Derde meting Open Source in het Onderwijs

Ict op school

Derde meting Open Source en open standaarden in het Onderwijs: Open standaarden belangrijk, maar (nog) niet bij de aanschaf van software

Persbericht: Stichting Kennisnet Ict op School
Den Haag, 25 augustus 2006

Informatie over open standaarden en open source (OSS) is door driekwart van de basis- (po) en voortgezet onderwijsscholen (vo) gewenst. Open standaarden zijn goed voor de uitwisseling van gegevens vindt meer dan de helft van de ondervraagden (68 % po en 62% vo). En ook maakt het de school minder afhankelijk van leveranciers volgens 56% po en 55 % vo. Toch vindt nauwelijks 20% van de ondervraagden in po en vo open standaarden van groot belang bij de aanschaf van software.

Dit blijkt uit de derde meting naar OSS in het onderwijs die in opdracht van OSS in het Onderwijs, een project van Ict op School, door ITS is uitgevoerd.

'Het lijkt erop dat veel scholen het belang van open standaarden wel onderkennen, maar er te weinig op letten bij de aanschaf van software. Gegevens zoals lesmateriaal, leerobjecten, tekstbestanden, filmpjes etc. worden bij veel commerciële programma's opgeslagen in door de leverancier bedachte formaten. Uitwisselen van gegevens met andere scholen of overstappen op een andere leverancier wordt dan lastig en kostbaar. Nu kiezen voor open standaarden kan straks veel geld besparen. Dat geldt des te meer wanneer veel gegevens zelf worden gemaakt, bijvoorbeeld voor gebruik in een elektronische leeromgeving' Aldus Jeroen Meij, projectleider van OSS in het Onderwijs.

Meer onderzoeksresultaten

1. Naarmate men meer kennis heeft van open standaarden vindt men dit ook belangrijker voor de aanschaf van software.

2. Het Opendocument format, een nieuwkomer onder de open standaarden, wordt al door ongeveer de helft van de respondenten correct herkend.

3. Het kennisniveau over open standaarden is ongeveer gelijk gebleven, of soms licht achteruitgegaan, ten opzichte van de meting van 2005. De achteruitgang is vooral te verklaren uit de onnauwkeurigheid van de verschillende metingen en de toenemende complexiteit van het veld voor open standaarden. Dit komt voort uit de toenemende aandacht voor nieuwere, complexe leerstandaarden als IMS, SCORM en IEEE-LOM.
4. Voor Open Source software is het kennisniveau ook ongeveer gelijk gebleven met hier en daar een lichte achteruitgang. De nieuwe categorieën Security software en E-learning content worden erg belangrijk gevonden.

5. Het gebruik van de webbrowser Mozilla Firefox is toegenomen tot 39% in het vo.
6. Opvallend is ook dat 22% van de respondenten uit het vo de elektronische leeromgeving Moodle gebruikt.

7. Ongeveer driekwart van de ondervraagden heeft behoefte aan informatie over Open Source, over open standaarden en over het programma Oss in het Onderwijs.

Het rapport OSS in het Onderwijs 2006 is te downloaden via www.ossinhetonderwijs.nl in de sectie downloads van het community menu.




Kennisnet