Derde meting Open Source in het Onderwijs
Ict op school
Derde meting Open Source en open standaarden in het Onderwijs:
Open standaarden belangrijk, maar (nog) niet bij de aanschaf van software
Persbericht: Stichting Kennisnet Ict op School
Den Haag, 25 augustus 2006
Informatie over open standaarden en open source (OSS) is door driekwart van de basis- (po)
en voortgezet onderwijsscholen (vo) gewenst. Open standaarden zijn goed voor de
uitwisseling van gegevens vindt meer dan de helft van de ondervraagden (68 % po en 62%
vo). En ook maakt het de school minder afhankelijk van leveranciers volgens 56% po en 55
% vo. Toch vindt nauwelijks 20% van de ondervraagden in po en vo open standaarden van
groot belang bij de aanschaf van software.
Dit blijkt uit de derde meting naar OSS in het onderwijs die in opdracht van OSS in het
Onderwijs, een project van Ict op School, door ITS is uitgevoerd.
'Het lijkt erop dat veel scholen het belang van open standaarden wel onderkennen, maar er
te weinig op letten bij de aanschaf van software. Gegevens zoals lesmateriaal,
leerobjecten, tekstbestanden, filmpjes etc. worden bij veel commerciële programma's
opgeslagen in door de leverancier bedachte formaten. Uitwisselen van gegevens met andere
scholen of overstappen op een andere leverancier wordt dan lastig en kostbaar. Nu kiezen
voor open standaarden kan straks veel geld besparen. Dat geldt des te meer wanneer veel
gegevens zelf worden gemaakt, bijvoorbeeld voor gebruik in een elektronische
leeromgeving' Aldus Jeroen Meij, projectleider van OSS in het Onderwijs.
Meer onderzoeksresultaten
1. Naarmate men meer kennis heeft van open standaarden vindt men dit ook belangrijker voor
de aanschaf van software.
2. Het Opendocument format, een nieuwkomer onder de open standaarden, wordt al door
ongeveer de helft van de respondenten correct herkend.
3. Het kennisniveau over open standaarden is ongeveer gelijk gebleven, of soms licht
achteruitgegaan, ten opzichte van de meting van 2005. De achteruitgang is vooral te
verklaren uit de onnauwkeurigheid van de verschillende metingen en de toenemende
complexiteit van het veld voor open standaarden. Dit komt voort uit de toenemende
aandacht voor nieuwere, complexe leerstandaarden als IMS, SCORM en IEEE-LOM.
4. Voor Open Source software is het kennisniveau ook ongeveer gelijk gebleven met hier en
daar een lichte achteruitgang. De nieuwe categorieën Security software en E-learning
content worden erg belangrijk gevonden.
5. Het gebruik van de webbrowser Mozilla Firefox is toegenomen tot 39% in het vo.
6. Opvallend is ook dat 22% van de respondenten uit het vo de elektronische leeromgeving
Moodle gebruikt.
7. Ongeveer driekwart van de ondervraagden heeft behoefte aan informatie over Open Source,
over open standaarden en over het programma Oss in het Onderwijs.
Het rapport OSS in het Onderwijs 2006 is te downloaden via
www.ossinhetonderwijs.nl in de sectie downloads van het community menu.
Kennisnet