Applaus voor een half uurtje bewegen per dag
Nisb
Bewegen is lekker en gezond, dat is de boodschap van de nieuwste Postbus 51 spot van
FLASH!, de campagne die alle Nederlanders in beweging wil krijgen. Van 28 augustus tot en
met 8 oktober is de spot te horen en te zien op radio en televisie. Het Nederlands
Instituut voor Sport en Bewegen (NISB), uitvoerder van de campagne in opdracht van het
ministerie van VWS, zendt voor het derde jaar spots uit via Postbus 51.
Het is nog steeds hard nodig. Slechts de helft van alle Nederlanders beweegt voldoende.
Een volwassene beweegt genoeg als hij een half uur per dag in actie komt, of dat nu met
de fiets is, of stevig doorwandelen met de hond. Wil iemand dit vijf dagen per week
blijven doen, dan is het aan te raden om bewegen in het alledaagse leven onder te
brengen, en vooral te kiezen wat leuk is.
In het televisiefilmpje zien wij allerlei Nederlanders die hebben gekozen voor beweging.
Een vader op skeelers, drie dames nordic walken op het strand. Dat is een applaus waard,
aldus toeschouwers. Een klein applaus, want wij Nederlanders overdrijven niet graag, zo
blijkt aan het einde van de het filmpje.
De spots zijn natuurlijk niet de enige campagnemiddelen, aldus Jaap de Graaf,
campagneleider bij NISB. Met leuke beelden en een pakkende tekst kun je mensen bewust
maken van het onderwerp. Om echt in beweging komen, is meer nodig. Daarom vinden dit
najaar onder meer in vijftien wijken in Nederland beweegevenementen plaats voor mensen
met een chronische aandoening. Ook met de landelijke actie Heel Nederland danst, een
ander initiatief, nodigt FLASH! zoveel mogelijk landgenoten uit om op 16 november mee te
dansen voor een record in het Guiness Book of Records.
De website van FLASH! is voor de Postbus 51-campagneperiode beter uitgerust om aan de
wensen van de bezoeker te voldoen. Uit onderzoek bleek dat vooral behoefte was aan een
antwoord op de vragen: Waar kan ik bewegen? en Hoe moet ik bewegen? Een beweegtest, tips
en een uitgebreide lijst met vragen en antwoorden is te bekijken via www.flash123.nl. Het
campagneteam staat tevens klaar voor reacties uit het land.
---
NOOT VOOR DE REDACTIE,