kampt 52% van hen met financiële problemen; bij 8% van het totaal of 15% van de mensen met financiële problemen ligt de reden bij ziekte of invaliditeit. Ook weer bij een derde legt de reden van de niet-betaling bij 32% nonchalance.

Leeftijdscategorie boven 55 jaar
Sinds vorig jaar kunnen we een verdubbeling van deze groep mensen vaststellen. 56% van hen is alleenstaand. 42% van deze leeftijdscategorie kampt met financiële moeilijkheden; bij 8% van het totaal of 22% van de mensen met financiële problemen ligt de reden bij ziekte of invaliditeit. Bij de 55-plussers, werkt nog een kleine 20%. De helft van de openstaande facturen gaat om bedragen boven de 250 euro. Deze groep mensen laat ook makkelijker misbruik van zich maken. Bij 6% van de gevallen gaat het om financiële engagementen die zijn aangegaan op naam van de debiteur door iemand anders.

Conclusie
"Financiële moeilijkheden, nonchalance en onduidelijkheid liggen aan de basis van het niet-betalen van facturen.", geeft Robin Vieveen, Managing Director Intrum Justitia, aan. "Voor ons is dit een duidelijk signaal dat er veel meer aan preventie en voorlichting moet worden gedaan over het omgaan met geld. Mensen geven meer uit dan ze verdienen, ze kunnen hun administratie niet meer beheren omdat ze vaak met verschillende schulden te kampen hebben, ofwel begrijpen ze niet goed wat ze nu precies ondertekend hebben of hoe ze van een bepaald contract moeten afgeraken. Deze situatie kan op termijn enkel verbeteren indien er reeds van op de schoolbanken aandacht wordt besteed aan het omgaan met geld. En hoewel de sociale zekerheid in België vaak als hoogstaand wordt beschouwt blijkt uit dit onderzoek ook duidelijk dat een zware of langdurige ziekte vaak de oorzaak is van financiële problemen."


* Onder nonchalance worden volgende redenen gegroepeerd: vergeten te betalen, onwil, factuur niet ontvangen, ik zat in het buitenland, ik ben verhuisd.

Over Intrum Justitia: Intrum Justitia is Europees marktleider op het gebied van debiteurenbeheer. De onderneming is genoteerd aan de Stockholm Beurs. Door middel van uitmuntend relatiebeheer en het bieden van totaaloplossingen op het gebied van debiteurenbeheer, wil Intrum Justitia de cashflow en lange termijn winstgevendheid van opdrachtgevers structureel optimaliseren.

In Europa heeft Intrum Justitia een marktaandeel van 35% en 2900 medewerkers in 22 landen. De omzet in 2005 bedroeg 304 miljoen Euro, voor 70% op de consumenten- en 30% op de business-to-businessmarkt. Voor alle bijkomende informatie over de onderneming, kan u de website raadplegen www.intrum.be.

Voor alle bijkomende informatie:
Intrum Justitia
Robin Vieveen
Martelaarslaan 53 - 9000 Gent
Tel.: 09/218 90 35
Fax: 09/218.90.51
E-mail: r.vieveen@intrum.com