Unicef
Mozambique: Kinderen maken school kindvriendelijker 25 augustus 2006, Zambézia, Mozambique - De kwaliteit van het onderwijs laat in veel landen vaak nog te wensen over, ook in Mozambique. Maar stapje voor stapje zijn er duidelijke verbeteringen zichtbaar. De school van de Esperança bijvoorbeeld investeert veel in het kindvriendelijk maken van het onderwijs. En dan gaat verder dan een pen die het doet. Esperança's school is het praktijkvoorbeeld van het initiatief 'Kindvriendelijke Scholen voor Afrika'.
Esperança helpt bij de bouw van haar school. Foto: Unicef, Pirozzi, 2006
Esperança helpt bij de bouw van haar school. Foto: Unicef, Pirozzi, 2006
Dit, mede door Unicef opgezette, project heeft tot doel de kwaliteit op scholen zo snel mogelijk te verbeteren. Afgelopen dagen werd voor de tweede keer een bijeenkomst gehouden in het kader van 'Kindvriendelijke Scholen voor Afrika'.
Leren in je eigen lokaal De kwaliteit van onderwijs gaat over meer dan alleen tafels en pennen voor leerlingen. Natuurlijk zijn ze essentieel voor goed onderwijs, maar dat geldt ook voor een hygiënische omgeving, toiletten die werken en psychische ondersteuning van kinderen met problemen.
Esperança is duidelijk trots op haar school. Zij zingt uit volle borst een welkomstlied voor een aantal mensen dat de Namurumo basisschool in Maganja da Costa komt bezoeken. Maganja da Costa ligt in een van de armste districten van de provincie Zambézia.
Terwijl Esperança zingt kijkt zij over de dorre speelplaats en ziet een aantal klaslokalen die onlangs zijn opgeleverd, met dank aan haar eigen inspanningen en die van haar klasgenootjes. En intussen wordt er al weer druk gewerkt aan een nieuw lokaal. Hoewel de gebouwen palmbladeren als dak hebben, is iedereen zeer tevreden. Het betekent extra lesruimte voor de leerlingen waardoor ze niet meer opeengepakt naast elkaar hoeven te zitten. Ook dat gaat over verbetering van onderwijs.
Kwaliteit gaat uitval tegen Maar er gaan meer verbeteringen schuil achter de nieuwe schoollokalen. Stella Kaabwe van Unicef legt uit: "We kunnen niet alle problemen in een keer oplossen, maar we kunnen wel helpen het onderwijs op een fundamentele manier ten goede te veranderen."
Dioniso Gabriel (15) helpt ook mee om van zijn school een kindvriendelijke school te maken. Foto: Unicef, Pirozzi, 2006
Dioniso Gabriel (15) helpt ook mee om van zijn school een kindvriendelijke school te maken. Foto: Unicef, Pirozzi, 2006
"Kindvriendelijke scholen", vervolgt Kaabwe, "betekent uiteraard goed onderwijs, maar ook zorgen voor goede watervoorzieningen bijvoorbeeld. Het draagt allemaal bij aan een hogere kwaliteit van het onderwijs. De achterliggende gedachte is dat kinderen door beter onderwijs, niet voortijdig school verlaten en dat hun prestaties verbeteren."
Speciale aandacht
Fazilam Ofumawe, directeur van de Namurumo basisschool vertelt: "We besteden veel aandacht aan de participatie van meisjes. Jarenlang waren zijn ondervertegenwoordigt op scholen. Groep vijf is er nog een 'goed' voorbeeld van: 42 jongens en slechts 28 meisjes."
Maar het gaat de goede kant op. "In groep 3 zitten intussen evenveel meisjes als jongens", vertelt hij trots, om vervolgens meteen een nieuw probleem bij te noemen: "We hebben steeds meer te maken met kinderen die wees zijn geworden omdat hun ouders zijn overleden aan aids." Het verlenen van sociale en psychologische steun wordt dan ook steeds belangrijker, vertelt Ofumawe.
Banden met gemeenschap
Esperança weet waarover haar directeur het heeft. Als lid van de schoolraad, zoekt zij geregeld leerlingen thuis op. "Het zijn meestal meisjes en wezen. Zij vinden het moeilijk om naar school te gaan." De schoolraad waar Esperança in zit speelt een belangrijke rol bij de verbeteringen die worden aangebracht.
De schoolraad is belangrijk, want het heeft veel banden met de lokale gemeenschap. Veel mensen helpen mee met het verbeteren van het totale onderwijs. De Namurumo basisschool is dan ook een goed voorbeeld van een kindvriendelijke school. Van bewoners en leraren. En de leerlingen zelf.
Zes landen doen mee aan het project 'Kindvriendelijke Scholen voor Afrika.'