MINVenW: Proef met lange en zwaardere vrachtwagens positief

Ministerie venw

http://www.minvenw.nl

Proef met lange en zwaardere vrachtwagens (LZV's)positief

Uit de evaluatie van de proef met langere en zwaardere vrachtwagencombinaties (LZV-s) niet minder veilig zijn dan gewone 'svrachtwagens, ze gemiddeld voor dezelfde lading 33% minder brandstof gebruiken, het levert zowel bedrijfseconomische als maatschappelijke voordelen op en emissies van uitlaatgassen afnemen met 3-5 %.
De filedruk neemt af met 1% en de kostprijs per tonkm kan teruglopen tot 25%. Ook blijkt dat het aantal verkeersdoden en gewonden zal afnemen. De conclusies en aanbevelingen uit de proef met de LZV's zijn besproken met de transportsector, branche-en consumentenorganisaties. Op dit moment worden alle adviezen bestudeerd en eind volgende maand maakt minister Peijs, na overleg met de wegbeheerders (gemeenten en provincies), bekend hoe verder te gaan met de LZV's.

Sinds augustus 2004 loopt een vervolgproef met LZV's in Nederland. Deze proef eindigt op 1 november 2006. LZV's zijn vrachtwagencombinaties die bestaan uit standaard voertuigen maar die langer en eventueel zwaarder zijn dan conform het Voertuigenregelement is toegestaan maar die wel binnen wettelijke aslastbepalingen vallen. In de proef, waaraan meer dan 100 vrachtwagens aan meedoen en dat nog loopt tot 1 november 2006, wordt de mogelijkheid geboden om onder een aantal strikte randvoorwaarden te rijden met combinaties met een maximaal treingewicht van 60 ton (normaliter: 50 ton) en een maximale lengte van 25,25 meter (normaal 18,75 meter).

Conclusies naar aanleiding van de proef zijn:

- Door LZV's kan 7 tot 31% van de reguliere rondritten met vrachtwagens met een laadvermogen groter dan 20 ton worden vervangen door LZV-vervoer. De potentiële omvang van het aantal LZV's is hierbij 6.000-12.000 LZV's. Deze LZV's vervangen dan 8.000-16.000 reguliere combinaties.

- De introductie van LZV's zorgt naar verwachting slechts voor een beperkte omgekeerde 'modal shift' (dat vervoer van binnenvaart of spoor weer teruggaat naar wegvervoer). Grootschaliger toelating gaat ten koste van 0,2-0,3% van het binnenlands binnenvaartvervoer en 1,4-2,7% van het binnenlands vervoer per spoor.
- LZV's zijn niet minder verkeersveilig dan een reguliere vrachtwagen, aangezien door de eisen aan de LZV de verkeersveiligheidsrisico's worden beperkt. LZV's zorgen voor een beperking van het aantal voertuigen en gereden kilometers in Nederland en daarmee zou afhankeljjk van de voorwaarden, de verkeersveiligheid naar verwachting gelijkblijven of zelfs iets toenemen. Naarmate de kilometerbesparing groter wordt, zal het aantal doden en gewonden navenant afnemen. Verwacht wordt door de introductie van LZV's per jaar het aantal doden afneemt met 4-7 en het aantal gewonden met 13-25.
- Doordat de inzet van LZV's leidt tot een besparing van het aantal gemaakte ritten en daarmee het totaal aantal afgelegde kilometers in het binnenlands wegvervoer, wordt gemiddeld 33% minder brandstof verbruikt dan met reguliere vrachtwagens die dezelfde lading zouden moeten vervoeren. Emissies van uitlaatgassen van wegvervoer in Nederland bij gelijk volume nemen hierdoor af met 3-5%.

- Het aantal files wordt door LZV-vervoer verkleind met ca. 0,7 tot 1,4%.
- Hoewel de kostprijs per kilometer voor de LZV toeneemt met ca. 6,5%, kan er een kostenbesparing tot maximaal 25% bereikt worden door de vergrote laadruimte per tonkilometer of laadeenheid.

- Door de besparing van het aantal ritten is er sprake van een kostenbesparing in het wegvervoer in de ordegrootte 1,8 - 3,4 %.

- Uit de proef is gebleken dat deelnemers LZV's flexibel kunnen inpassen in hun logistieke planning. Hierdoor treden geen grote wijzigingen op in de logistieke planning.
- Automobilisten ervaren weinig verschillen in veiligheidsbeleving tussen een LZV en een gewone vrachtwagencombinatie.

Naast positieve geluiden zijn er ook zorgen. Zo vragen de binnenvaartorganisaties aandacht voor een mogelijke verschuiving van modal shit van de binnenvaart naar de weg. Daarnaast bestaat de kans dat bij individuele terminals de levensvatbaarheid in het geding komt. De SWOV stelt dat de inzet van LZV's gunstig is voor de verkeersveiligheid, mits deze geen modal shift ten gevolge heeft van schip naar LZV's. 3VO en Stichting Natuur en Milieu hebben bedenkingen tegen LZV's.

Minister Peijs overlegt eind september met het Nationaal Mobiliteitsberaad over de toekomst van de LZV's.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het ministerie van Verkeer en Waterstaat, 070 - 351 7060 (piketnummer)