Ingezonden persbericht
Published: 08:15 25.08.2006 GMT+2 /HUGIN /Source: Gamma Holding NV /AEX: GAMN /ISIN: NL0000355824
Positief eerste halfjaar Gamma Holding
§ Omzet: EUR 393 miljoen (2005: EUR 365 miljoen);
§ Bedrijfsresultaat (exclusief herstructureringskosten): EUR 32,3 miljoen (2005: EUR 27,8 miljoen);
§ Netto groepsresultaat: EUR 15,8 miljoen (2005: EUR 9,7 miljoen);
§ Goede voortgang 'Planning for growth';
§ Uitvoering herstructureringsprogramma Sleep Care Fabrics op schema;
§ Nieuw perspectief voor Exotic Fabrics;
§ Verwachte groei bedrijfsresultaat (exclusief herstructureringskosten) voor geheel 2006: 5-10%.
De positieve trend van het eerste kwartaal heeft zich ook in het tweede kwartaal van 2006 voortgezet. In vergelijking tot het eerste halfjaar van 2005 steeg de omzet met 8%. De sectoren Gamma Technologies en Gamma Comfort & Style ontwikkelden zich beiden gunstig als gevolg van het eerder in gang gezette transformatieproces gericht op groei en een verbetering van de kostenstructuur. In het eerste halfjaar van 2006 bedroeg de omzet van Gamma Holding EUR 393 miljoen (2005: EUR 365 miljoen). Daarin is een positief effect van 2% begrepen door acquisities en van 2% door valutaontwikkelingen. Autonoom steeg de omzet met 4%.
Het bedrijfsresultaat steeg in het eerste halfjaar met 40% naar EUR 30,9 miljoen (2005: EUR 22,0 miljoen). De herstructureringskosten bedroegen in het eerste halfjaar EUR 1,4 miljoen (2005: EUR 5,8 miljoen) en hadden betrekking op Sleep Care Fabrics. Het bedrijfsresultaat exclusief herstructureringskosten steeg met 16% tot EUR 32,3 miljoen (2005: EUR 27,8 miljoen). Daarin is een effect van 2% begrepen door acquisities en van 4% door valutaontwikkelingen. Autonoom steeg het bedrijfsresultaat met 10%.
Het netto groepsresultaat bedroeg EUR 15,8 miljoen (2005: EUR 9,7 miljoen).
Gamma Technologies
De omzet van Gamma Technologies steeg met 10% tot EUR 253 miljoen (2005: EUR 230 miljoen) door een stijgende vraag bij alle business units. De sector begint de vruchten te plukken van het in 2004 gestarte project 'Planning for growth', dat de basis heeft gelegd voor groeiversnelling en een verbetering van het resultaat in de komende jaren.
Ondanks hogere grondstof- en energieprijzen verbeterde het bedrijfsresultaat (exclusief herstructureringskosten) met 12% naar EUR 19,2 miljoen (2005: EUR 17,2 miljoen). Deze stijging werd door vrijwel alle business units gerealiseerd, gedreven door hogere volumes, kostenreducties en efficiencyverbeteringen.
Belting Technology kon profiteren van een sterke vraag naar modulaire, timing en synthetische banden. Groei vond plaats op alle continenten, vooral in Azië waar de business unit via een joint venture in China actief is. Speciaal voor de houtindustrie ontwikkelde Belting diverse soorten banden, waardoor processtappen zoals zagen, polijsten en lakken eenvoudig kunnen worden doorlopen. Ook werd op de Tyre Expo in Duitsland een speciale lijn voor de productie van autobanden gelanceerd. Verder werden in het eerste halfjaar positieve effecten van 'Planning for growth' zichtbaar. Zo is bij productielocaties in Nederland, Spanje, Zwitserland en de Verenigde Staten de efficiency verbeterd. Bovendien zijn de kosten verlaagd door assemblageactiviteiten van modulaire banden vanuit West-Europa naar Tsjechië te verplaatsen. Hiermee worden in Tsjechië de eerste stappen gezet op weg naar een centraal assemblagecentrum voor de Europese markt. Voor de Amerikaanse markt gebeurt hetzelfde in Pennsylvania.
De omzet van Filtration Technology steeg in het eerste halfjaar ten opzichte van vorig jaar in Europa, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika en Australië. In Australië ontwikkelde de business unit samen met Australian Water Filter een waterzuiveringssysteem voor de steenkolenmarkt. Met dit systeem worden de kosten voor het wassen van steenkolen aanzienlijk verlaagd en kan tot 85% van het afvalwater in het productieproces worden hergebruikt. Ter versterking van de positie in groeimarkten acquireerde Filtration het Poolse Barimex B en het Zuid-Afrikaanse Filtaflo, twee kleine ondernemingen die zijn gespecialiseerd in filterproducten voor zowel natte als droge filtratie. Om de concurrentiepositie te verbeteren, optimaliseerde Filtration verder op verschillende plaatsen de productie. In Australië werden de weefactiviteiten geïntegreerd met die van Sleep Care Fabrics. Ook zijn er assemblageactiviteiten van de Verenigde Staten naar Zweden verplaatst en in de loop van het tweede halfjaar zal bovendien de nieuwe vestiging in Polen een deel van de West-Europese assemblage gaan overnemen. Tegelijkertijd worden verschillende weefactiviteiten van Duitsland naar Zweden overgeheveld.
Coating & Composite Technology ontwikkelde zich, met uitzondering van de productgroep kogelwerende materialen, positief. De omzet nam in vrijwel alle productgroepen sterk toe, mede als gevolg van het wereldkampioenschap voetbal 2006 in thuisland Duitsland, waarvoor de business unit FIFA-vlaggen produceerde en gecoat doek leverde voor tenten om en nabij het merendeel van de twaalf stadions. Bovendien werden spandoeken geleverd voor de Amerikaanse Super Bowl en is materiaal verschaft voor een overkapping van Terminal 5 van de luchthaven van London Heathrow. Verder werden de verkoopactiviteiten in onder meer Frankrijk, Mexico, de Verenigde Staten, China en het Midden-Oosten uitgebreid. Op het gebied van persoonlijke beschermingsmaterialen bleef de omzet belangrijk achter door vertraging in de uitlevering van kogelwerende vesten voor met name de Franse politie. Deze vertraging, in combinatie met de aanloopkosten voor het opzetten van een Amerikaanse vestiging, heeft een drukkend effect gehad op het resultaat. De productgroep PTFE-gecoate glasvezels heeft in het eerste halfjaar een flinke omzetgroei weten te realiseren. Om synergievoordelen in verschillende landen te kunnen benutten, zijn verbeteringen in de organisatie doorgevoerd.
De omzet van Sailcloth Technology steeg gering. Tegenover gunstige ontwikkelingen in de Verenigde Staten stond prijsdruk in Europa. Het nieuwe product Flex werd op belangrijke botenshows in Hamburg, Düsseldorf, Parijs en Londen goed ontvangen. Flex is de naam van een nieuwe reeks kwalitatief hoogwaardig zeildoek voor zowel raceboten als cruisejachten.
Gamma Comfort & Style
Binnen de sector Gamma Comfort & Style steeg de omzet met 4% naar EUR 140 miljoen (2005: EUR 135 miljoen).
Het bedrijfsresultaat (exclusief herstructureringskosten) steeg met 22% naar EUR 13,1 miljoen (2005: 10,6 miljoen), als gevolg van een verbetering van de kostenpositie bij Exotic Fabrics.
De ondernemingen in de sector Gamma Comfort & Style waren betrokken bij een aantal aansprekende projecten. Zo introduceerde Sleep Care Fabrics innovatieve matrasstoffen die temperatuurschommelingen kunnen opvangen. Exotic Fabrics leverde voor een beperkte oplage Afrikaanse stoffen voor Maxi-Cosi kinderzitjes.
De omzet van Sleep Care Fabrics steeg door gunstige economische ontwikkelingen in Europa en hogere volumes in vooral Mexico. In de Verenigde Staten vond een verschuiving plaats van het top- naar het middensegment. De vraag naar gebreide matrasstoffen nam toe en ook de productielocaties in Argentinië en China presteerden goed. In China wordt de productie het komende halfjaar dan ook verder uitgebreid. De business unit heeft echter nog steeds te maken met verscherpte concurrentie en prijsdruk. Om concurrerend te blijven, vermindert Sleep Care Fabrics de capaciteit in West-Europa en zal het meer in lage(re) lonen landen gaan produceren. Inmiddels is de eerste van de twee te sluiten fabrieken in België gesloten. Daarbij is een deel van de productie naar Tsjechië overgebracht, evenals de productie van gebreide matrasstoffen uit Duitsland. In Turkije wordt daarnaast een geheel nieuwe fabriek voor geweven en gebreide matrasstoffen gebouwd. Naar verwachting zullen de eerste matrasstoffen in de tweede helft van dit jaar in deze fabriek worden geproduceerd.
De omzet van Exotic Fabrics bleef fractioneel achter in vergelijking met het eerste halfjaar vorig jaar. De business unit had te maken met een stijgende omzet van het merk Woodin en een dalende afzet van de lokale merken GTP (Ghana) en Uniwax (Ivoorkust). De omzet van het topmerk Vlisco bleef stabiel.
Nieuw perspectief voor Exotic Fabrics
Gamma Holding heeft een onderzoek afgerond naar de concurrentiepositie en merkpositionering van Exotic Fabrics. Daaruit blijkt dat de exotische stoffenmarkt de afgelopen vijf jaar fors is gegroeid en dat bijna 75% van de West-Afrikaanse consumenten nog steeds de voorkeur geeft aan etnische kleding. Het koop- en draaggedrag van deze consumenten verschilt echter sterk, waardoor alle merken anders zullen moeten worden gepositioneerd. In dat verband zal de huidige organisatie in merkgeoriënteerde business units worden onderverdeeld, met elk een eigen marktfocus en -benadering.
§ Het topmerk Vlisco wordt meer als totaal 'clothing & beauty'-concept voor vrouwen gepositioneerd. Om het toonaangevende imago te versterken en het product duidelijker in de markt te onderscheiden, worden 'flagship stores' opgezet, in combinatie met een uitbreiding van het verkoopnetwerk. Daarbij komt sterk de nadruk te liggen op creatieve designs, ondersteund door intensieve marketingcampagnes. De uitvoering van deze strategie vergt geen significante investeringen.
§ De lokale merken Uniwax en GTP zullen, zo mogelijk met een partner, in het middensegment de concurrentie met de goedkopere Chinese stoffen aangaan. De grote naambekendheid van beide merken zal worden versterkt door verdere uitbreiding van het productportfolio. Naast eigen ontworpen stoffen zal het assortiment ook bestaan uit kleding, die alleen via groothandels beschikbaar zal worden gesteld.
§ Het succesvolle merk Woodin zal met een duidelijker eigen identiteit als het eerste pan-Afrikaanse modemerk op de markt worden gebracht. Dat gebeurt via een gefaseerde uitbreiding van het bestaande netwerk van winkels waarin trendy stoffen, kleding en accessoires verkrijgbaar zullen zijn.
De overgang van een distributie- naar een klantgeoriënteerde organisatie zal in het tweede halfjaar worden gestart.
Discontinued operations
In februari werden de huislinnenactiviteiten van de business unit Car Fabrics verkocht aan het Franse HDM-Finance, een grote Europese textielonderneming. De omzet van de huislinnenactiviteiten bedroeg circa 25 miljoen euro. Over de mogelijke overname van de (autobekledings)activiteiten van de business unit wordt momenteel overleg gevoerd. Gamma Holding verwacht dit overnameproces in de tweede helft van 2006 af te ronden.
In mei werd het voornemen aangekondigd om Ames Europe te verkopen aan een Nederlandse particuliere investeerder met belangen in onder meer een drukkerij en een logistieke dienstverlener. Het streven is om de transactie in het tweede halfjaar af te ronden.
Financiële gegevens
De rentelasten stegen tot EUR 6,1 miljoen (2005: EUR 5,4 miljoen) als gevolg van een hoger rentepercentage en een gemiddeld hoger saldo rentedragende schulden. Het saldo van de schulden ultimo verslagperiode daalde naar EUR 255,8 miljoen (2005: EUR 267,5 miljoen). Het resultaat deelnemingen kwam uit op EUR -1,4 miljoen (2005: EUR 0,7 miljoen) als gevolg van een bijzondere waardevermindering in 2006.
De belastingdruk steeg naar 31,2% (2005: van 27,2%), met name door incidentele meevallers in 2005.
Het netto groepsresultaat van bedrijfsactiviteiten die niet duurzaam zullen worden voortgezet verbeterde en kwam uit op EUR -0,3 miljoen (2005: EUR -2,9 miljoen).
Het netto groepsresultaat kwam uit op EUR 15,8 miljoen (2005: EUR 9,7 miljoen). De winst per aandeel bedroeg EUR 2,10 (2005: EUR 1,28).
De investeringen in het eerste halfjaar 2006 bedroegen EUR 14,6 miljoen (2005: EUR 9,5 miljoen). De investeringen bleven hiermee duidelijk onder het afschrijvingsniveau van EUR 16,0 miljoen (2005: EUR 14,3 miljoen).
Het werkkapitaal als percentage van de omzet verbeterde naar 31,6% (2005: 34,9%), vooral door de positieve effecten van ingezette werkkapitaalverbeteringsprogramma's.
Vooruitzichten
In vergelijking tot het relatief zwakke eerste halfjaar van 2005 zijn de eerste zes maanden van 2006 positief verlopen.
Binnen de sector Gamma Technologies zijn de vooruitzichten gunstig en staat het programma 'Planning for growth' goed op de rails. Ook binnen Gamma Comfort & Style werpen alle genomen maatregelen vruchten af.
Onvoorziene omstandigheden daargelaten, verwacht Gamma Holding dat het bedrijfsresultaat (exclusief herstructureringskosten) over gehele jaar 2006 zal groeien met 5 tot 10% ten opzichte van 2005.
Raad van Bestuur Gamma Holding N.V.
Helmond, 25 augustus 2006
Basis waarop het halfjaarbericht is opgesteld
De overzichten, cijfers en toelichtingen in dit halfjaarbericht zijn gebaseerd op International Financial Reporting Standards (IFRS). Voor een uiteenzetting van de grondslagen voor de financiële verslaggeving wordt verwezen naar de toelichting bij de Jaarrekening 2005. Deze grondslagen zijn ongewijzigd toegepast.
Gamma Holding heeft geopteerd om dit halfjaarbericht niet op te stellen op basis van IAS 34, Tussentijdse financiële verslaggeving.
De nieuwe IFRS-standaarden en wijzigingen in standaarden en interpretaties waarvoor toepassing in 2006 verplicht is, hebben geen effect op de gerapporteerde cijfers.
Op de cijfers in dit halfjaarbericht is geen accountantscontrole toegepast.
Profiel
Gamma Holding ontwikkelt, produceert en verkoopt wereldwijd hoogwaardige, innovatieve producten met technisch textiel als basis. In 39 landen zijn circa 7.300 medewerkers actief. Het hoofdkantoor is gevestigd in Helmond. De aandelen zijn genoteerd aan Euronext Amsterdam.
Gamma Holding bestaat uit twee sectoren, Gamma Technologies en Gamma Comfort & Style, met activiteiten op het gebied van transport- en procesbanden, filters, gecoat doek en composieten, zeildoek, matrastijk en exotische stoffen. Met deze producten behoort het bedrijf in geselecteerde nichemarkten tot de wereldtop.
Ingezonden persbericht