AutoRai

Lotus ontwikkelt Exige 265E op bio-ethanol

(8/25/2006)
Lotus Engineering heeft op basis van de Lotus Exige een uiterst capabele versie op E85 bio-ethanol ontwikkeld. Naast zijn âgroeneâ karakter levert deze Lotus Exige 265E bovendien uitzonderlijke prestaties die hem waarschijnlijk tot âs werelds snelste, straatlegale bio-ethanol aangedreven auto maken.
Het prototype is een echte Lotus gebleven, want hij weegt nog steeds slechts 930 kg. Aan de basis van de â265Eâ staat de hoogtoerige 2ZZ VVTL-i viercilinderkrachtbron met supercharger en intercooler uit de Lotus Exige S. Dankzij diverse modificaties die de motor geschikt maken voor het consumeren van E85 bio-ethanol (85% ethanol alcohol en 15% benzine) levert de Exige 265E nu prestaties die menig supersportwagen op regulier Euro loodvrij brandstof doet verbleken. Zo accelereert de âBio Exigeâ in slechts 3,88 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur, van 0-160 km/u in 9,2 seconden en realiseert hij een topsnelheid van maar liefst 253 kilometer per uur. Daarmee is deze Lotus Exige 265E, waarvan de naam bij benadering blijk geeft van het vermogen van deze uitvoering, waarschijnlijk de snelste straatlegale E85 bio-ethanol auto ter wereld.

Lotus Engineering modificeerde onder meer het brandstofsysteem en de motorkalibratie en vergrote de vier op het inlaatspruitstuk geplaatste brandstofinjectoren. Bovendien monteerde Lotus Engineering twee extra brandstofinjectoren bij de inlaat van de supercharger, om de hoeveelheid brandstof te vergroten die bij zwaardere motorbelasting en voor het koelen van de inlaatlucht voorafgaand aan de verbranding in de motor wordt gespoten.

Voordelen bio-ethanol
Het grote voordeel van ethanol is dat deze brandstof meer vermogen in de motor genereert dan conventionele benzine. De Lotus Exige 265E is nu goed voor 197 kW/268 pk bij 8.000 tpm en een koppel van 249 Nm bij 5.500 toeren per minuut. Dat betekent een toename van respectievelijk 47 pk (+21%) en 34 Nm (+16%) ten opzichte van de reguliere, benzine-aangedreven Exige S. Met een gewicht van slechts 930 kg resulteert dat in een vermogen/gewicht verhouding van 287 pk per ton.

Een volgende stap voor Lotus Engineering is het verder optimaliseren van de motorkalibratie tot een flex-fuel afstelling, gevolgd door zelfs een multi flex-fuel voorbereiding. Dat betekent dat de motor naast reguliere benzine en bio-ethanol dan ook geschikt is voor het consumeren van bio-methanol en bio-butanol.

De Lotus Exige 265E is enkel bedoeld als testauto voor onderzoeksdoeleinden door Lotus Engineering. Lotus heeft geen intentie om de auto in productie te nemen of aftermarkt kits voor reeds bestaande Lotus-modellen te leveren.

Uitrusting Lotus Exige 265E (aanvullend op de standaarduitrusting van de Lotus Exige)

* Bredere lichtgewicht, 5-spaaks aluminium Lotus Sport velgen in de kleur âHigh Power Silverâ

* Geoptimaliseerde remmen met 4-zuiger AP Racing remzadels met sportremblokken en 310 mm geperforeerde en geventileerde schijfremmen voor. Zwevende Brembo remzadels met enkele zuiger en 282 mm schijfremmen achter, hoogwaardige siliconen remvloeistof en metaalomwonden remleidingen

* Tweevoudig verstelbare Ohlins dempers met verstelbare rijhoogte
* Verstelbare anti-roll bar voor

* âAccusumpâ backup oliereservoir

* Sportuitlaatsysteem â âStage Oneâ

* Geanodiseerde, driedelige diffuser achter
* Extra verlichting voor

* Dubbele oliekoelers

* Airconditioning

BedrijfsautoRAI.nl
Graag jouw mening over autorai.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster