Talpa Nederland

Laren, 27 Augustus 2006

OOK VARA KAN GEMIST WORDEN

Op de vraag of de kijkers de bijna tachtigjarige VARA zouden missen als die omroep werd opgeheven, zegt bijna de helft (49%) van de Nederlandse kijkers de VARA niet te zullen missen. En een kleine meerderheid van de Nederlandse TV-kijkers (52%) vindt niet dat de VARA zich op positieve wijze onderscheidt van de andere omroepen.

Dit soort - op het eerste gezicht klinkende cijfers - moet vooral niet al te serieus worden genomen. Dat vindt ook onderzoeker Maurice de Hond die de bijbehorende enquête hield onder een representatieve groep kijkers. De Hond deed zijn werk de afgelopen week op verzoek van televisiezender Talpa. Deze zender was begin augustus onderwerp van onderzoek door het bureau TNS NIPO, dat opereerde in opdracht van de VARA. De resultaten van dit onderzoek waren lang niet allemaal even positief voor Talpa, de nieuwkomer op het Nederlandse televisiescherm.

Binnen Talpa werd met verbazing gereageerd op de NIPO-enquête, die ruime aandacht kreeg in de media en werd gepubliceerd in de VARA-gids. Bij Talpa realiseerde men zich dat suggestieve vragen in een enquête nu eenmaal altijd bijpassende antwoorden opleveren. Daarom vroeg de directie Maurice de Hond - met een vrolijke ondertoon - een vergelijkbaar onderzoek te doen naar 'het VARA-gevoel'.

De resultaten zijn nogal voorspelbaar en bovendien geheel vergelijkbaar met die van TNS NIPO. Zo is Gordon in die steekproef de meest irritante Talpa-presentator, maar tegelijk is zijn programma 'Joling & Gordon over de vloer' het leukste van de zender. Uit het onderzoek van Maurice de Hond blijkt exact hetzelfde: 'Mooi, Weer De Leeuw' is het sterkste dat de VARA te bieden heeft, maar tegelijk is Paul de Leeuw met afstand de presentator die de meeste weerzin wekt. Conclusie: Wie op deze manier 'onderzoek' doet, krijgt de resultaten die hij kan verwachten. Of misschien hebben wil?

Talpa TV maakt deel uit van Talpa Media Holding. De meest in het oog springende onderdelen van het bedrijf zijn het televisiestation Talpa en de Nederlandse radiodivisie Talpa Radio met Radio 538, Radio 10 Gold, Juize.FM en het platform Radio Digitaal. Daarnaast zijn binnen Talpa Media afzonderlijke divisies opgezet voor muziek en voor de ontwikkeling van content, onder meer voor televisie. Talpa Producties en Talpa Digital zijn de twee jongste bedrijfsonderdelen. Talpa Producties maakt verschillende programma's die voor de eigen tv-zender zijn ontwikkeld. Talpa Digital werkt aan nieuwe internet- en mobiele platformen naast radio en TV. Tevens ontwikkelt Talpa Digital crossmediale formats en worden bestaande formats met nieuwe toepassingen verrijkt.

---



Talpa Nederland