Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Contactpersoon Uw brief 06-SZW-B-092 Doorkiesnummer Ons kenmerk UB/K/06/56425 Datum 25 augustus 2006 Onderwerp Behandelings- en betalingstermijn in de WW

Met bovengenoemde brief van 30 juni jl. heeft de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid mij verzocht nadere informatie over de behandelings- en betalingstermijn in de WW vóór het einde van het zomerreces aan de Tweede Kamer te doen toekomen. Met bijgaande brief kom ik tegemoet aan uw verzoek.

Voorts heb ik in het Algemeen Overleg van 28 juni jl. over Walvis/SUB toegezegd de Tweede Kamer nader te informeren over de door mij geaccordeerde tijdelijke afwijkende dagloonvaststelling voor de ZW en WW en te reageren op het dagloonaspect van het recht op WW in vervolg op een WAO-uitkering. Aangezien de vaststelling van het dagloon een relatie heeft met de behandelingstermijnen, zal ik onderstaand op deze onderwerpen ingaan.

Behandelings- en betalingstermijnen WW

In mijn brief van 20 juni jl.1 heb ik in algemene zin geschetst welke mogelijkheden ik zie tot verkorting van de behandelings- en betalingstermijnen in de werknemersverzekeringen. Specifiek met betrekking tot de WW, heb ik aangegeven dat door UWV nog verbeteringen van de procesgang worden onderzocht.

Uiteraard streef ik ernaar dat UWV binnen vier weken na de eerste werkloosheidsdag een eerste definitieve betaling verstrekt. In het kader van de uitvoering van de motie Verburg cs.2 heb ik met UWV afgesproken dat, indien het niet lukt om tijdig een definitieve betaling te verrichten, door UWV contact wordt opgenomen met de uitkeringsgerechtigde om te bezien of betrokkene een voorlopige (voorschot-)betaling wenst te ontvangen. Deze werkwijze heeft UWV met ingang van 1 augustus 2006 ingevoerd.


1 Kamerstukken Tweede Kamer, 2005 - 2006, 26448, nr. 277
2 Kamerstukken Tweede Kamer, 2005 - 2006, 26448, nr. 253

Ons kenmerk UB/K/06/56425

Dit betekent dat de werknemer die zich tijdig meldt bij CWI, binnen 4 weken na eerste werkloosheidsdag:

- een definitieve betaling heeft ontvangen, of;

- een voorschot heeft ontvangen, of;

- heeft aangegeven geen behoefte te hebben aan een voorschot, dan wel;
- een afwijzing van zijn WW-aanvraag heeft ontvangen.

Uiteraard blijft het streven erop gericht om het aandeel definitieve beslissingen en betalingen binnen 4 weken te doen stijgen. Daartoe voeren CWI en UWV een aantal procesverbeteringen door.

De procesverbeteringen bij CWI zien op de volgende punten:
- Communicatiecampagne vroegmelding
In het najaar start een communicatiecampagne om met werkloosheid bedreigden te stimuleren zich eerder te melden bij CWI. Hierdoor kunnen meer met werkloosheid bedreigden van-werk- naar-werk worden bemiddeld, zodat een beroep op werkloosheidsuitkering kan worden verminderd. Is toch een beroep op werkloosheidsuitkering aan de orde dan vangt de intake eerder aan.

- Directe vooraankonding bij vroegmelders
CWI voert in september een systeemaanpassing door waardoor het mogelijk wordt, in het geval van een vroegmelding voorafgaand aan de eerste werkloosheidsdag, de electronische vooraankondiging meteen aan UWV te zenden.

- Versnelling overdracht uitkeringsaanvraag
CWI dient het uitkeringsdossier binnen 8 werkdagen aan UWV over te dragen. CWI voldoet hieraan in 85% van de gevallen. In meer dan de helft van de gevallen is dit zelfs binnen 5 werkdagen.

- Verbetering feitelijke dossieroverdracht
Op enkele locaties waar de procedure met betrekking tot de feitelijke overdracht van dossiers niet goed functioneerde, zijn nieuwe afspraken gemaakt tussen CWI en UWV.

De procesverbeteringen bij UWV zien op de volgende punten:
- Telefonisch uitvragen van gegevens en bewijsstukken In het huidige proces ontvangt UWV een schriftelijke aanvraag. Als geleverde gegevens of bewijsstukken incompleet zijn of er bij UWV onduidelijkheid bestaat over geleverde gegevens, dan wordt dit nu nog schriftelijk onderzocht of gerappelleerd. UWV gaat vanaf september 2006 telefonisch uitvragen. Dit zorgt ervoor dat het beoordelingsproces geen onnodige vertraging oploopt.

---

Ons kenmerk UB/K/06/56425


- Beoordelen, beslissen en betalen zonder werkbriefje In het huidige UWV-proces is pas sprake van een compleet beoordeelbaar dossier als het eerste werkbriefje ontvangen is. Dit betekent dat pas na ontvangst van het werkbriefje de claimbeoordeling plaatsvindt. Uit ervaring van UWV blijkt dat de gegevens op het eerste werkbriefje slechts zeer sporadisch tot aanpassingen in de beoordeling leiden. Dat betekent dat in afwachting van het werkbriefje alvast gestart kan worden met de beoordeling van de aanvraag. Landelijke implementatie is voorzien in september 2006.
- Versnelling van de aanlevering van het werkbriefje Het werkbriefje vraagt om opgave van gewerkte uren over hele kalenderweken. UWV voorziet voor eind 2006 invoering van het digitale werkbriefje, waarmee een versnelling van het inleveren van het werkbriefje kan worden bereikt.

- Gegevensuitvraag bij één bron
In twee pilots worden door UWV momenteel, aanvullend op bovenstaande maatregelen, proeven gedaan met snellere betaling door nog maar bij één bron gegevens op te vragen en deze niet nog bij een andere bron te verifiëren. De resultaten zijn bemoedigend en in oktober