Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer
Persbericht ministerraad
25 augustus 2006
Ministerraad STEMT IN met programma Noordvleugel
De ministerraad heeft op voorstel van minister Peijs van Verkeer en
Waterstaat en minister Dekker van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer besluiten genomen over projecten binnen het programma
Noordvleugel. Hiermee wordt de internationale concurrentiepositie van de
noordelijke Randstad versterkt, waar 4,5 miljoen mensen wonen. In het
programma zijn besluiten genomen over wonen, werken en natuur. Zo kan
Almere tussen 2010 en 2030 er 60.000 woningen bij bouwen. Dit betekent
bijna een verdubbeling van het aantal inwoners van de stad. Voor de
verbetering van de bereikbaarheid over de weg die daarmee samenhangt, is
een bedrag van vierenhalf miljard euro gereserveerd. Dit staat in een brief
die ministers Peijs en Dekker aan de Tweede Kamer sturen
Voor de bereikbaarheid van de regio heeft het kabinet besloten de
bovengrondse varianten van het stroomlijnalternatief en het
verbindingsalternatief af te laten vallen. Het kabinet heeft verder
besloten de planstudie te richten op de drie overgebleven opties. Het gaat
hierbij om de keuze tussen het stroomlijnalternatief (verbreden bestaande
snelwegen A6, A1, A10-oost, het gedeeltelijk overkluizen en verdiepen A9
Gaasperdammerweg en aanpak A9 richting Amstelveen), het
verbindingsalternatief (een nieuwe snelweg tussen A6 en A9 via een tunnel,
aanpak A10-oost, A6 en A9 richting Amstelveen) en een locatiespecifiek
alternatief (problemen op A10-oost, A1 en A6 aanpakken door deze wegen te
verbreden). De overzichtsrapportage met een beschrijving van de resterende
alternatieven zal binnenkort verschijnen. Op basis hiervan kan de
besluitvorming worden voortgezet.
Ook heeft het kabinet besluiten genomen over verbetering van het woon- en
leefklimaat, natuur en recreatie. Zo komt er een aquaduct bij Muiden en
worden projecten uit de Groene Uitweg uitgevoerd, zoals de stelling van
Amsterdam (toeristisch recreatieve ontsluiting van dit werelderfgoed en
restauratie van enkele forten van de stelling van Amsterdam) en de
vaarverbinding Vecht-Naardertrekvaart-Gooimeer (een veilige verbinding voor
de kleine watersport tussen Vecht en Gooimeer, waarvoor een verbinding van
1 á 2 km naar het Gooimeer wordt gegraven). De Groene Uitweg is een
regionaal programma van projecten in het gebied gelegen tussen Amsterdam,
Almere en Utrecht. Dit programma richt zich op de verbetering van de
natuurwaarden, recreatie en cultuurhistorische waarden.
Verder komt er een planstudie naar het openbaar vervoer in de Noordvleugel.
Hierbij wordt in beeld gebracht wat de knelpunten voor het OV op
middellange en lange termijn zijn en welke oplossingen daarvoor zijn.
Andere besluiten gaan over woningen en natuur in de Haarlemmermeer
Bollenstreek, ontwikkeling van de Zuidas en bereikbaarheid van en
woningbouw in Utrecht.
Het programma Noordvleugel komt voort uit de Nota Ruimte. Hierin zijn nog
drie andere programma's gekozen: Zuidvleugel, Groene Hart en Zuidoost
Brabant/Noord Limburg. Doel is snellere en kwalitatief betere
besluitvorming. Dit gebeurt door intensieve samenwerking tussen de
ministeries van Financiën, LNV, VenW, EZ, VROM en BZK en tussen het rijk en
de regio. De programmaminister laat zich adviseren door de VROM Raad en de
VenW Raad en door tal van maatschappelijke partijen. Bij de uitvoering van
het programma wordt steeds gekeken naar vier elementen; economie
(verstevigen internationale concurrentiepositie), woningbouw (opgave
Noordvleugel: 220.000 woningen voor het gehele gebied), bereikbaarheid (weg
en openbaar vervoer), en groen/blauw (woon, werk en leefklimaat).
RVD, 25.08.2006
Ministerie van Algemene Zaken