Provincie Zuid-Holland

Samenvatting vergadering GS Zuid-Holland 22 augustus 2006

Dit is een populaire samenvatting van een selectie van onderwerpen uit de vergadering van Gedeputeerde Staten (GS) van 22 augustus 2006. De vastgestelde besluitenlijst van deze GS-vergadering wordt één week na de vergadering op www.zuid-holland.nl gepubliceerd. De reeds gepubliceerde besluitenlijsten en agenda's van de GS-vergadering vindt u ook op deze website onder 'Stateninformatie'.

Problemen met overzomerende ganzen De toepassing van de Flora- en Faunawet levert in de praktijk grote moeilijkheden op voor boeren en grondeigenaren. In de nabijheid van natuurgebieden is er veel overlast van ganzen. Grondeigenaren die beschikken over een afschotvergunning zouden niet in aanmerking komen voor een schadevergoeding. Statenleden Démoed, Dijkstra en Klein (allen CDA) willen weten of dat toch mogelijk is en dat dit instrument een aanvulling kan worden op genoemde regeling. Het college geeft aan dat een aanvullende schaderegeling via het Faunafonds mogelijk is voor situaties waarin het onmogelijk blijkt om met behulp van verjaging en afschot schade door overzomerende ganzen te voorkomen. Verder zegt het college dat de problematiek rond de overzomerende ganzen op een planmatige wijze opgelost moet worden. Er zijn afspraken met de Faunabeheereenheid Zuid-Holland gemaakt om, nog in deze statenperiode, de besluitvorming over een faunabeheerplan voor overzomerende ganzen af te kunnen ronden.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2029 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

Wijzigingen in de Verordening WaterbeheerNaar aanleiding van gewijzigde wetgeving en waterschapsfusies is de verordening waterbeheer uit 1996 aangepast. De inspraak van externe partijen bij de voorbereiding van het provinciaal waterhuishoudingsplan en de beheersplannen is uitgebreid. De minister en de colleges van GS van de aangrenzende provincies moeten volgens de nieuwe wetgeving worden betrokken, net als de waterbeheerders en de inliggende gemeenten. Daarnaast zijn er nieuwe onderdelen toegevoegd zoals de verplichting aan de waterschappen om jaarlijkse voortgangsrapportages uit te brengen. Het besluit ligt zes weken ter inzage.

Duurzame ontwikkeling Bio-ethanol fabriek te RotterdamIn Rotterdam wil Bio-ethanol Rotterdam BV een deels op conventionele techniek gebaseerde fabriek met granen als grondstof bouwen en tegelijk een proeffabriek starten met een geavanceerd bio-ethanol productieproces. Met behulp van deze laatste techniek kunnen ook reststoffen ingezet worden, waardoor tweede generatie biobrandstof geproduceerd kan worden. De ontwikkeling van deze geavanceerde techniek in combinatie met de inzet van reststoffen verdient krachtige ondersteuning en sluit goed aan bij de beleidsvoornemens zoals opgenomen in het provinciale Beleidsplan Groen, Water en Milieu 2006-2010. GS antwoorden dit op vragen die Statenleden Démoed (CDA) en Waterman (VVD) op 3 juli hebben gesteld. Volgens GS is sprake van een innovatieve duurzame ontwikkeling op gebied van energie. Het college van GS staat alles overwegende positief tegenover het initiatief en zal dit steunen.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2030 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

Aanpak verspreid liggend glasHet vastgestelde RR2020 is leidend bij de totstandkoming van de streekplanuitwerking. Dat antwoorden GS op vragen die 6 juni zijn gesteld door Statenleden Loose (PvdA) en Groenwegen-Weerman (VVD). GS hebben op 9 december 2005 in een brief hun waardering geuit voor het initiatief van de gemeente Brielle, vanwege de voortvarende wijze waarop de gemeente omgaat met de aanpak van het verspreid liggende glas. De gemeente benadert de problematiek op een proactieve wijze en aanvaardt daarbij aanzienlijke financiële risico's. Juist de aankoop van het "land van Piek" kan in de visie van de gemeente bij uitstek bijdragen aan het financieel en ruimtelijk haalbaar maken van de sanering van verspreide papieren en fysiek glas. In de brief is overigens expliciet een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de uitwerking van het streekplan RR2020 op dit punt. Wel hebben GS aangegeven de door de gemeente voorgestane ontwikkeling kansrijk te achten. Ook op dit punt heeft de gemeente het risico aanvaard. De mogelijkheid om het "land van Piek" te verwerven was een geboden kans waarop snel gereageerd moest worden. Ermee wachten zou het - veel groter geachte - risico met zich meebrengen dat deze belangrijke kans voorbij zou gaan.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2025 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

Inventarisatie van historische boerderijenHet college van GS is niet bereid apart beleid te voeren betreffende instandhouding van historische boerderijen. Dit antwoorden GS op vragen van Statenlid Bruil (PvdA). GS achten het gevoerde beleid adequaat voor het provinciale niveau. GS hebben, afgezien van molens, het generieke provinciale instandhoudingbeleid voor afzonderlijke objecten afgebouwd. Wel is er ruimtelijke ordeningsbeleid. Op basis van de Nota Regels voor Ruimte zijn regelingen opgenomen voor vrijkomende agrarische bebouwing. Door het provinciaal beleid ten aanzien van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is onder een aantal voorwaarden de verantwoordelijkheid gelegd bij de gemeentes. Ook heeft de provincie een stimulerende rol door het verstrekken van subsidies zoals projecten in het kader van het jaar van de boerderij 2003 en projecten van de stichting Boerderij en Erf.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2034 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

Vergunningverlening afvalwaterzuiveringsinstallatiesVergunningverlening en handhaving van activiteiten van de afvalwaterzuiveringsinstallatie Harnaschpolder in het kader van de Wet milieubeheer is de verantwoordelijkheid van de provincie. Dat zeggen GS in een brief aan de gemeente Midden-Delfland. B&W van die gemeente verzochten de provincie die bevoegdheid aan hen te delegeren. De belangrijkste reden om niet op het verzoek in te gaan is het vermogen van de installatie. Gebleken is dat dit tijdens de bouw is verruimd en momenteel ruim 26 Megawatt bedraagt. Voor inrichtingen waar een of meer elektromotoren of verbrandingsmotoren met een totaal geïnstalleerd vermogen van 15 Megawatt of meer aanwezig zijn, zijn GS bevoegd gezag. Dit is wettelijk vastgelegd in de Wet milieubeheer. Ook staat de Raad van State overdracht van bevoegdheden hier niet toe gelet op de omvang en karakter van dergelijke inrichtingen. Op 15 augustus 2000 is op grond van de Wet milieubeheer door B&W van Schipluiden een vergunning verleend voor de afvalwaterzuiveringsinstallatie. Met de afwijzing van het verzoek van de gemeente Midden-Delfland blijft provincie het bevoegde gezag en blijft de huidige vergunning tot nader order gelden.

Financiële gevolgen nieuw zorgstelselEr is geen onderzoek nodig naar de financiële gevolgen van het nieuwe zorgstelsel voor pleegouders. Dat antwoorden GS op vragen die 7 juni zijn gesteld door Statenlid Van der Nat (SP). Er wordt op dit moment een landelijke inventarisatie gehouden naar de noodzakelijke ziektekosten die niet onder de nieuwe basisvoorziening vallen voor kinderen tot 18 jaar. De minister heeft in december 2005 aangegeven dat eventuele knelpunten weggenomen zullen worden.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2031 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

Coördinerende rol bij fusieprocessenAcute zorg moet niet gereguleerd worden door marktwerking. Dat antwoorden GS op vragen die 25 juni zijn gesteld door Statenlid Harmes (SP) over de mogelijke sluiting van spoedeisende hulppost door fusieprocessen van ziekenhuizen. De heer Harmes heeft het college verzocht om een coördineerde rol te vervullen bij fusieprocessen tussen ziekenhuizen. GS verwacht een dergelijk verzoek niet van de minister aangezien het geen rijksverantwoordelijkheid is.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2027 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

Ziektekosten pleegkinderen Glen Mills schoolStatenleden Lamers (CDA), Hallensleben (PvdA) en Roemers-de Jong (VVD) hebben vragen gesteld over de vergoeding van extra ziektekosten aan pleegouders en de situatie op de Glen Mills school. GS geven aan dat de provincie Zuid-Holland sinds 2003 vanuit autonome middelen een fonds voedt voor de vergoeding van bijzondere kosten die pleegouders maken ('kostendekkende pleegzorg'). In 2006 gaat het om 50.000 euro. Momenteel is de MO-groep (brancheorganisatie voor de Jeugdzorg) bezig met een landelijk onderzoek naar de financiële positie van pleegouders. GS gaan ervan uit dat er binnen de Glen Mills school geen alarmerende situatie bestaat. Toch heeft de provincie Zuid-Holland, als planner en financier van de Hoenderloo Groep, waar de Glen Mills school onder valt, aan de Inspectie Jeugdzorg gevraagd te onderzoeken of de veiligheid van de studenten en het personeel binnen de Glen Mills school voldoende is gewaarborgd. Her rapport van de Inspectie Jeugdzorg wordt medio oktober 2006 verwacht.

Het volledige antwoord op PS-vraag 2036 staat uiterlijk een week na vaststelling van de antwoorden op www.zuid-holland.nl onder het kopje 'Stateninformatie'.

Uitgangspunten referendum RijnGouweLijnGS hebben ingestemd met de uitgangspunten van het Leidse referendum voor de RijnGouwelijn. Het referendum gaat in eerste instantie over de keuze tussen het uitgewerkte tracé door de binnenstad en één alternatief tracé 'Buitenom'. Het Buitenomtracé loopt van station Leiden Lammenschans tot Leiden Centraal, zoveel mogelijk over bestaand spoor. Voorafgaand aan het referendum beoordeelt de provincie, als opdrachtgever voor het openbaar vervoer, of de exploitatie van het Buitenomtracé aanvaardbaar is. Ook worden de investerings- en beheerkosten van het alternatieve tracé dan in kaart gebracht. Een eventuele tracéwijziging mag niet leiden tot een hogere financiële bijdrage van de overige gemeenten

Stimulering fietsgebruikStatenleden Bruil, Van Leeuwen en Özdemir (allen PvdA) vragen of van de Nederlandse fietsfabrikanten en - importeurs mag worden verwacht, dat zij een belangrijke bijdrage zouden moeten leveren in geld en in de vorm van het beschikbaar stellen van fietsen om praktische fietslessen mogelijk te maken? GS antwoorden bevestigend met de kanttekening dat de fietsfabrikanten en -importeurs ook zelf bepalen hoe zij aan hun eigen verantwoordelijkheid op dit gebied invulling geven. Verder vragen zij of het college bereid is met de brancheorganisaties van Nederlandse fietsfabrikanten en - importeurs en met de fietsersbond gesprekken aan te gaan gericht op het ontwikkelen van een fietsstimuleringsplan in gezamenlijke verantwoordelijkheid. Omdat dit een nationale problematiek betreft, kan dit het best opgepakt worden in IPO-kader (Inter Provinciaal Overleg). De gedeputeerde brengt dit in de volgende IPO Adviescommissie Mobiliteit.

Meer fietsenstallingen bij knooppunten openbaar vervoerNaar aanleiding van de motie 'Fietsparkeren bij knooppunten van openbaar vervoer' van Provinciale Staten van 28 juni 2006 hebben GS een plan van aanpak opgesteld. In dit plan staat beschreven dat per knooppunt wordt begonnen met het bepalen van de aanwezige kansen voor een bemande en bewaakte fietsenstalling, inclusief de realisatie van een uitgiftepunt voor de OV-fiets. Als blijkt dat dit niet kan, wordt gekeken of een onbemande bewaakte fietsenstalling mogelijk is. Als dat ook niet kan, kunnen fietskluizen worden geplaatst. De laatste optie is het plaatsten fietsparkeerplekken zonder bewaking of beveiliging. Het uitvoeren van het onderzoek en het opstellen van een uitvoeringsplan kost twee maanden en is uiterlijk 5 oktober 2006 gereed.

Actualisatie regiofonds Bereikbaarheids Offensief Randstad GS hebben in een brief aan Haaglanden hun mening kenbaar gemaakt over de actualisatie van het regiofonds Bereikbaarheids Offensief Randstad (BOR) Haaglanden. Daarin staat onder andere dat GS voor de handhaving van de reservering van 9 miljoen euro voor het railproject Zoetermeer/Rotterdam zijn. Een andere grote BOR-reservering is het 'programma mobiliteitsmanagement Haaglanden/provincie'. Vorig jaar is afgesproken om in 2006 het budget van 8,5 miljoen euro verder uit te werken. GS geven in hun brief aan dat een aantal projecten op het gebied van P+R, OV-fiets en fietskluizen in aanmerkingen komt voor deze post voor een bedrag van 1,5 miljoen euro. Hierdoor komt 7 miljoen euro van het gereserveerde bedrag vrij. GS stellen voor dit bedrag te gebruiken voor de financiering van de spoortunnel Delft, waarvoor de provincie 30 miljoen euro heeft toegezegd. Tevens willen GS nog 3.2 miljoen euro, dat nu nog gereserveerd staat voor de Leidse Regio, herbestemmen aan de spoortunnel Delft. Het BOR-fonds wordt beheerd door Haaglanden en de provincie Zuid-Holland is deelnemer. Elke ingelegde euro van de diverse partners is door het ministerie van Verkeer en Waterstaat verdubbeld. Eenmaal per jaar wordt het BOR-fonds geactualiseerd.

Last onder dwangsomBij overtredingen van wet- en regelgeving kan de provincie een 'last onder dwangsom' opleggen.

Aan de volgende bedrijven / personen is een last onder dwangsom opgelegd wegens overtreding van de Wet Milieubeheer;*R. Breijer Beheer B.V weggens het plaatsen van gasflessen zonder dat deze tegen omvallen beschermd zijn*Van Schip Alphen BV wegens het vervoer van afvalstoffen zonder bbegeleidingsbrief*De heer P. Meerkerk wegens het ophogen van een perrceel te Streefkerk met houtachtige materialen zonder ontheffing. *VVan Leeuwen Papier en Metaalhandel BV te Katwijk wegens het in werking hebben van een inrichting aan de Leidsevaart te Noordwijk zonder milieuvergunning*Transportbedrijf G. Oudt en Zoon BV te Amsterdam wegens vervoer vvan afvalstoffen zonder volledig en juist ingevulde begeleidingsbrief*Van Leeuwen Containers te Katwijk naar aanleiding van administratief onderzoek*BV Edese Betoncentrale EBC te Woerdense Verlaat wegens het iin werking hebben van de inrichting buiten de toegestane tijden *Dollderman B.V. te Dordrecht wegens het uitbreiden van de inrichting zonder een daartoe verleende vergunning*Scheepswerf Hoebee te Dordrecht in veerband met overtreding van verschillende voorschriften*Scheepswerf HHoebee te Dordrecht wegens het in de avonduren in strijd met de vergunning uitvoeren van gritstraalwerkzaamheden waarbij tevens het toegestane geluidsniveau is overschreden*Vopak Logistic Services Pernis B.V. wegens heet opslaan van de in de vigerende milieuvergunning genoemde gevaarlijke stoffen op een afstand van minder dan 3,5 meter van andere gevaarlijke stoffen*Neminco B.V. *AVR Maritiem BV voor het niet overleggen vanvan het verslag over de voortgang van het onderzoek aan de directeur van de DCMR*Gerrit Methorst Sloopwerken en Nat./Int. Containertransporten B..V. te Rijswijk wegens het vervoeren van afvalstoffen zonder juist en volledig ingevulde begeleidingsformulieren*Metaalhandel W. de Voeght BV tte Honselersdijk*De heer D. Kooijman te Giessenburg wegens het gebruuik van te veel kubieke meters houtachtige materialen in een slootdemping. *Netwerk N.V. te Dordrecht wegens het als ontdoener bij afgifte vann afvalstoffen afgeven van een niet juist en volledig ingevulde begeleidingsbrief aan een transporteur van afvalstoffen*Kok Lexmond BV te Lexmoond*HKS Scrap Metals B.V. wegens overtreden van geluidsvoorschriftenn tijdens het op- en overslaan van gelegeerd aluminium*De directie vvan Beheersmaatschappij Van Mill B.V. te Hardinxveld-Giessendam wegens het onder andere een illegale uitbreiding van de inrichting en een aantal gevaarlijke (afval)stoffen zijn niet conform de richtlijn opgeslagen*P.G.. van Weverwijk B.V. te Schonnrewoerd wegens het opslaan van containers buiten de grenzen van de inrichting en de opslag van gasflessen in de inrichting*Van der Kooy Pijnacker BV te Pijnacker *NV Nutricia te Zo Zoetermeer in verband met de overtreding van verschillende voorschriften

Aan de volgende bedrijven / personen is een last onder dwangsom opgelegd wegens overtreding van het Besluit melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen; *Blok's Draadvormfabriek BV *Jan Snel BV te te Montfoort *Schravemakers Containers te Beverwijk *Hagoort Tt Transport BV te Krimpen aan den IJssel *Van Dalen Nieuwerkerk aan deen IJssel BV te Nieuwerkerk aan den IJssel*Struijk Sloop- en Grondweerken te Krimpen aan de Lek *Wilkohaag Metaal BV te Den Haag⤤¢Bos Transport en Overslag BV te Moordrecht*B.F. Kaffa te Den Haaag*Haagse Milieu Services NV te Den Haag*Aannemingsbedrijf Cf C. de Kwaadsteniet B.V. te Capelle aan den IJssel

Overig *Aan Bouwbedrijf De Vries en Verburg BV te Stolwijk is een llast onder dwangsom opgelegd wegens overtreding van de Grondwaterwet en Verordening Waterbeheer Zuid-Holland. Het betreft het feitelijk uitvoeren van illegale grondwateronttrekking op eigen bedrijfslocatie aan 't Vaartland te Stolwijk*Aan H.H. van Egmond BV uit Rijnsburg is een last onder dwaangsom opgelegd wegens overtreding van de Grondwaterwet en Verordening Waterbeheer Zuid-Holland. Het betreft een illegale grondwateronttrekking te Noordwijk *Aan Hotel 't Wapen van Marion te Oostvoorne wordt een last oonder dwangsom opgelegd wegens overtreding van de Wet hygiëne en veiligheid badinrichtingen en zwemgelegenheden.

Subsidies


*Aan het waterschap Hollandse Delta is een subsidie toegekend van 11 miljoen euro voor het project 'Krekenplan Holle Mare - Derryvliet' op grond van de Subsidieregeling groene ruimte*Aan het waterschap Hollandsse Delta is een IDV bijdrage toegekend van 292.000 euro voor het project 'Rotonde Munnikensteeg - Geerweg'*Aan de gemeente Krimpen aan den IJsssel is een subsidie verleend van 160.000 euro ten behoeve van het programma woonzorgzonering in het kader van de Regionale Agenda Samenleving Rotterdamse Regio*Aan Waterbus BV is een incidentele subsidie verleend van 335.409 euro ten behoeve van het installeren van een reisinformatiesysteem op de haltes van het OV over water*Een subsidie van 100.000 euro is vverleend aan Bureau jeugdzorg Zuid-Holland te Den Haag voor de uitvoering van het bestedingsvoorstel "Focus op clientbelang"*Voor het project BBeethoven Woont Boven is een subsidie toegekend van 190.500 euro in het kader van het Actieprogramma Cultuurbereik *Een meerjarige projectsubsiidie van 1.071.000 euro is verleend aan de gemeente Binnenmaas namens de regio Zuid-Holland Zuid / Hoeksche Waard in het kader van de Regionale Agenda Samenleving Hoeksche Waard*Aan stadsgewest Haaglanden is een subsiddie toegekend van 162.826 euro voor het project Steunfuncties Jeugdbeleid*Aan de Stichting CVV Alblasserwaard - Vijfheerenlanden (Molenhopper) is voor 2005 een subsidie toegekend van 514.063 euro en voor 2006 een subsidie van 500.644 euro.*Negen te laat ingediende verzoeken in het kadder van de Molensubsidies 2005 alsnog toegekend (totaal ruim 44.000 euro) vanwege "bijzonder belang voor een provinciale doelstelling" *Een subbsidie van 1.033.146 euro is verleend aan de Holland Rijnland ten behoeve van Openbaar Vervoer deel van OV-taxi Leidse Regio*Aan het waterschapp Hollandse Delta is een subsidie toegekend van 515.186 euro voor het project 'Kreekherstel Strypse Wetering' op grond van de subsidieregeling groene ruimte*Aan Bureau Jeugdzorg Zuid-Holland is een tweejarige projectsuubsidie verleend van 407.600 euro voor extra trajecten ambulante hulp*Aan het projectbureau Oude Rijnzone is een incidentele subsidie toegekend van 29.427 euro voor het project Ruimtelijke kwaliteit Oude Rijnzone*Aan de Stichting Werelderfgoed Kinderdijk is een incidentele subsidie verleend van 40.000 euro voor het project Infrastructuur Kinderdijk*Voor het project multimediale mythen 2006 - 2008 wordt een subsidie verleend van 215.000 euro in het kader van de culturele samenwerking met de grote steden

Subsidies Wachtlijstaanpak 2006 / 2007, Jeugdzorg 2006*Aan Stichtinng Cardea zijn de volgende subsidies toegekend: -ruim 535.000 euro voor het wegwerken van de wachtlijst van langer dan 9 weken.-een meerjarige projectsubsidie van 1.328.900 euro voor tijdelijke trajecten-1.423.360 euro voor structurele middelen *Aan de Stichting Stek te Rotterdam is een projeectsubsidie verleend van 101.115 euro voor diverse trajecten*Aan de Stichting Horizon is een projectsubsidie verleend van 312.500 euro ten behoeve 25 extra projectgezinplaatsen *Aan de Stichting Trivium te Dorddrecht zijn twee projectsubsidies toegekend van samen 153.000 diverse trajecten

Subsidies exploitatie openbaar vervoer 2006 *Connexxion openbaar veervoer NV ontvangt een subsidie van 7.702.653 euro voor Hoeksche Waard - Goeree/Overflakkee en 25.867 euro voor de exploitatie van de buurbussen*Arriva Nederland ontvangt een subsidie van 11.610.643 euro voor Drechtsteden / Alblasserwaard / Vijfheerenlanden en 102.535 euro voor de exploitatie van de buurtbussen*Connexxion openbaar vervoer NV ontvangt een suubsidie van 25.891.300 voor Rijn- en Bollenstreek / Leiden en Rijnstreek / Midden Holland *Aan Fast Ferry Waterbus is een subsidie van 1.171.1993 euro toegekend voor vervoer over water tussen de Drechtsteden*Aann Waterbus is een subsidie verleend van 1.529.014 euro voor het traject Rotterdam- Dordrecht

Subsidies toegekend in het kader van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer (verbetering van haltes)*Aan de gemeente Noordwijk is een suubsidie toegekend van 100.000 *Aan de gemeente Binnenmaas is een subbsidie toegekend van 130.000 *Aan de gemeente Oegstgeest is een subssidie toegekend van 150.000 *Aan de gemeente Alphen aan den Rijn is een subsidie toegekend van 110.000 *Aan de gemeente Alkemade is eenn subsidie toegekend van 100.000

Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing*Aan de gemeente Pijnackerr-Nootdorp wordt een investeringsbudget van 1.126.392 euro verleend*¢Aan de gemeente Leiderdorp is een investeringsbudget verleend van 167.315 euro*Aan de gemeente Middelharnis is een investeringsbudget van 61.0000 euro verleend*Aan de gemeente Midden-Delfland is een investeringgsbudget van 334.355 euro verleend*Aan de gemeente Wasenaar is een iinvesteringsbudget van 232.000 euro verleend*Aan de gemeente Zoeterwwoude is een investeringsbudget van 201.738 euro verleend*Aan de gemmeente Alkemade is een investeringsbudget van 227.325 euro verleend*¢Aan de gemeente Voorschoten is een investeringsbudget van 249.980 euro verleend *Aan de gemeente Teylingen is een investeringsbudget van 527.1135 euro verleend*Aan de gemeente Hillegom is een investeringsbudgett van 404.930 euro verleend*Aan de gemeente Noordwijkerhout is een iinvesteringsbudget van 167.317 euro verleend*Aan de gemeente Lisse iis een investeringsbudget van 376.893 euro verleend*Aan de gemeente Noordwijk is een investeringsbudget van 293.445 euro verleend*Aan dde gemeente Rijnwoude is een investeringsbudget van 87.000 euro verleend*Aan de gemeente Westland is een investeringsbudget van 2.158.172 euro verleend*Aan de gemeente Oegstgeest is een investeringsbudget van 231.463 euro verleend voor het project Apollolaan